Vliegtaks gaat reizigers kosten
Door Yteke de Jong
De tariefsverhoging van Schiphol gaat klanten kosten. Dat zeggen de bestuursvoorzitters van EasyJet en het moederbedrijf British Airways donderdag op een bijeenkomst van lobbyclub Airlines4 Europe (A4E) in Londen.
Schiphol wil de haventarieven vanaf volgend jaar weer te verhogen, nadat ze de laatste jaren als lichtend voorbeeld in Europa gold met prijsverlagingen. “Een verhoging, van tarieven of belastingen kost passagiers”, zegt bestuursvoorzitter Carolyn McCall van EasyJet tegen De Telegraaf. Ze voegde er aan toe dat de Britse luchtvaartmaatschappij in overleg is met het ministerie van Infrastructuur en Milieu hierover. Easyjet is de tweede vervoerder op Schiphol, na KLM. Schiphol wil de prijsverhoging gebruiken om een terminal te financieren.
“Deze denkfout wordt al jaren gemaakt. Men loopt het risico dat reizigers vanaf een andere luchthaven gaan vliegen, waardoor het benodigde geld juist níet opgehaald wordt. Met lagere tarieven kun je de bouw financieren uit de reizigersgroei”, zegt topman Willie Walsh van IAG, het moederbedrijf van British Airways en Vueling in een reactie. A4E strijdt tegen luchthavenbelastingen. Ook Air France KLM is lid van de lobbyclub.
Air France, het zusterbedrijf van KLM, wordt mogelijk ook aanslagen op dezelfde manier. De Franse regering heeft een oud plan van stal gehaald om via vliegbelasting van €1 per passagier een nieuwe spoorlijn financieren tussen de luchthaven en Parijs. Ook een geval van kortzichtigheid, aldus McCall, omdat de Franse regering grootaandeelhouder is van de Franse luchtvaartmaatschappij. “Als Air France hogere winsten haalt door lage luchthaventarieven, kan de overheid de spoorlijn alsnog financieren”.
Geplaatst door Wim uit Castricum