Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen: slecht voor het milieu maar zo leuk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 130 
|
 ad.nl - 01-12-2017 
Vliegen: slecht voor het milieu maar zo leuk

COLUMN - Nynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.


We eten al bijna geen vlees. Het afval wordt gescheiden. Net als zo veel andere Nederlanders doen we hier in huis écht wel iets voor een betere planeet. Maar toen kopte de Volkskrant dinsdag dat de luchtvaart hard op weg is ‘het CO2-budget van de hele wereld erdoorheen te jagen’.

Daar sta je dan. Met je oud papier en zonnepanelen
Nynke de Jong

De moed zakte mij in de schoenen. In het verhaal kwam Paul Peeters aan het woord, die recentelijk promoveerde op de CO2-uitstoot van de reisindustrie. Die heeft er dus jarenlang onderzoek naar gedaan. Hij kwam met deprimerende onderzoeksuitslagen: ‘Rond 2080, als iedereen in de wereld zijn woning heeft geïsoleerd, in elektrische voertuigen rijdt en alle stroom wordt opgewekt met windmolens en zonnepanelen teneinde de klimaatdoelen van Parijs te halen, is de uitstoot van CO2 door de luchtvaart al groter dan die van de rest van de wereld. En daarmee ook groter dan wat de hele wereld zou mogen uitstoten.’

Daar sta je dan, met je oud papier en je zonnepanelen. Er moet dus iets aan de luchtvaart gedaan worden. Maar hoe krijg je dat aan de consument verkocht? Vliegen, dat is vrijheid, vakantie. Dat is Club Tropicana van Wham, maar dan in het echt. Een ‘meatfree monday’ introduceren, om mensen aan te sporen een dagje de slavinken te laten staan, ja, dat moet nog lukken. Door je huis goed te isoleren bespaar je uiteindelijk geld. Maar hoe ga je de mens uit het vliegtuig krijgen? De trein is duur, de auto is niet altijd handig. Ik zou zelf ook niet naar Zuid-Afrika rijden.

Ik bespeurde bij mezelf een soort moedeloosheid. Zie ons nou eens hannesen met onze goede bedoelingen, met onze vleesvervangers en ons consuminderen. Maar ondertussen breidt onze eigen luchthaven Schiphol vrolijk uit richting Lelystad, om plek te houden voor al die budgetvluchten. Zelfs het duurder maken van vliegtickets gaat volgens Peeters niet helpen.

Wat dan wel? Internationale afspraken over de grootte van de vloot, afspraken over het aantal vluchten. Regels stellen.

De kans dat die regels er snel komen, is niet erg groot. En dus groeit de luchtvaart door. En zitten onze kleinkinderen in 2080 met de gebakken peren.

Bekijk bericht op "ad.nl - 01-12-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie

Goed verhaal.
Hopelijk begrijpen onze politieke leiders dit (ook) op tijd. Helaas overwint de macht van het grote geld van het 'gezonde verstand'. Je dient jezelf wel af te vragen wat je aan het vele geld hebt, als je gezondheid je in de steek laat! Bezint eer je begint!

Geplaatst door anoniem

Stem allemaal GL

Geplaatst door Frans

De overheid zou er moeten zijn om maatregelen te treffen die onze gezondheid beschermen en om ons nageslacht een leefbare aarde achter te laten. Echter, ze zijn het schoothondje van de vliegtuigindustrie en de luchthavens en dus dus ze precies waarvoor hondjes zijn afgericht: de baas gehoorzamen. Het zal hoogstwaarschijnlijk pas veranderen nadat er ernstige consequenties aan den lijve worden ondervonden. De tabaksindustrie wordt nu belaagd door aanklachten, misschien zouden de burgers dat ook moeten doen vanwege de ernstige aantasting van de gezondheid en de milieuvervuilende gevolgen van vliegen.

Geplaatst door Henk Bartels

De luchtkwaliteit rondom Schiphol is al jaren verontreinigd met o.a. het ultrafijn stof. Algemeen bekend en telkens opnieuw door de overheid een 'aanvullend' onderzoek starten naar de hoeveelheid ultrafijn stof. De uitkomst is steeds weer hetzelfde: overschrijding van de maximale hoeveelheid ultrafijn stof. Helaas blijft het dan ook daarbij. Hoe bestaat het dan dat er nu weer plannen zijn om woonwijken te ontwikkelen nabij Schiphol. Welke gehaaide projectontwikkelaar krijgt de (gemeente) overheden zo ver dat ze daar aan meewerken. Nieuwe woning eigenaren 'moeten' een overeenkomst tekenen, dat ze geen bezwaren mogen maken tegen Schiphol. Is dat geen bezwaar tegen de huidige toestand, of geen bezwaar als Schiphol (met medewerking van de overheid) verder mag groeien. Een verstandig mens gaat daar toch niet bouwen cq wonen en zeker niet zijn 'doodvonnis' ondertekenen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.