Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegen doe je in coronatijd niet in overvolle toestellen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 602 
|
 pitane.blue - 31-05-2020 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Vliegen in coronatijd doe je niet in overvolle toestellen. En toch lijkt het voor KLM de normaalste zaak van de wereld te worden. In bus, trein, tram of metro gelden strikte regels om afstand te houden, maar in het vliegtuig niet. Daar ontbreekt het aan regelgeving waardoor vliegen een behoorlijk risico is geworden wanneer je zit in een overvol toestel.

De vluchten zitten stampvol. Zie hier. Je zit schouder aan schouder. KLM krijgt de volle laag bij de Schotten na het zien van en vlucht uit Edinburgh. De luchtvaartmaatschappij zet Schotse reizigers als sardientjes tijdens de vlucht naar Amsterdam. Alle coronaregels worden overboord gegooid.

Reizigers op KLM-vluchten tussen Amsterdam en Edinburgh hadden eerder hele rijen voor zichzelf toegewezen gekregen om sociale afstand mogelijk te maken. Maar de Nederlandse kondigde zondag een “geleidelijke versoepeling” van de maatregelen aan voor het vliegen in coronatijd, met als gevolg dat passagiers schouder aan schouder zitten. Aan het verzoek van de Schotse passagiers om hun afstand van 2 meter te bewaren wordt geen gehoor gegeven.

Een 40-jarige Schotse passagier zei dat de helft van de passagiers op de vlucht KL 1278 gezichtsmaskers droeg uit angst voor Covid-19 – en zichtbaar woedend was omdat ze schouder aan schouder zaten met vreemden van wie sommigen zaten te hoesten.

“Een passagier werd gevraagd in de vertrekhal een vragenlijst in te vullen met de vraag of hij hoest, koorts had, niesde etc. Hij kreeg de opdracht dit aan de autoriteiten bij aankomst te overhandigen, maar bij aankomst er helemaal niet meer om gevraagd.”

Een wettelijk verbod op volle vliegtuigen is er niet. Een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zegt dat in een toestel ‘passagiers zo veel mogelijk verspreid dienen te worden’.

Bekijk bericht op "pitane.blue - 31-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum


Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Uitstekende reclame voor KLM. En geen medelijden met de passagiers, zij hebben er zelf voor gekozen om - met KLM - te vliegen. Hoe naïef kan je zijn.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is heel simpel: als het weer fout gaat, dus een tweede Corona-golf, al dan niet veroorzaakt door i.d.g. de KLM, houden ze gewoon weer hun handen op in Den Haag.


Geplaatst door Wim uit Castricum

Ik vond het al zo vreemd, of eigenlijk helemaal niet, dat de luchtvaart, waar het gaat om preventieve gezondheid regels om corona te voorkomen, nimmer genoemd wordt. Weer zo'n status aparte uitzonderingspositie.
Natuurlijk is het als reiziger je eigen verantwoordelijkheid als je met een vliegtuig gaat reizen, maar ik kan mij ook zo voorstellen dat je ervan uitgaat dat, juist in een vliegtuig de afstand regel van 1,5 meter in acht wordt genomen. Echter daar wordt nergens over gecommuniceerd dat dit niet zo is. Dat merk je pas op het moment dat je het vliegtuig in stapt of als je een van de eerste bent die instapt en daarna het steeds maar voller wordt. En dan sta je voor de keuze stap ik uit of blijf ik zitten...............
Ik hoop dat hier deze week in de pers en in de kamer aandacht aan wordt besteed en dat de NL luchtvaart wordt gecorrigeerd en dat er door boa's en of polities boetes worden uitgedeeld aan reizigers.

Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het is altijd al zo geweest, met geluid, met emissies, met gezondheid dus ook, de luchtvaart hoeft zich nergens aan te houden. De vliegconsument is helaas zo stom, dat hij daar intrapt en er hard aan meedoet.

