Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegende vleugel heeft al een hele toekomst achter zich

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 163 
|
 Volkskrant 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0624.jpg

De TU Delft en KLM werken samen aan een nieuw type verkeersvliegtuig dat eenvijfde minder kerosine slurpt dan de meeste huidige toestellen. Hoeveel kans maakt deze vliegende vleugel? Zes vragen over de Flying-V.

Wat een handvol artistieke voorstellingen en een gelikte YouTube-video niet allemaal kunnen losmaken. Vorige week maakten de TU Delft en KLM bekend dat ze de handen ineenslaan voor een ‘volkomen andere benadering van het vliegtuigontwerp’. De computerbeelden van de zogenoemde Flying-V vlogen in mum van tijd de wereld over. ‘Futuristisch’, ‘radicaal nieuw’ en ‘verbazingwekkende Nederlandse uitvinding’ waren enkele van de loftuitingen die klonken.

De Flying-V breekt met de conventionele vorm van een vliegtuig – die van een metalen sigaar onder een vleugel. In dit stukje ‘Hollands’ glorie zijn de cockpit, de cabine voor de passagiers, het laadruim en de brandstoftanks in de vleugel verwerkt. Romp en vleugels zijn één. De enige onderdelen die nog uitsteken zijn het hoge landingsgestel en de twee motoren. Die bungelen niet, zoals gebruikelijk, onder de vleugel, maar zijn er bovenop gemonteerd.

De Flying-V verbruikt door zijn aerodynamische vorm en lagere gewicht 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350, ’s werelds meest geavanceerde verkeersvliegtuig, aldus TU Delft en KLM. Het kan wel evenveel passagiers vervoeren als de Airbus (315) en heeft dezelfde spanwijdte (65 meter), waardoor het kan landen op alle vliegvelden die nu ook voor de A350 geschikt zijn gemaakt. Dat laatste is van belang voor de economische levensvatbaarheid van het ontwerp. Luchtvaartmaatschappijen willen met een toestel ‘overal’ terecht kunnen: niks bredere landingsbaan of grotere hangars.

Lees verder op volkskrant.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

20% minder brandstof wordt zo ingehaald bij de voorspelde verzevenvoudiging van de luchtvaart in 2050, dit is een mooi idee maar zal helaas de oplossing niet worden. Daarbij duurt het nog erg lang voordat een dergelijk vliegtuig de lucht in gaat.