Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen op vloeibare waterstof: Delftse studenten komen met ‘revolutie in luchtvaart’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 914 
|
 ad.nl - 26-02-2021 
DSC_2273.JPG

Door Carel van der Velden

De luchtvaart is nog altijd een van de vervuilendste industrieën. Maar de enorme CO2-emissies kunnen in een wat verdere toekomst tot het verleden behoren. Aan die droom werkt onder meer het studententeam AeroDelft, dat vandaag een prototype onthult om te vliegen op vloeibare waterstof.

Het online evenement begint met een algemene presentatie van het team. De studenten vertellen over hun achtergronden en ambities. Na de onthulling van het prototype geven de betrokken ingenieurs een toelichting op de technische details van het vliegtuig. Daarbij wordt onder meer ingegaan op interne componenten als het aandrijfsysteem en de elektronica.

AeroDelft pioniert sinds ruim twee jaar in de duurzame vliegwereld. De Delftse studenten, die elkaar binnen het project opvolgen, hebben het doel te bewijzen dat emissievrije luchtvaart mogelijk is. In het vliegtuig wordt waterstof omgezet naar elektriciteit, waarmee de motor wordt aangedreven. Waterdamp vormt de enige uitstoot. De planning is dat het prototype in de zomer een eerste vlucht gaat maken. Het team werkt ook aan een tweezitter, die in een later stadium zijn luchtdoop moet beleven.

Overtuiging
AeroDelft heeft de overtuiging dat de luchtvaartindustrie aan de vooravond van een grote revolutie staat. Steeds meer partijen erkennen dat duurzame luchtvaart op de lange termijn de enige oplossing is. Als milieuvriendelijke brandstof wordt waterstof een grote toekomst toegedicht. Het is onder meer mogelijk om in waterstof elektriciteit op te slaan. Die elektriciteit kan worden opgewekt met windmolens en zonnepanelen.

Zelfs Shell zelf ziet ook toekomst in de milieuvriendelijke waterstof, want het bedrijf zegt een waterstoffabriek te willen bouwen op de Maasvlakte. Dat is bijzonder, want de multinational zet tot dusver bijna alle kaarten op fossiele brandstoffen.

Bekijk bericht op "ad.nl - 26-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"Die elektriciteit kan worden opgewekt met windmolens en zonnepanelen".
Net zoals bij het wereldwonder, de KLM primeur kunstkerosine moet er eerst energie (elektriciteit) ingestopt worden, om het er later voor gebruik uit te halen.
Ook hier gaat het om elektriciteit. Erg veel groene elektriciteit. En omdat deze schoon geproduceerde elektriciteit nu en in een toenemende mate steeds meer in de toekomst nodig is om van alles groen te laten functioneren, zal er weinig beschikbaar zijn om dit massaal in te kunnen zetten voor de luchtvaart.
Ook in dit geval wordt heel Nederland vol gezet met peperdure kerncentrales. Weer een andere vorm van elektriciteit, met bijkomende risico's.
Hier de KLM primeur kunstkerosine, te lezen op deze site: https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/het-is-een-klm-primeur-kunstkerosine.-maar-hoe-blij-moeten-we-ermee-zijn

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Waterstof is een energiedrager.
Bij het gebruik van waterstof moet men rekening houden met het feit dat waterstof in de atmosfeer wordt omgezet in waterdamp.
Waterdamp is een broeikasgas!
De atmosfeer zal warmer worden!
Bovendien is het rendement hooguit 55%.
Niet bijster hoog.

Het is helemaal geen goed idee om waterstof te gebruiken, zeker niet massaal.
Er is een wonder nodig, want de mens kan niet om de natuurwetten heen.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Alles met een propellor is kansloos omdat het niet de vereiste stuwkracht levert en niet zo snel vliegt.
Het zou wel kunnen maar de luchtvaart sector wil het niet,ook de zuinige (en veel stillere en schonere) turbo prop is alweer uitgefaseerd en vervangen door straalmotoren.

Het gaat er niet om wat er mogelijk is,natuurlijk is het mogelijk in de toekomst. Het gaat er om of het ook daadwerkelijk geimplementeerd gaat worden en het antwoord daar op is helaas nee.
Voor co2 besparing kan men zich beter op andere sectoren richten. Daar waar de grootste besparing behaald kan worden tegen de laagste kosten en dat is niet de luchtvaart sector.

De scheepbaart sector heeft al veel betere mogelijkheden. Het gewicht en de omvang van de instalatie is daar niet echt een probleem zoals dat bij vliegtuigen wel het geval is en schepen die varen al op electriciteit,opgewekt door diesel generatoren aan boord. Daar is een overstap naar waterstof veel eenvoudiger te realiseren maar ook daar gebeurt vooralsnog niet erg veel.
Of anders kerncentrales,wil men ook niet aan en de ontwikkeling daarvan gaat erg langzaam.

Men wil gewoon niet echt van de olie af,olie is te gemakkelijk geld verdienen en de dollar is er van afhankelijk. Daarom gaan alle ontwikkelingen zo tergend langzaam daar waar het aankomt op het vervangen van olie.
Het is ons politieke en economische systeem dat het grootste probleem is bij de energie transitie. Alles moet eerst in een verdien model gegoten worden en het verdien model is vervolgens belangrijker dan de echte besparing die gerealiseert word. Veel te veel belangen die allemaal hun invloed hebben en bepaalde veranderingen tegenhouden of proberen te sturen op een manier waar men er dan weer geld mee kan verdienen zoals de bio kerosine. Wat het voor het milieu betekend is totaal niet relevant in dat plaatje.
Daarom in china wel hoge snelheids treinen terwijl het in europa niet van de grond komt,men wil het niet want een concurent voor de luchtvaart. Duitsland wil geen kerncentrales want de kolen lobby die is daar heel erg sterk en zo is er overal wel een financieel belang dat echte vooruitgang in de weg staat en afremt.
Het hele systeem is ziek en dat is de grootste reden voor de ellende met het klimaat maar goed het is niet anders.