Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegoverlast veel ernstiger dan gedacht

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 184 
|
 schipholwatch.nl - 07-04-2021 
mannetje_zonder_kreet.jpg

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Het originele artikel begint met twee grafieken, zie hier.

Nieuw onderzoek van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Avaiation Administration (FAA) toont aan dat omwonenden veel meer last hebben van vliegtuigherrie dan jarenlang werd gedacht.

Al sinds de vroege jaren ’70 van de vorige eeuw wordt voor het kwalificeren van de overlast de zogenaamde Schultz-curve gebruikt. Die grafiek geeft aan dat bij een toenemende geluidsniveaus het aantal mensen dat hinder ondervindt stijgt.

Het nieuwe onderzoek geeft eenzelfde beeld, maar constateert dat de percentages mensen met hinder al die jaren zwaar zijn onderschat.

Drie keer zoveel mensen de dupe
Zo wordt er in de klassieke Schultz-curve uitgetekend dat 30 procent van de omwonenden hinder ondervindt bij geluidsniveaus van 70 decibel. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat maar liefst 80 procent van de burgers ernstige hinder ondervindt bij een dergelijk geluidsniveau. Dat is bijna drie keer zoveel als de ‘officiële’ cijfers van de luchtvaartindustrie.

Dit betekent dat de Schultz-curve aan herziening toe is en dat deze geen recht doet aan de werkelijke situatie.

Het nieuwe onderzoek, afgerond in februari van dit jaar, toont duidelijk aan dat op alle geluidsniveaus tussen de 50 en 75 decibel er sprake is van een zeer aanzienlijk groter deel van de mensen die worden geraakt door vlieglawaai.

Nieuwe kennis
“Zowel de Schultz- als de nieuwe curve zijn opgesteld met de beschikbare kennis van het moment. In de afgelopen veertig jaar sinds de introductie van de Schultz-curve is er veel extra kennis opgedaan over de gevolgen van geluidsoverlast”, aldus de FAA in een persbericht.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit is met zijn onderzoek niet over één nacht ijs gegaan. Het bureau betrok meer dan 10.000 omwonenden rond twintig verschillende vliegvelden. Een deel van hen vulde een uitgebreide enquête in, een ander deel werd bevraagd in een telefonisch vraaggesprek.

De FAA geeft dan ook aan dat het onderzoek heeft geleid tot resultaten die met een kans van 95 procent betrouwbaar zijn.

Zelfde beeld in Uithoorn
De nieuwe bevindingen komen sterk overeen met een recentelijk uitgevoerd onderzoek in Uithoorn. Ook daar bleek het aantal ernstig gehinderde bewoners ver boven de aannames te liggen die Schiphol zelf hanteert. In Uithoorn blijkt 83 procent van de burgers ernstige overlast te ondervinden van het vliegverkeer.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 07-04-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc B uit Almere

Het moet echt eens afgelopen zijn met al die vliegtuigterreur. Wanneer worden politieke leiders eens wakker en worden burgers serieus genomen??? Haal de hele HUB weg, en maak er een lokale luchthaven van welke alleen eigen volk bediend. Er binnen dan nog steeds iets van 170 bestemmingen over. Wil je toch perse naar Afrika, dan maar via Parijs ofzo. Schiphol in zijn huidige vorm is als drukke rotonde om je woning, waarbij er de hele dag kis kras verkeer om je heen dendert, en je langzaam sterft van stress en luchtvervuiling...

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit komt overeen met mijn bevindingen, waaruit blijkt dat de luchtvaartsector zich akoestisch rijk heeft gerekend met 58 dB(A) Lden, dus veel teveel herrie mag produceren. Dit moet dus zo spoedig mogelijk worden teruggedraaid! Gevolg: veel minder vluchten toelaten! Ook volgt uit mijn analyse dat groei steeds meer hinder oplevert.

Dit zijn belangrijke zaken die in de kabinetsformatie moeten worden meegenomen. Rutte zal er zeker niet aanwillen, VVD staat voor Veel Vliegende Domoren. Kaag is nog maar de vraag!

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Snel toepassen op de officiële aantallen gehinderden binnen de geluidcontouren van Schiphol en andere NL luchthavens. En dan de toelaatbare hoeveelheid luchtverkeer aanpassen aan de wettelijke maxima voor de werkelijke aantallen gehinderde mensen en woningen. Als Rijk en sector hier niet aan willen meewerken moet er maar crowdfunding komen voor juridische actie(s).
Nu blijkt dat zakelijk luchtvervoer spontaan afneemt gaat het vooral om vermindering van particulier luchtvervoer. Die is niet schadelijk voor de economie gezien de vele gelijkwaardige alternatieven voor vrijetijdsreisjes.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De uitzonderings positie van de luchtvaart in nederland is een absolute ramp voor de mkb economie en de bevolking geweest in het afgelopen jaar.


Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

In Nederland worden de GES2002 dosis-effectrelaties gebruikt voor het berekenen van het aantal ernstig gehinderden en niet de Schultz curve. GES2002 geeft bij 70 Lden 77% ernstig gehinderden. Ik verdedig de Nederlandse methodieken niet graag, maar dit lijkt mij een onzin artikel

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.