Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegherrieklachten verdubbeld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1655 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hv_geluidshinder_2928.jpeg

Vliegherrie heeft in de maanden mei, juni en juli 3100 klachten opgeleverd uit de IJmond en Castricum. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met dezelfde drie maanden in 2017.

In een jaar tijd valt te zien dat er veel meer wordt geklaagd over vliegtuiglawaai in Castricum, Heemskerk, Beverwijk, IJmuiden, Velsen-Zuid en Santpoort-Noord. Minder klachten dan in 2017 kwamen er uit Santpoort-Zuid, Wijk aan Zee en Velsen-Zuid. Al eerder was een sterke stijging te zien over het tweede kwartaal.

Grootste klagers blijven de Castricummers. Zij meldden in de drie zonnige maanden 919 keer bij Bezoekbas.nl een lawaaiig vliegtuig boven hun huizen. Op de tweede plek staat Heemskerk met 539 meldingen, gevolgd door Santpoort-Noord met 374 meldingen. In Velsen-Noord werd minder geklaagd, 73 keer, maar hier valt de enorme stijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017 op: toen waren er maar twee klachten. Velserbroek valt ook op: een stijging van 16 naar 213 klachten.

De toename in Santpoort-Noord en Velserbroek heeft volgens Schiphol te maken met het gebruik van de Zwanenburgbaan als startbaan richting het noorden. Deze baan werd meer ingezet dan een jaar eerder, omdat de Polderbaan de laatste helft van juli niet gebruikt kon worden. Dat kwam vanwege de verzakking van een rijbaan die toegang geeft tot de Polderbaan. Ook was er een week met hevige onweersbuien, waardoor vliegtuigen noodgedwongen andere routes moesten vliegen. Wat tot meer overlast leidde.

Polderbaan
De Polderbaan is in de IJmond de grootste overlastveroorzaker. De start- en landingsbaan was goed voor 18 procent van het totaal aantal klachten over vliegherrie. De baan leverde bijna zeshonderd klachten op vanwege landingen, en bijna 550 vanwege starts. Het aantal vliegbewegingen op de Polderbaan was in deze drie maanden juist kleiner, vanwege het noodgedwongen onderhoud. Er vonden wel veruit de meeste starts plaats, bijna 30.000, maar veel minder landingen, iets meer dan tienduizend.

Wind
Schiphol noteerde nochtans de meeste klachten over vliegherrie juist in de periode dat de Polderbaan dicht was. Dat de baan toch meer werd gebruikt, heeft vooral met de voortdurend noordelijke wind te maken.

Het totaal aantal melders van overlast steeg van 767 naar 1232 in een jaar tijd. Dat is een toename van 61 procent.

De allermeeste klachten kwamen binnen uit Heiloo. Spaarndam liet de grootste toename zien, Bergen en Alkmaar de grootste afname.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

In Amsterdam hetzelfde beeld:
In 2017: 4687 klachten
In 2018: 9161 klachten

In 2017: 598 melders
In 2018: 1067 melders

Geplaatst door gerard

… En toch houdt Schiphol vol dat ze veel minder hinder veroorzaken dan een paar jaar geleden en 'dus' mogen groeien. Als het niet zo treurig was zou je haast in lachen uitbarsten.

Geplaatst door sara

Nee.. echt niet. Er is juist minder overlast. Berekent!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Op naar de 30% groei. De VVD en Schiphol rollen een mooie propaganda uit over duurzaam, stiller, zuiniger, schoner blabla. De inzet, over 2 jaar naar 650.000 vluchten. 30% meer dan vandaag dus!

Vooral VVD (of PVV, CDA of FvD) blijven stemmen mensen!