Vliegroutes Lelystad kunnen veel hoger
Door Paolo Laconi
Vliegtuigen van en naar Lelystad moeten hoger boven Oost-Nederland vliegen en de omstreden route over Teuge Airport moet naar het westen worden verlegd. Staatssecretaris Dijksma neemt dit voorstel van de recreatieve luchtvaart serieus. ,,We hebben goede hoop."
De Airbussen en Boeings van en naar Lelystad Airport kunnen zeker twee keer zo hoog boven Overijssel en Gelderland vliegen dan nu de bedoeling is. Directeur Ronald Termaat van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) weet het zeker: als de politieke wil er is, kunnen vliegtuigen van en naar het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad op minimaal 12.000 voet boven Oost-Nederland vliegen. In de huidige - veel bekritiseerde plannen - is dat 'slechts' 6.000 voet, circa 1,8 kilometer. ,,Dat is onnodig laag", zegt Termaat. ,,Het Schiphol-verkeer vliegt veel hoger. Daaronder ligt nog een groot deel van het luchtruim dat niet gebruikt wordt, terwijl dat wel kán. Gebruik het dan ook, voor Lelystad."
Natuurgebieden
Toen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het ministerie vorige maand na lang broeden met de vliegroutes voor Lelystad Airport naar buiten kwamen, was de KNVvL - dat opkomt voor de belangen van de recreatieve luchtvaart - 'not amused'. Die laagvliegroutes gaan over grote delen van Overijssel en Gelderland, scheren daarbij over natuurgebieden als de Sallandse Heuvelrug, Weerribben-Wieden en de Veluwe en kruisen pal over Teuge Airport, dat daardoor zwaar in de problemen komt omdat het Nationaal Paracentrum geen parachutesprongen meer kan maken. Ook de zweefvliegers van Aeroclub Salland in Lemelerveld moeten hun activiteiten staken. Termaat: ,,We hebben direct bij het ministerie bezwaar gemaakt en zijn gaan broeden op een alternatief plan."
Harskamp
Dat plan ligt er nu, al wordt er nog aan geschaafd. Los van hogere vliegroutes, wil de KNVvL óók dat de omstreden route over Teuge Airport naar het westen wordt verlegd. ,,Nu zijn er twee routes ingetekend; ten westen en ten oosten van Apeldoorn. Dat zou er één moeten worden, alleen de westelijke variant, om vervolgens ter hoogte van Harskamp alsnog af te buigen richting Duitsland. Zo wordt het vliegveld Teuge ontzien."
Haalbaarheid
Termaat heeft het ministerie op de hoogte gebracht van het alternatieve plan. Staatssecretaris Sharon Dijksma neemt het zo serieus, dat ze het Britse luchtvaartbureau Helios opdracht heeft gegeven de haalbaarheid van dit alternatief te onderzoeken. ,,Dijksma vindt dat het KNVvL-voorstel een serieuze beoordeling verdient", zegt woordvoerder Karin van Rooijen van het ministerie van infrastructuur en milieu. ,,Het is nu vooral belangrijk helder te krijgen of dit alternatief in de praktijk haalbaar is."
Geluidsoverlast
Directeur Termaat is vol vertrouwen dat de ingezette weg leidt tot een aanvaardbare oplossing. ,,De door LVNL voorgestelde Lelystad-routes hebben dramatische consequenties voor de recreatieve luchtvaart in Oost-Nederland. Daarnaast zijn inwoners terecht boos dat vliegtuigen straks kilometers lang op lage hoogte over vliegen. Dat ga je écht goed horen, ook al zeggen ze dat het allemaal wel meevalt. Daarom zijn we blij met de opening die Dijksma biedt. Tot voor kort zat alles potdicht en zeiden ze: 'dit zijn de routes, veel plezier ermee'. Daar komt nu beweging in. Ik heb goede hoop dat we eruit gaan komen."
Geplaatst door thijs uit Heiloo
Ik snap wel waarom nederland een kikkerland genoemd wordt: klein beestje met een enorme grote bek.