Vliegen op vloeibare waterstof: Delftse studenten komen met ‘revolutie in luchtvaart’
Door Carel van der Velden
De luchtvaart is nog altijd een van de vervuilendste industrieën. Maar de enorme CO2-emissies kunnen in een wat verdere toekomst tot het verleden behoren. Aan die droom werkt onder meer het studententeam AeroDelft, dat vandaag een prototype onthult om te vliegen op vloeibare waterstof.
Het online evenement begint met een algemene presentatie van het team. De studenten vertellen over hun achtergronden en ambities. Na de onthulling van het prototype geven de betrokken ingenieurs een toelichting op de technische details van het vliegtuig. Daarbij wordt onder meer ingegaan op interne componenten als het aandrijfsysteem en de elektronica.
AeroDelft pioniert sinds ruim twee jaar in de duurzame vliegwereld. De Delftse studenten, die elkaar binnen het project opvolgen, hebben het doel te bewijzen dat emissievrije luchtvaart mogelijk is. In het vliegtuig wordt waterstof omgezet naar elektriciteit, waarmee de motor wordt aangedreven. Waterdamp vormt de enige uitstoot. De planning is dat het prototype in de zomer een eerste vlucht gaat maken. Het team werkt ook aan een tweezitter, die in een later stadium zijn luchtdoop moet beleven.
Overtuiging
AeroDelft heeft de overtuiging dat de luchtvaartindustrie aan de vooravond van een grote revolutie staat. Steeds meer partijen erkennen dat duurzame luchtvaart op de lange termijn de enige oplossing is. Als milieuvriendelijke brandstof wordt waterstof een grote toekomst toegedicht. Het is onder meer mogelijk om in waterstof elektriciteit op te slaan. Die elektriciteit kan worden opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Zelfs Shell zelf ziet ook toekomst in de milieuvriendelijke waterstof, want het bedrijf zegt een waterstoffabriek te willen bouwen op de Maasvlakte. Dat is bijzonder, want de multinational zet tot dusver bijna alle kaarten op fossiele brandstoffen.
Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum
Net zoals bij het wereldwonder, de KLM primeur kunstkerosine moet er eerst energie (elektriciteit) ingestopt worden, om het er later voor gebruik uit te halen.
Ook hier gaat het om elektriciteit. Erg veel groene elektriciteit. En omdat deze schoon geproduceerde elektriciteit nu en in een toenemende mate steeds meer in de toekomst nodig is om van alles groen te laten functioneren, zal er weinig beschikbaar zijn om dit massaal in te kunnen zetten voor de luchtvaart.
Ook in dit geval wordt heel Nederland vol gezet met peperdure kerncentrales. Weer een andere vorm van elektriciteit, met bijkomende risico's.
Hier de KLM primeur kunstkerosine, te lezen op deze site: https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/het-is-een-klm-primeur-kunstkerosine.-maar-hoe-blij-moeten-we-ermee-zijn