Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtaks gaat door en wordt zelfs nog hoger

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 729 
|
 telegraaf.nl - 13-11-2020 
HvS_1e_kamer.JPG

DEN HAAG - Het kabinet zet de omstreden vliegtaks per 1 januari toch door. Eerder overwoog staatssecretaris Vijlbrief (D66) uitstel in verband met de coronacrisis. De taks op vliegtickets gaat zelfs iets omhoog, omdat het kabinet de belasting op vrachtvluchten wel geschrapt.

Wie in het nieuwe jaar een vliegticket koopt, moet daarover waarschijnlijk 7,45 euro belasting gaan betalen. Eerst zou dat ongeveer 7 euro worden, maar D66-staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) heeft dat bedrag nu opgekrikt.

Het kabinetsbesluit is een klap voor de luchtvaartsector, die al technisch failliet is door corona. De taks kost minimaal 1000 banen, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. „Dit is onbegrijpelijk”, zo reageert voorzitter Marnix Fruitema van de luchtvaartkoepel Barin. „Inconsequent, omdat men met de rechterhand de branche steunt en met de linkerhand de kosten verhoogt. Een misplaatste verkiezingsstunt”.

Boos
Een vliegtaks ondermijnt het verdienvermogen van de Nederlandse luchtvaart. Deze is erg gevoelig voor vliegbelastingen, zo bleek vorig jaar uit het onderzoek van de Europese Commissie. KLM, deels in handen van de staat, moet ongeveer de helft ophoesten. De staatssecretaris heeft altijd de optie open gehouden om de taks toch uit te stellen, maar heeft ondanks de crisis besloten daar toch geen gebruik van te maken. „Ik ben gewoon boos. Welk ministerie haalt het nu in zijn hoofd om de sector nu extra te belasten?”, zegt Fruitema vrijdag.

Vorige week gaf het kabinet de zegen aan een leningpakket van €3,4 miljard voor KLM. Die heeft het al moeilijk in de komende jaren om terug te komen op het niveau van voor corona. Naast het aflossen van de leningen aan de Staat en banken, doet het kabinet er nog een extra schep bovenop met de taks. Minister Hoekstra (Financiën) dwong de vakbonden bij KLM vorige week tot vijf jaar loonmatiging, omdat de luchtvaartmaatschappij meer concurrerend moest worden. De vliegtaks zorgt voor hogere kosten, zo is de verwachting.

Ook loopt de luchtvaartmaatschappij het risico dat het minder klanten trekt vanwege duurdere tickets. „De invoering per 1 januari is de slechtst denkbare timing voor de invoering van een vliegbelasting, gezien het feit dat KLM zich in de zwaarste crisis uit onze historie bevindt”, zei topman Pieter Elbers een maand geleden nog bij een hoorziting door de Eerste Kamer.

Uitwijken
De vrachttaks is wel van tafel gegaan. De gevolgen van die taks zouden te groot zijn voor Schiphol, maar met name voor Maastricht Aachen Airport. Bij dat vliegveld in het grensgebied zouden partijen makkelijk uit kunnen wijken naar een vliegveld in Duitsland of België.

De vliegtaks stond oorspronkelijk in de boeken voor een opbrengst van 200 miljoen euro per jaar. Door de crisis heeft het kabinet die verwachting op Prinsjesdag al teruggeschroefd naar 80 miljoen euro. De taks op vrachtvluchten moest ongeveer 10 miljoen euro per jaar opbrengen.

Op dit moment rekent Vijlbrief erop dat de belasting op ongeveer 7,45 euro per ticket uitkomt. Dat bedrag is nog niet helemaal zeker, in december wordt het definitief vastgesteld. Vijlbrief moet de vliegtaks overigens nog wel door de Eerste Kamer loodsen, maar gezien de steun in de Tweede Kamer zou dat geen probleem moeten zijn..

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 13-11-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Zo, dat gaat het verschil maken, op de ticketprijs. Maar goed, het is een begin en als het gaat zoals met het eigen risico op de zorgverzekering, dan gaat dit bedrag snel omhoog. Dit beoogde bedrag is symbool politiek.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Klopt, inderdaad de veel te lage vliegtaks is slechts voor de bühne en had al lang eerder en hoger moeten zijn ingevoerd. Men vergeet als men zegt: “een vliegtaks ondermijnt het verdienvermogen van de Nederlandse luchtvaart”, dat dit verdienvermogen al gering was en dat de luchtvaartsector zich door de zelf veroorzaakte corona-import om zeep heeft geholpen, ware het niet dat de staat ze overeind houdt (ook uit eigenbelang) en anderen de rekening mogen betalen.

Nu wijzen op ‘de zwaarste crisis uit onze historie’ is pure hypocrisie. Minder klanten die wel meer betalen is juist wat we nodig hebben.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Als een taks van slechts 7,45 al minimaal 1.000 banen kost, dan is die behoorlijk effectief. Het gaat er toch om dat er minder gevlogen wordt? Dat kost nu eenmaal banen in de luchtvaartsector. Maar dat hoeft nog niet te beteken dat het overtollig geworden personeel niet elders aan de slag kan.

Geplaatst door Annoyed uit Amsterdam zuidoost

ticketprijs + belasting = minder vraag = minder vluchten = minder geluidsoverlast = gelukkiger en gezonder populus.

Geweldig, de eerste keer dat ik ooit heb gehoopt op een belastingverhoging

Geplaatst door Frans uit Assendelft

Naast deze naar mijn mening nog veel te lage vliegtax, moet de volgende stap zijn het zo snel mogelijk invoeren van accijns op kerosine en BTW op tickets. Het is volledig van de gekke dat ik bij het tanken van 35 liter benzine in mijn auto meer belasting op de brandstof betaal dan een volgetankte 747. Deze idiote uitzonderingspositie is niet meer van deze tijd en moet stoppen. Ja, hierdoor wordt vlieger duurder en ja, er zal (wellicht) minder worden gevlogen, wat banen zal kosten. Een groot deel van de huidige vraag naar vliegen wordt echter ingegeven door de neerwaartse prijsspiraal van de laatste jaren. Het is hoog tijd voor een eerlijke prijsvorming, waarbij tevens de externe kosten als gevolg van schade aan het klimaat, het milieu en de gezondheid van om- en onderwonenden worden doorberekend!