Deze pandemie is niet door de paardentram (eens genoemd door dhr. Elbers) hierheen gebracht, wel door de internationale luchtvaart door veel te lang door te vliegen, na miscommunicatie vanuit China (om politieke en economische redenen).

De luchtvaartmaatschappijen hebben al laten weten dat ‘social distancing’ in vliegtuigen niet kan. Dus gaat men door als voorheen met zoveel mogelijk passagiers. Het zou me dan ook niet verbazen als het virus straks weer oplaait. Dat kan ook, want de kosten worden op anderen verhaald en de luchtvaartmaatschappijen overeind gehouden. Er is dus geen enkele tegenkracht.

Afstand houden past niet in hun huidige verdienmodel, waarbij zoveel mogelijk mensen op elkaar in een toestel worden gepropt en waar men dan claimt dat de CO2 emissies per passagier lager zijn dan voorheen (kul natuurlijk, want voor het klimaat telt niet of een vliegtuig 200 of 350 mensen vervoert, integendeel een zwaarder toestel (meer passagiers hebben ook meer gewicht) stoot meer uit).

De overheid doet niets aan de te lage prijsstelling van vliegen, behalve het produceren van mooie volzinnen over groeiverdienmodel en duurzaamheid en steunt de groeiplannen. Ook niets aan de te ruime geluidsnormen. Het grote bedriegen gaat gewoon door. Voor steeds meer mensen in dit land wordt het leven verziekt! Dit kan niet anders leiden dan tot sociale onrust, heviger protest en botsingen.

Ik heb het al vaker geschreven, ik vind dit gedrag ronduit crimineel. Er zouden kamervragen over moeten worden gesteld!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Onvoorwaardelijk gaat voorlopig 4,75 miljard Euro voor de komende drie maanden naar KLM.

Tegelijkertijd meldt het F.D. dat nog niemand wil opdraaien voor alle extra zorgkosten die aan de pandemie zijn verbonden.

Blijkbaar is helemaal niemand verantwoordelijk voor dit volledig onverantwoorde beleid?!


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De reizigers die kiezen daar zelf voor,en als je jezelf goed informeert van te voren bij de maatschappij dan kan je weten wat je kan verwachten. Als dat je niet bevalt dan vlieg je niet of kies je een maatschappij waar het anders is geregeld (al betwijfel ik of die er zijn).
Helaas beperken de gevolgen van een eventuele besmetting zich niet alleen tot de reizigers van deze vlucht.

4,75 miljard nu? dat kan ik niet terugvinden in het nieuws. Is meer dan tussen de 2 en 4 miljard waarvan eerder sprake was (wat overigens een bijzonder vaag bedrag is vergeleken met de redelijk exacte bedragen voor steun aan andere sectoren). Veel sectoren,zzp-ers en mkb moeten het doen met looncompensatie alleen.
Langzaam loopt de rekening op,sector heeft een blanco cheque.
Als reactie op het virus zet nederland nog harder in op de luchtvaart sector terwijl een moment van bezinning op zijn plaats lijkt.

Polarisatie neemt steeds meer toe,enige manier om systeem in stand te houden bij de sterk toenemende ongelijkheid.
Alles wat bijdraagt aan de polarisatie,de milieu protesten,onrust in america en greta incluis, is koren op de molen van het huidige neo liberale systeem. Het drukt het middendeel van de samenleving,wat nog steeds het grootste deel is,naar links of rechts. Dwingt een expliciete keuze te maken omdat het midden zelf steeds minder relevant word.
En als men voor die keuze staat,dan kiezen veruit de meeste mensen in het midden voor een ruk voor rechts hetgeen volkomen begrijpelijk is.

Het is maar een observatie,zonder dat ik er zelf verder een oordeel over heb. Wel vind ik het jammer dat het midden steeds minder relevant word. In nederland valt het bovenstaande allemaal gelukkig nog wel mee. Op veel plekken in de wereld is men al veel verder in dit process. Alleen in duitsland en denemarken lijkt het midden zich staande te kunnen houden.