Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1666 
|
 Volkskrant 
gh_aktie_DSCN2545.JPG

De drukte op Schiphol is het resultaat van decennia bewust overheidsbeleid

Met mijn gezin vlieg ik in augustus naar Portugal, richting de bosbranden - daarover straks meer. Dat kost met de KLM 600 euro, met zijn vieren. Geen geld, als je bedenkt dat je binnen een paar uur 1.600 kilometer wordt verplaatst.

Lees verder via de link hieronder.

Bekijk bericht op "Volkskrant"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Goed artikel. Goede reden om de limiet van 500.000 vliegbewegingen na 2020 te handhaven; geen groei betekent afnemende hinder (mits vliegtuigen minder lawaai gaan maken en minder gaan uitstoten), en de luchtvaartmaatschappijen kunnen de schaarste gebruiken om hogere ticketprijzen te vragen. Je zou zeggen dat hier iedereen beter van wordt.

Geplaatst door Jos

Tja, en dan wilde de sector ook nog dat de belastingbetaler ging opdraaien voor de security scans (Dijksma was hiertoe wel geneigd maar gelukkig was Dijsselbloem verstandiger). Dit terwijl de staat nu al wat posten voor haar rekening neemt die niet behoren tot de pure grenscontrole. Externe kosten zijn in het artikel wat beperkt beschreven. CO2 wordt genoemd waar denk ook eens aan al de gezondheidsschade door geluidsoverlast en schadelijke stoffen. En productiviteitsverlies door slaapverstoring (zie ook http://www.nu.nl/werk-en-prive/4320091/zes-werknemers-heeft-slaapproblemen.html). Naast de genoemde accijnzen en BTW zou er daarom ook een extra heffing moeten komen vanwege deze externe kosten die andere sectoren niet veroorzaken.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Jos. Inderdaad. En wat de denken van verkeers- of andere ongelukken die door slechte nachtrust komen. Er wordt veel te veel alleen naar de bruto opbrengsten van Schiphol gekeken, de directe en indirecte werkgelegenheid, maar men moet kijken naar de netto-opbrengst, dus na aftrek van alle maatschappelijke kosten. Helaas zijn die niet zo makkelijk te becijferen.

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

Aan al wie het vliegen promoot
Terwijl massa's mensen voortdurend lijden - via hun oren en hun ademhaling en door verstoring van de nachtrust en - als gevolg daarvan - slecht presteren overdag - onder alles wat vliegtuigen aan de achterkant uitbraken, gaan jullie maar door met vliegen en nog meer vliegen. Mensen worden er letterlijk ziek en doodziek van, ja zelfs lopen ze er ziektes door op, die ongeneeslijk zijn. Er zijn al heel wat mensen door longkanker in de regio aan hun einde gekomen. Je leest het goed: Kanker, kankerrr. (Zembla, 06-04-2016, RIVM, e.a.) Het is echt de waanzin ten top. Ieder gezond mens wil rust op z'n tijd en stilte, dat is een levensnoodzaak. En wat doen jullie? Jullie verstoren de stilte. Zijn jullie vrienden van de natuur, vrienden van het leven, of zijn jullie vrienden van de dood? Ontwaakt, gij die slaapt ........ En nou niet beginnen over groei van werkgelegenheid, en 'kansen voor de regio' ! De bedreiging voor de regio, daar werken jullie hard aan? 'Vijf voor twaalf' is allang voorbij. Wat zullen de mensen zeggen, als je leven ten einde is gekomen? Wat betekent dit voor je kinderen, wetende dat hun vader/moeder heeft meegewerkt aan de teloorgang van dit land? Post-traumatische stress valt voor hen te vrezen en juist dan ben je 'uitgepraat'. Kom tot inkeer, broeder/zuster, Dat kan alleen als je leeft. Niemand zal ooit zeggen, dat je na je overlijden tot inkeer bent gekomen. Loop niet weg voor je verantwoordelijkheid en ga er zeker niet voor wegvliegen! Het ga je goed, daar is schone lucht voor nodig. Prettig weekend!

Elburg, 16 juli 2017

Henk Meijer
Lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Een uitstekend artikel werkelijk dat de spijker op de kop slaat.
Maar goed de waarheid is maar de waarheid, alles draait namelijk om perceptie.
Onze rechtse regering in wording + de moraal van Henk en Ingrid vinden dit allemaal maar onzin.
Zij willen Schiphol en de luchtvaart vol blijven subsidiëren en (te) goedkoop blijven vliegen.
Maak u geen illusie, dit uitstekende artikel gaat NIETS veranderen.
Net zoals dat 80% van de EU subsidie op gaat aan natuur vernietigende boeren gaat dit artikel ook niets veranderen aan de royale subsidie aan de luchtvaartsector.

We gaan gewoon door tot het knapt.

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

N.a.v. de reactie van Peter, over HET ORDEPROBLEEM VAN MEESTER MARK

Ik maak me geen illusie, maar wel net zo als vele anderen GROTE ZORGEN.
Nederland bevindt zich door het gebrek aan regelgeving op het gebied van Ruimtelijke Ordening - die door veel politici en ondernemers alleen maar als 'lastig' werd gezien - in combinatie met een tomeloze groei van de luchtvaart in een glijvlucht, waarvan de gevolgen niet zijn te overzien. Lees bijvoorbeeld in de Stentor van zaterdag jl. Lelystad, maak de borst maar nat, of in het Parool van donderdag 13 juli over de 'Huizenmarkt in Amsterdam draait dol.' Met aan het roer nogal weifelende politici op gympjes die ons doen afglijden naar een moddervlakte van besluiteloosheid. 'Wadloopgidsen' zullen ons niet kunnen begeleiden, omdat de harde ondergrond van het gezond verstand te diep weg zit. Op 'gympjes' blijf je dan niet gemakkelijk overeind. Hun economisch denken eist z'n tol, omdat de economen (m/v) alleen maar bezig zijn met het tellen van geld en gapen naar groeigrafieken, De ondergrond van de 'negatieve externe effecten' schudt onder hun voeten. Naar deskundigen op het gebied van de basis van het leven (aard- en levenswetenschappers, klimatologen e.a. ) wordt (vrijwel) niet geluisterd, want ze zijn niet van de goede partij(en) en ze stellen geen verhoging van het rendement in het vooruitzicht. De partijen die 'het voor het zeggen hebben' zijn in de meerderheid, kwantitatief wel te verstaan, Het wordt dus aanmodderen. Meester Mark heeft een gigantisch ordeprobleem.
Alleen stoppen met deze kabinetsinformatie in de nog te plannen opzet van veel kadaverdiscipline voor wie mee wil doen en samenwerken in een zakenkabinet brengt ons in de richting van een oplossing. Laten we dat maar hopen!

Henk Meijer
Lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
http://www.gnmf.nl