Vlieginfarct en dure vakanties als Schiphol op slot gaat
Door Herman Stil
Er dreigt een vlieginfarct in Nederland. Schiphol is komend jaar vol en de opening van Lelystad Airport laat nog tenminste tot voorjaar 2019 op zich wachten. Touroperator Corendon luidt de noodklok.
'Er is zo gepolderd dat Schiphol niet verder mag groeien dan 500.000 vluchten per jaar," zegt topman Steven van der Heijden van Corendon, "terwijl de luchthaven veel meer vluchten aankan. De grens is binnenkort bereikt, maar er is geen alternatief."
"Alles boven die grens zou naar de de regionale vliegvelden moeten. Maar Eindhoven zit vol en de opening van Lelystad is net uitgesteld. Het polderveld zou in april 2018 open gaan - ook al te laat. Maar begin deze maand liet Luchtverkeersleiding Nederland weten niet voor april 2019 te kunnen zeggen of het vliegveld open kan. Dat is al twee jaar te laat en mogelijk wordt het nog later."
"We zouden graag zelf vaker vanuit Eindhoven willen vliegen dan we nu doen, maar er is geen ruimte meer. Daarom gaan we nu samenwerken met Ryanair die onze vakantiegangers komend jaar naar Ibiza, Mallorca, Malaga en Faro vervoert."
Onzekerheid
Van der Heijden hekelt de onzekerheid die door het rijk en Schiphol is gecreëerd. "Wij krijgen pas in januari te horen wat we in de zomer vanaf Schiphol mogen vliegen. Terwijl de boekingen al sinds september binnenstromen. Niemand weet waar hij aan toe is." Corendon bedient vanaf Schiphol met twaalf vliegtuigen 34 luchthavens rond de Middellandse Zee.
Achtergesteld
Onlangs kondigde staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart aan te onderzoeken of maatschappijen toch gedwongen kunnen worden van Schiphol naar Lelystad te verhuizen.
Van der Heijden zou 'er mee kunnen leven' als dat dan voor alle vakantiemaatschappijen zou geleden. Maar het lijkt er volgens hem op dat maatschappijen als Corendon achtergesteld worden bij concurrent Transavia, die als onderdeel van de KLM-groep wel op Schiphol kan blijven.
"Die hebben dan een groot voordeel boven ons omdat Schiphol 24 uur geopend is, terwijl Lelystad 's avonds en 's nachts op slot gaat."
Tientjes
Maatschappijen als Corendon en Transavia maken graag gebruik van de mogelijkheid in de vroege ochtend en late avond te vliegen, zodat ze met hetzelfde toestel drie vluchten per dag kunnen maken.
"In Lelystad moeten onze vliegtuigen minstens acht uur aan de grond blijven staan, terwijl zij kunnen doorvliegen. Dat kost geld. Vliegvakanties worden daardoor tientjes duurder. Wij gaan dan ook niet naar Lelystad als onze concurrenten Schiphol mogen blijven gebruiken."
Geen oplossing
Ook als Lelystad wel open gaat, biedt het vliegveld volgens Van der Heijden niet de oplossing voor alle Schipholproblemen. "Lelystad is sowieso geen serieus alternatief voor Schiphol. Als je alle vluchten van vakantiemaatschappijen in Nederland neemt, dan kom je op 75.000 starts en landingen per jaar, twee keer zo veel als de uiteindelijke capaciteit van Lelystad."
Een vakantievlucht vanaf Lelystad zal volgens hem altijd duurder zijn dan vanaf Schiphol. "De brandstof zal in Lelystad meer kosten omdat hij met tankwagens moet worden aangevoerd in plaats van via een pijpleiding, zoals op Schiphol. En door de korte baan zullen onze motoren sneller slijten omdat ze op vol vermogen moeten starten."
Eerder liet ook vakantiemarktleider TUI weten niets te zien in een verhuizing naar Lelystad. Dochter Tuifly vliegt naar verre bestemmingen met de Boeing 787 Dreamliner, die te groot is voor het regioveld. Het opdelen van de Europese en intercontinentale vakantie-activiteiten is volgens de reisgigant onhaalbaar.
Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer
Groei, groei, groei. Geld, geld, geld. Niets over de hinder die daardoor wordt veroorzaakt. Wat een asociale man, die 'topman' van Corendon.
Corendon komt bij mij op de zwarte lijst. Met zo'n asociale organisatie ga ik nooit meer op vakantie.