Vliegherrie.nl: er klopt niets van de geluidscontouren
Gisteren publiceerde de site vliegherrie.nl een nieuwe presentatie van de meldingen van vliegtuigoverlast, afgedrukt als ‘heat map’ over ons land heen. Het maakt in één oogopslag duidelijk dat er helemaal niets klopt van de door de sector berekende geluidscontouren rond vliegvelden.
De door Schiphol berekende contouren komen steevast uit op een maximaal aantal gehinderde woningen van 10.000. Uit de data van de nieuwe, onafhankelijke site blijkt nu dat mensen in een veel groter gebied rond het vliegveld ernstige overlast ondervinden van het vliegverkeer.
Op de kaart bij dit artikel staan gebieden met veel meldingen donkerpaars ingekleurd. Minder meldingen betekent een minder donkere tint.
Leiden, IJmond, Amersfoort
Bijzonder is bij voorbeeld de stad Leiden. Op de kaartjes van Schiphol raakt de geluidscontour maar net aan die stad, maar op de kaart van vliegherrie.nl kleurt de stad al zes weken na opening van de site donkerpaars.
Eenzelfde probleem speelt rond de IJmond. Theoretisch – volgens de rekenmeesters van Schiphol – valt het daar wel mee. Maar volgens vliegherrie.nl is de overlast er bar en boos voor de bewoners.
Ten oosten van Schiphol blijkt de Buitenveldertbaan ook voor veel meer overlast te zorgen dan baas Dick Benschop ons wil doen geloven. Volgens hem houdt het voorbij Muiden wel op met de overlast, maar de meldingen uit steden als Hilversum en zelfs Amersfoort – op bijna 50 kilometer afstand – volgen elkaar in hoog tempo op.
De stad Utrecht komt in de cijfers van Schiphol al helemaal niet voor, maar blijkt in de praktijk toch behoorlijk last te hebben van het vliegverkeer.
‘Stop de gegevensmanipulatie’
Vliegherrie.nl pleit nu voor een drastische herbezinning op de kunstmatig klein gehouden geluidscontouren rond de vliegvelden en in het bijzonder de contouren van Schiphol. “Het wordt tijd dat Dick Benschop met eerlijke informatie op de proppen komt en niet langer de politiek voor de gek houdt met gemanipuleerde gegevens”, aldus een van de initiatiefnemers.
Wat iedereen vermoedde blijkt namelijk de keiharde realiteit te zijn: het vliegveld zorgt voor veel meer overlast bij veel meer burgers dan Benschop c.s. de politiek wijsmaakt.
Het is dan ook de hoogste tijd dat de Haagse politiek omwonenden van vliegvelden serieus gaat nemen. Verdere groei van de herrie en vervuiling is onacceptabel en niet meer van deze tijd. De overlast is zo uit de klauwen gelopen dat er maar één scenario serieus kan worden overwogen: krimp, al dan niet in combinatie met een verhuizing naar zee.
Bij de beesten af
“Het is bij de beesten af dat één bedrijf middenin drukbevolkt gebied wordt toegestaan zóveel herrie te veroorzaken. Lees maar eens door de meldingen op de site, geen weldenkend mens kan volhouden dat het acceptabel is om de medemens dit aan te doen. Slapeloosheid, angsten, ziektes. Alles komt voorbij. De noodkreet van de omwonenden heeft nog nooit zo luid geklonken. Daar moet de politiek consequenties aan verbinden”, aldus de zegsman.
De gegevens die nu zijn gepresenteerd hebben betrekking op bijna 15.000 meldingen die in de eerste vijfenhalve week van het bestaan van de site zijn gemaakt. Na verloop van tijd zal steeds duidelijker worden hoeveel mensen er gebukt gaan onder het achterhaalde hub-verdienmodel van Schiphol en de vliegbedrijven.
“Stoppen met de overstappers kost ons land vrijwel niets aan inkomsten, maar kan wel tot 50 procent van het vliegverkeer terugdringen. Het zou een mooi begin zijn.”
Geplaatst door Frans uit Assendelft