Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtaks gaat reizigers kosten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 722 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol_welcome_DSC_3289.JPG

Door Yteke de Jong

De tariefsverhoging van Schiphol gaat klanten kosten. Dat zeggen de bestuursvoorzitters van EasyJet en het moederbedrijf British Airways donderdag op een bijeenkomst van lobbyclub Airlines4 Europe (A4E) in Londen.

Schiphol wil de haventarieven vanaf volgend jaar weer te verhogen, nadat ze de laatste jaren als lichtend voorbeeld in Europa gold met prijsverlagingen. “Een verhoging, van tarieven of belastingen kost passagiers”, zegt bestuursvoorzitter Carolyn McCall van EasyJet tegen De Telegraaf. Ze voegde er aan toe dat de Britse luchtvaartmaatschappij in overleg is met het ministerie van Infrastructuur en Milieu hierover. Easyjet is de tweede vervoerder op Schiphol, na KLM. Schiphol wil de prijsverhoging gebruiken om een terminal te financieren.

“Deze denkfout wordt al jaren gemaakt. Men loopt het risico dat reizigers vanaf een andere luchthaven gaan vliegen, waardoor het benodigde geld juist níet opgehaald wordt. Met lagere tarieven kun je de bouw financieren uit de reizigersgroei”, zegt topman Willie Walsh van IAG, het moederbedrijf van British Airways en Vueling in een reactie. A4E strijdt tegen luchthavenbelastingen. Ook Air France KLM is lid van de lobbyclub.

Air France, het zusterbedrijf van KLM, wordt mogelijk ook aanslagen op dezelfde manier. De Franse regering heeft een oud plan van stal gehaald om via vliegbelasting van €1 per passagier een nieuwe spoorlijn financieren tussen de luchthaven en Parijs. Ook een geval van kortzichtigheid, aldus McCall, omdat de Franse regering grootaandeelhouder is van de Franse luchtvaartmaatschappij. “Als Air France hogere winsten haalt door lage luchthaventarieven, kan de overheid de spoorlijn alsnog financieren”.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

In Duitsland en België hebben ze al een tijdje de vliegtax. Dus naar welk ander vliegveld gaan de reizigers uitwijken? De vervuiler betaalt. Waarom hebben we in NL geen vliegtax kan je je afvragen.

Geplaatst door Jaap

Goede manier om de onstuimige groei van het aantal passagiers af te remmen. Meer inkomsten terwijl er minder investeringen voor uitbreidingen nodig zijn. Maar daar zullen de luchtvaarteconomen wel anders over denken.

Geplaatst door anoniem

Als Air France hogere winsten haalt door lage luchthaventarieven, kan de overheid de spoorlijn alsnog financieren”.

Maar ze maken helemaal geen winst lol,de operatie is niet rendabel.
En de overheid is niet de enige aandeelhouder van air france dus anderen profiteren dan gratis mee.

Geplaatst door Gerrit Jan

Ik herhaal: Bij één (1) euro extra luchthavenbelasting gaan de passagiers Schiphol mijden en de inkomsten omlaag. De financiering moet worden gehaald uit groei. In wat voor wereld leven wij???

Geplaatst door Ruud

Eerst wil de sector dat de belastingbetaler de securitykosten op Schiphol gaat betalen. Nu zouden de kosten van de uitbreiding van de infrastructuur niet meer doorberekend mogen worden. 'Plofkippen' op kosten van de belastingbetaler.

Geplaatst door Jaap

@ Gerrit Jan. Hoe weet u dat zo zeker?

Geplaatst door Gerrit Jan

@Jaap. Ik weet niets zeker. Wist iemand maar iets zeker. Ik herhaal (zoals in mijn reactie aangegeven) alleen de woorden van Willie Walsh van IAG in het bijbehorende artikel. Dat is dus een inkijkje in de denkwereld van luchtvaart coryfeeën en daar luistert onze politieke elite naar.

Geplaatst door Jaap

@ Gerrit Jan. Juist, ik dacht even dat het een stelling van u was, maar nu begrijp ik het. Uiteraard weet ik ook niets zeker, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men voor de prijs van nog geen kopje koffie naar een andere luchthaven zou uitwijken; ik zou het in ieder geval niet doen. Overigens vlieg ik niet meer, maar dat terzijde.