Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegen naar klimaattop is ‘helaas nog heel gebruikelijk’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 161 
|
 nos.nl 
hv_natuur_2296.jpeg

Duizenden politici, wetenschappers, beleidsmakers en milieuactivisten zijn naar de Poolse stad Katowice gereisd voor de VN-klimaattop, die vandaag officieel is begonnen. De organisatie rekent op zo'n 20.000 bezoekers uit 190 landen.

Onder academici en activisten klinkt kritiek op het feit dat veel deelnemers met het vliegtuig komen en zo honderden kilo's aan CO2 uitstoten. Zo'n 38 privévliegtuigen en veel extra chartervluchten landen deze dagen op het vliegveld van Katowice.

"Klimaatwetenschappers vliegen waanzinnig veel", zegt milieuhistoricus Wybren Verstegen van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij is een van de ruim 120 wetenschappers en burgers die zijn aangesloten bij No Fly Climate Sci, een initiatief voor het verminderen van vliegreizen door academici.

Vliegen om te praten over uitstoot

Dat de luchtvaart een schadelijk effect op het milieu heeft, staat vast. Op de klimaattop wordt onder meer besproken hoe de uitstoot van vliegtuigen kan worden verminderd.

Ook deelnemers van de VN-klimaattop vinden dat kritisch gekeken moet worden naar het enorme aantal mensen dat voor de VN-top naar Katowice reist en de manier waarop ze dat doen. Het is een discussie die ook bij eerdere conferenties speelde.



Een vliegreis van Nederland naar Katowice brengt naar schatting een CO2-uitstoot van zo'n 240 kilo met zich mee. Bij een treinreis wordt de uitstoot geschat op zo'n 60 kilo.

bron: Milieucentraal



De bezoekers die met het vliegtuig naar Polen gaan, voeren aan dat een treinreis duur en tijdrovend is. Ook delegaties van de Nederlandse overheid gaan omwille van de tijd met het vliegtuig, vertelt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. Onder anderen premier Rutte, minister Wiebes van Klimaat en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur zijn naar Polen gevlogen.

Bij de top in Parijs in 2015 werd de reis nog afgelegd in een zogenoemde 'klimaattrein', maar voor Katowice was dit geen optie. "Polen is ook niet een van de bestemmingen waarop we een omslag van vliegen naar trein proberen te bewerkstelligen", stelt de woordvoerder van het ministerie.


Academici zien zo'n trip toch vaak als snoepreisje.
Milieuhistoricus Wybren Verstegen”


Vanwege het gebrek aan een snelle treinverbinding met Midden- en Oost-Europa duurt de reis naar Katowice per spoor zo'n zestien uur, vertelt Peer de Rijk van milieuorganisatie WISE Nederland. Hij gaat wel met de trein, vanuit "een sterke persoonlijke overtuiging".

Bij WISE is bovendien afgesproken dat altijd de trein wordt gepakt als de reis minder dan 24 uur duurt. "Maar onder andere milieuorganisaties is het helaas nog heel gebruikelijk om met het vliegtuig te gaan", zegt De Rijk. Hij neemt het vele overstappen op de koop toe.

Milieuhistoricus Verstegen zou willen dat meer mensen dat deden. Hij vindt dat organisaties en universiteiten minder vertegenwoordigers naar conferenties moeten sturen. Ook omdat wetenschappelijk is bewezen dat het helpt als voortrekkers in bepaalde kwesties het goede voorbeeld geven.

"Academici zien zo'n trip toch vaak als snoepreisje", zegt Verstegen. Er zijn ook wetenschappers die vinden dat het anders moet. Een petitie voor het terugdringen van vliegreizen is inmiddels ruim 1500 keer ondertekend.



Er kan veel onnodige reistijd worden bespaard door een deel van de communicatie via bijvoorbeeld Skype te laten verlopen, zegt Verstegen. Er zijn al conferenties die hiermee experimenteren. Een conferentie over klimaatverandering die werd georganiseerd vanuit de Verenigde Staten, zegt dat het de ecologische voetafdruk van zijn bezoekers met 99 procent heeft teruggedrongen door zoveel mogelijk te streamen.

Politici, wetenschappers en activisten die naar de VN-klimaattop gaan, leggen uit dat ze daar in persoon willen zijn om conferenties bij te wonen en mee te doen aan belangrijke onderhandelingen. Peer de Rijk van WISE Nederland bereidt zich daar op voor tijdens zijn treinreis naar Katowice. "Dat is het grote voordeel", zegt hij. "In de trein kun je heerlijk werken."

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Luchtvaart sector is de sleutel voor oplossing klimaat probleem. Minieme economische waarde en gigantische uitstoot. Door de luchtvaart sector uitgestoten co2 levert economisch gezien veel minder op dan de co2 uitstoot van alle andere bedrijfstakken.
240 kilo per persoon om naar Katowice te gaan en de economische waarde (de ticket prijs) is 100 euro. 2.4kg uitstoot per euro economische waarde.
Ben benieuwd hoe die verhouding is bij andere sectoren zoals bijvoorbeeld de maandelijkse gas rekening. Zal eens kijken of daar cijfers over zijn,

De vrijstelling van de sector in de co2 discussie is absurd. Het is de makkelijkste manier om de co2 doelstellingen te halen (bevriezen van groei) die economisch gezien het minste kost.
Waarom niet kiezen hiervoor? alleen maar bewijs dat men er zit voor de belangen van een kleine groep mensen en niet voor de belangen van de wereld als geheel.

Geplaatst door anoniem1

http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2

Het verschil is veel kleiner dan ik had verwacht als het er al is. 1 liter diesel (1,50 aan de pomp denk ik?) stoot ook ongeveer 2.4kg co2 uit. De luchtvaart stoot niet extreem meer co2 uit als vele andere sectoren. Ik zat er naast met mijn bovenstaande post,mijn excuses.

Geplaatst door Bob

Internetvergaderen kan m.i. een goede bijdrage leveren. In dit soort processen heb je echter intensief persoonlijk contact nodig en gesprekken onder vier ogen met het nodige lobbywerk.

Liever nu (maar met tegenzin, dat wel) meer vliegen en zorgen dat de zaak goed wordt geregeld.

Zet dan regionale werkgroepen op die via internet elkaar informeren en organiseer een efficiente procedure voor besluitvorming door deze groepen te verbinden.

Geplaatst door Michiel

Hier is mijn punt dat ik al jaren maak. De klimaattoppen IPCC, de G8, de G20 trekt duizenden diplomaten, wetenschappers, politici naar plaatsen overal op deze aardkloot. Maar ook ons koningshuis is niet vies van (familie)bezoekjes hot en her. Wat moest onze Maxima nu op de foto tussen Rutte en Macron tijdens de G20?? Niets hier te zoeken! Rutte was slechts uitgenodigd, maar niet als lid van de G20. CC begint ook bij deze lieden.
Dus dat Jan met de Pet dan een vliegreisje op één dag maakt naar Barcelona om daar de laatste Spaanse mode te aanschouwen kun je hem niet kwalijk nemen.
Macron en de gele hesjes. Legt wel een flinke belasting op diesel op het milieu te sparen, maar niet op kerosine. En reist vervolgens op die BTW loze kerosine met het smerigste transportmiddel op aarde naar Argentinië om de CC te verergeren. Elitaire arrogantie die Frankrijk, maar dadelijk ook de rest van Europa dadelijk in opstand doet komen. De komende schuldencrisis doet de rest.
Wanneer trekken wij nu eens de gele hesjes aan tegen de elite in Den Haag en Schiphol die ons dagelijks leven verziekt met herriebakken en fijnstof. Wanneer??

Geplaatst door Bob

"Wanneer trekken wij nu eens de gele hesjes aan tegen de elite in Den Haag en Schiphol die ons dagelijks leven verziekt met herriebakken en fijnstof. Wanneer??"

Dit is een goed punt, de aantallen die zich ertegen verzetten zijn helaas nog veel te klein, maar nemen gelukkig (of moet ik zeggen helaas omdat dit zo nodig is) wel toe!!

Overigens, de Franse acties laten zien hoe moeilijk het is om iets voor het klimaat voor elkaar te krijgen. Wij betalen al jaren meer voor benzine en diesel dan daar. Het is vervelend als je maar net de touwtjes aan elkaar kunt knopen, maar wel nodig, vrees ik, om de groei van verkeersstromen tegen te gaan.

Geplaatst door Michel

@Michiel,

De gele hesjes zijn groene hesjes geworden.

https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/emirates-vanaf-nu-drie-keer-per-dag-naar-schiphol

Maar wie o wie gaat dit op de rit zetten? Ik ben van mening dat de organisatie/organisator uiterst voorzichtig zal moeten zijn gezien de Friese actie en de straffen die daar uitgedeeld zijn.........

Misschien moeten we maar demonstratief ook ergens een oude door stikstof vermoorde oude eik op het Malieveld planten.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.