Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen moet beduidend duurder worden

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 865 
|
 mo.be - 08-02-2022 
vliegtickets
Vliegtickets - illustratie

Opinie van Henk Cuypers (Burgerforum luchtvaartregio)

Om de klimaatopwarming binnen de perken te houden zijn er dringend drastische maatregelen nodig. Daarover is zo goed als iedereen het eens. Enkel de luchtvaartsector, de olifant in de klimaatkamer, is niet mee in het verhaal, schrijft Henk Cuypers, voorzitter van Burgerforum Luchthavenregio. De luchtvaart wil enkel verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen klimaatverandering indien dat haar groeiambities niet schaadt. Zelfs na corona wordt the sky is the limit opnieuw het motto.

Lees verder via onderstaande link........

Bekijk bericht op "mo.be - 08-02-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

ICAO heeft meer dan 10 jaar geleden het CORSIA-systeem ontwikkeld voor een CO2-reductie die vooral uit compensatie elders bestaat. Een niet benoemd maar wel geldend hoofddoel is de mondiale luchtvaartgroei veilig stellen. Nul uitstoot wordt "reeds" in (gaat u even zitten) 2070 verwacht. De Luchtvaartnota van ex-minister Van Nieuwenhuizen omarmt dit systeem om eeuwige luchtvaartgroei te accommoderen. Die nota kan dus beter afgewezen worden.

Van de week heeft o.a. de coalitie tegen een motie gestemd om de KLM te verplichten tot reductie conform Parijs. Dus dat armzalige ICAO-systeem gaat nog even door. Tot Brussel ingrijpt of Milieudefensie het Shell-vonnis gaat gebruiken tegen de KLM.

Of tot de coalitie beseft dat zij nu al heeft gehandeld in strijd met het eigen coalitieakkoord ("negatieve effecten luchtvaart verminderen" waaronder CO2 emissies) en Parijsnormen oplegt aan de GEHELE luchtvaartsector. We gaan het zien, voor of na de volgende klimaatramp.