Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 971 
|
 schipholwatch.nl - 23-02-2021 
vrachtvliegtuig-landend.jpg
Boeing 747 van Cargolux Italië landend op Schiphol

Op dezelfde dag dat een brandende Boeing 777 boven Denver enorme brokstukken in een woonwijk liet neerkomen, werden bewoners in het Limburgse Meerssen bestookt met gloeiendhete onderdelen van een meer dan 30 jaar oude Boeing 747.

Kort na het opstijgen vanaf vliegveld Maastricht Aachen Airport ging er iets mis en verloor de 747 van het schimmige bedrijfje Longtail Aviation onderdelen die zich boorden in geparkeerde auto’s. Een oudere vrouw kreeg volgens lokale media een stuk metaal tegen haar hoofd en moest behandeld worden in het ziekenhuis.

Een kind raapte één van de mesvormige onderdelen op en verbrandde de handen.

Als gevolg van het motorprobleem moest de zevendehands 747 op weg naar New York kerosine lozen om alweer zo kort na de start vanaf Beek te kunnen landen op vliegveld Luik in België.

Uit geluidsopnamen van de luchtverkeersleiding blijkt nu dat de piloten vóór de landing in Luik ruim 40.000 kilogram giftige brandstof hebben geloosd in een natuurgebied in de Belgische Ardennen (luister vanaf 1 minuut 50). Dat gebeurde ten zuiden van Maastricht en ten oosten van Luik.
Zie FLIGHTAWARE hier.
Pas na het lozen van tonnen kerosine was het toestel in staat te landen op het Belgische vliegveld.

De vervuiler betaalt?
De grote vraag nu is natuurlijk wie deze troep gaat opruimen. Gewoonlijk komen vliegbedrijven weg met zo’n enorme vervuiling van het milieu onder het mom van ‘safety first’. Daarmee komen de kosten van zo’n grootschalige vervuiling de facto op het bordje van de samenleving.

Het zou meer dan terecht zijn om de schade te verhalen op het schimmige Longtail Aviation – gevestigd op het belastingparadijselijke eiland Bermuda.

Het Limburgse vliegveld reageerde kort na het ongeluk met de mededeling dat het met het vliegtuig goed was afgelopen. Geen woord over de vernielingen en gewonden op de grond.

Een dag later meldde een woordvoerster van Beek dat voor omwonenden een webinar zou worden gehouden om een en ander uit te leggen.

Woedend
Omwonenden zijn woedend om het gebrek aan empathie bij de vliegvelddirectie. “Wij willen helemaal geen informatie van een management dat zich alleen maar bekommerd om de staat van het vliegtuig. Geen woord over de schade, angst en verwondingen bij omwonenden.”

“Dit ongeluk toont voor de zoveelste keer aan dat de ligging van het vliegveld volkomen ongeschikt is voor groot vrachtverkeer.”

Vliegveld Beek zorgt in de regio voor enorme overlast omdat het middenin de woonwijken ligt. De vrachtluchthaven draait al jaren verlies. Via sjoemelcijfers proberen de directie en de Limburgse overheid tevergeefs aan te tonen dat de economische bijdrage groot is. Daartoe werden zelfs rapporten met aantoonbaar vervalste cijfers naar de Tweede Kamer gestuurd.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 23-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Echt vliegend tuig.
En wat doet de Nederlandse overheid?
De huidige politieke partijen, al dan niet demissionair, laten dit toe en beschermen de inwoners niet!
10 jaar Rutte is 10 jaar ellende, behalve voor het vliegende tuig en andere industrie dat schijt heeft aan het milieu en de inwoners.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Verplichte WA verzekering voor vliegtuigen. Als ik in auto rijd ben ik ook verplicht verzekerd voor WA,dus dat moet ook voor vliegtuigen. Om te voorkomen dat de maatschappij de schade niet kan betalen of nog erger dat de schade volledig door de samenleving betaald moet worden.
En als het risico werkelijk zo klein is,dan is zo,n WA verzekering ook niet duur toch?

Dit ongeluk toont ook aan dat vliegtuigen kort na de start niet boven bewoond gebied moeten vliegen en al helemaal niet als daar ook vogels zijn. Kort na de start is samen met de landing zelf het meest risico volle gedeelte van de vlucht. Dus niet rechtstreeks naar bestemming over dicht bevolkt gebied vanaf 1800 meter in het nieuwe plan voor herindeling luchtruim (onder andere utrecht centrum zou dan direct onder zo,n uitvlieg route kunnen komen te liggen.)
Blijf maar om bewoond gebied heenvliegen tot minstens 3000 meter.

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Verzoek ligt bij de ors. Pas afwijken vanaf 10.000 voet, vlieg buiten bewoond gebied