Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitslag Stelling Vliegtaks: ’Ordinaire belastingtruc’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 306 
|
 De Telegraaf 
dit is een image bestand Uitslag Stelling Vliegtaks: ’Ordinaire belastingtruc’

Respondenten: Heffing op tickets gaat niet om milieu

De reiswereld begint langzaam maar zeker de noodzaak in te zien van een ’groenere’ luchtvaart en lijkt minder afwijzend te staan tegenover plannen van het kabinet voor een vliegtaks. Zo niet de stellingdeelnemers, twee derde is tegen.
vliegtaks
Steeds meer reisorganisaties maken zich zorgen over de negatieve invloed die de klimaatverandering heeft op het toerisme. Louis Frankenhuis, oud-topman van reisorganisaties Kras, Arke en Holland International en thans eigenaar van adviesbureau De Reisfabriek, waarschuwt dat de sector zichzelf de nek omdraait als er geen maatregelen worden genomen.

Een vliegtaks vindt twee derde van de respondenten echter niet het juiste middel om de luchtvaart duurzamer te maken. Zo’n heffing gaat niet om het milieu maar is weer een manier om de gewone man geld uit de zak te kloppen, morren de tegenstanders. „Straks kunnen alleen mensen met twee keer modaal nog met het vliegtuig. Een kwalijke zaak”, reageert iemand.

Sommige respondenten vinden trouwens dat de reisbranche zelf boter op het hoofd heeft. „Eerst de mensen gek maken met goedkope reizen en daarna beginnen te huilen dat vliegen slecht is voor het milieu”, luidt een reactie.

De meesten zijn van mening dat je milieuproblemen niet oplost met heffingen op tickets maar dat je de motoren van vliegtuigen zuiniger en schoner moet maken en mensen bewuster moet maken van de CO2-uitstoot die vliegen met zich meebrengt.

Tachtig procent van de deelnemers zegt zich ervan bewust te zijn dat vliegen slecht is voor het milieu, maar sommigen vragen zich af of iedereen daar wel goed van doordrongen is. „Nu komt het voor dat mensen voor een weekje naar Thailand vliegen om daar op het strand te liggen in plaats van op Texel, alleen omdat het even duur is. Mensen worden zich door de lage prijzen niet bewust van hun gedrag. ”

De meeste stemmers vinden het vreemd dat vliegverkeer minder zwaar wordt belast dan andere vormen van vervoer. „De luchtvaart vervuilt enorm, het is absurd dat er geen accijns en andere heffingen over kerosine worden geheven. Begin daar maar eens mee. Maar dan wel in Europees verband.”

De meerderheid stelt dat het belangrijk is om hierover Europese afspraken te maken omdat anders hetzelfde gebeurt als bij de vliegtaks die in 2008 werd ingevoerd. Die werd na een jaar alweer afgeschaft omdat veel reizigers vanwege ’die paar euro extra’ uitweken naar vliegvelden in Duitsland en België.

Bijna 40 procent is het erover eens dat vliegen veel te goedkoop is. „Zolang een retourtje Maastricht met de trein duurder is dan een retourtje Barcelona met het vliegtuig snapt een kind dat dit niet klopt”.

Frankenhuis meent dat reizigers een prijsverhoging van 30 procent nauwelijks zouden merken. Een derde van de respondenten zegt voor een ander vervoermiddel te kiezen als de tickets zoveel duurder worden, maar een bijna even grote groep zou evengoed het vliegtuig nemen.

Dertig procent van de respondenten is voorstander van een vliegtaks. Deze respondenten vinden dat er überhaupt minder gevlogen moet worden. Een van hen zegt: „Een schone luchtvaart bestaat niet. Alleen als we vliegen beperken zal de uitstoot verminderen. Maar dan moet er ook geïnvesteerd worden in meer en betere hogesnelheidstreinen.”

Download het gehele artikel 'Uitslag Stelling Vliegtaks: ’Ordinaire belastingtruc’'
Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht