Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen of bouwen rond Schiphol, dat is de vraag. VVD en Groenlinks zijn het hartgrondig oneens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 239 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 07-07-2020 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Door Bart Boele

Hoofddorp - Woningen bouwen naast de luchthaven Schiphol of kiezen tussen vliegen en wonen. Over die vraag is een interessant debat ontstaan met Haarlemmermeer in het middelpunt. VVD en GroenLinks blijken het hartgrondig oneens te zijn.

Aanleiding voor de discussie zijn de nieuwe geluidsnormen die er ook voor de Schipholregio komen, zoals minister Kajsa Ollongren van binnenlandse zaken heeft aangekondigd.

,,Dat is voor de hele regio Amsterdam, en specifiek voor Haarlemmermeer, slecht nieuws. Dat betekent dat er niets meer kan worden gebouwd. Ook kunnen er dan geen wegen meer aangelegd worden. Kortom: Haarlemmermeer – en de hele regio Amsterdam – gaat op slot, met alle gevolgen van dien.’’ Dat stellen Haarlemmermeers bouwwethouder Jurgen Nobel en voorzitter Onno Hoes (beiden VVD) van de Nederlandse Vereniging van Makelaars in een opiniestuk dat in de Volkskrant verscheen. Hun oproep is: ,,Geef ons de ruimte om te bouwen en Nederland uit de crisis te investeren, door te bouwen, bouwen en nogmaals te bouwen.’’

De nieuwe normen maken woningbouw in Haarlemmermeer bijna onmogelijk. ,,Dat klopt’’, zeggen de GroenLinks-raadsleden Maaike Ballieus en Peter Boerman in een reactie op de website van hun partij, ,,maar dat komt niet door die regels. Dat komt omdat we jarenlang Schiphol te veel zijn gang hebben laten gaan. Het is tijd om daar fermer tegen op te treden.’’

Nobel en Hoes: ,,De bouwwereld schreef onlangs een brandbrief en wil tien miljard euro vrijmaken voor woningbouw. Wij verwachten van hete Rijk dat het belemmeringen wegneemt die woningbouw in de weg staan. Rijk en provincies moeten helpen met het aanleggen van wegen, spoor en ander openbaar vervoer.’’

Boerman en Ballieux zijn verbijsterd. Ze wijzen op onderzoeken van onder andere de wereldgezondheidsorganisatie WHO en het RIVM, waaruit blijkt dat het Nederlandse beleid vrijwel nergens voldoet aan richtlijnen omtrent geluidsniveaus. ,,In Haarlemmermeer zijn veel mensen die dagelijks last hebben van geluidshinder. De WHO heeft aangegeven dat geluidsniveaus boven de 45 decibel schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij de meetpunten in Haarlemmermeer wordt een constant niveau van minstens 62 decibel gemeten. Volgens de nieuwe geluidsnormen komt dat zelfs op 75 procent.’’

Nobel en Hoes bepleiten aanpassing van de normen om de bouw van 20.000 nieuwe woningen in Haarlemmermeer (en 250.000 in de regio Amsterdam) mogelijk te maken.

Boerman en Ballieux: ,,Je zou verwachten dat het gemeentebestuur van Haarlemmermeer geschokt reageert op de geluidsonderzoeken. Dat het probleem bij de wortel wordt aangepakt. Dat we Schiphol ons niet langer de wet laten opleggen. Helaas doet wethouder Nobel het tegenovergestelde. Hij kruipt in de slachtofferrol omdat hij geen woningen kan bouwen vanwege strenge geluidsregels. In plaats van de bron ter discussie te stellen, moeten de regels het ontgelden.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 07-07-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc uit Almere

Ik hoop werkelijk dat Schiphol door de politiek nu eindelijk eens wordt behandeld als een vervelende puber. Ipv meer, groter en dominanter wordt het tijd voor krimp, minder en onderdaniger. Zakelijke vluchten buiten 1000km en Nederlanders naar verre oorden brengen prima ( Muv all inclusieve vreet zuip vakanties), maar de rest is overbodig, vooral die ellendige hub levert veel herrie en vervuiling op. Minder hub betekent minder bestemmingen, dus minder vluchten, dus minder hinder. Een goede prikkel voor luchtvaartmaatschappijen om zich alleen op economische bestemmingen te richten, ipv dat alles maar moet wijken voor deze heilige graal. Ik ben er al heel lang klaar mee, en de liefde met vliegen zal er ook nooit meer komen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

FD: BEDRIJVEN GAAN 1/3 MINDER VLIEGEN, SANEER DIE HUB!

Een coalitie van grote bedrijven heeft aangekondigd om 1/3 minder zakelijke reizen te gaan inplannen! Daarmee kunnen het netwerk en de HUB behoorlijk krimpen, mits er niet meer pretvluchten voor in de plaats komen.

Men dient wel te waken voor de "NOVI Monster Alliantie" van Projectontwikkelaars, G40 steden en de Vereniging Eigen Huis (!), die strengere geluidnormen afwijzen en peperduur geluid adaptief bouwen door willen drukken. Voor deze groeperingen tellen slechts verdienmodellen in een verziekte economie.

Het wordt hoog tijd dat het PVRC bestuur - ook op deze website - nu eens duidelijk van zich laat horen en aangeeft dat de politiek de luchtvaart aan banden moet leggen?