Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Vliegbrief’ verdeelt de raad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 986 
|
 De Stentor - 04-11-2017 
me_vliegtuig_IMG_0713.jpg

Door Jordy Boschman

Een meerderheid van de Zwolse gemeenteraad heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aangeschreven met zorgen over de geplande vliegroutes van en naar Lelystad Airport.

Oppositie wil oproep van Zwolse coalitie over 'Lelystad' niet ondertekenen

De provincie en vijftien Overijsselse gemeenten hadden al een brandbrief naar de minister gestuurd.

Een monsterverbond van ChristenUnie, PvdA, VVD, D66, CDA en Cetin noemt het onbestaanbaar dat er foutieve berekeningen zijn gemaakt rond geluidsoverlast. Ook willen zij dat slechts bij hoge uitzondering op 900 meter hoogte over de Zwolse wijk Stadshagen gevlogen wordt. Ze vinden net als de vijftien gemeenten en de provincie Overijssel dat dit niet de reguliere hoogte mag zijn. Ook willen ze een snelle herindeling van het luchtruim, zodat hoger gevlogen kan worden boven Oost-Nederland.

De wijze waarop inwoners betrokken zijn bij de plannen rond Lelystad Airport, moet volgens de partijen be-ter. Daarom verzoeken ze om proefvluchten uit te voeren, zodat Zwollenaren een reÎel beeld krijgen van de toekomstige situatie bij het vliegveld.

Onduidelijkheden
Saillant detail is dat oppositiepartijen SP, GroenLinks en Swollwacht de zienswijze richting Den Haag n̬et ondertekend hebben. Zij waren afgelopen tijd meermaals erg kritisch over de uitbreiding van Lelystad Air-port, dat vanaf april 2019 vakantievluchten overneemt van Schiphol. ,,Ons grootste bezwaar is dat de open-ing van Lelystad Airport in 2019 als een gegeven wordt beschouwd", zegt oppositieleider Brammert Geerling (SP). Volgens hem moet eerst de indeling van het luchtruim veranderen, zodat vliegtuigen hoger over de stad komen. ,,Iedereen vindt immers dat het hoger moet." Ook Swollwacht-leider William Dogger noemt de brief 'te vlak'. ,,Net als de beantwoording van de wethouder op eerdere vragen van ons. Wij willen een duidelijke stellingname vanuit Zwolle. Dit is een brief vol komma's, met maar weinig punten."

SP, Swollwacht en GroenLinks zijn wel uitgenodigd ook een krabbel onder het schrijven te zetten, maar be-dankten ervoor. Dogger: ,,Ik krijg een voorgedrukte brief waar de handtekeningen van de coalitiepartijen al onder staan en waar dus niks meer aan veranderd kan worden. Geloof me, ik waarder hun initiatief, maar je ziet en hoort ze eerst niet en nu willen ze mooie sier maken met zo'n brief." Dogger kondigt namens de drie weigeraars aan dat ook zij nog met acties komen tegen Lelystad Airport.

Wij willen duidelijke stellingname. Dit is een brief vol komma's met weinig punten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anton uit Castricum

Ze hebben daar in Zwolle nog niet helemaal door hoe het werkt, met Schiphol. Na 14 jaar Polderbaan manipulatie/leugens/bedrog weten we dat hier in Castricum inmiddels wel. Ze hebben kennelijk echt het idee dat er iemand naar ze gaat luisteren, en daar ook nog wat mee gaat doen. Dat wordt nog een koude douche, in de nabije toekomst, zeker als beroepsmanipulator Hansje Alders nog een paar keer langskomt voor "inspraak"................
(Maar wellicht haakt Hansje tussendoor af, als hij baas van Schiphol wordt, als dank voor jarenlange bewezen diensten .........)

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Zou mooi zijn als al die anti lelystad activisten dan ook wat sympathie voor regio Schiphol bewoners kunnen opbrengen.
Dus niet lekker gesubsidieerd op reis en veel herrie en vervuiling hier veroorzaken als het maar niet in hun achtertuin is, maar daadwerkelijk practice what you preach nastreven. Dus nee tegen gif, herrie en verspilling, dus ook gewoon kappen met die door de belastingbetaler betaalde pretvluchten!

Geplaatst door anton uit castricum

Peter, ik begrijp die opmerking over "pretvluchten" niet helemaal. 70% van de vluchten van schiphol zijn overstappers. Die veroorzaken de overlast: komen hier herriemakend aan, vertrekken herriemakend in een ander vliegtuig, en dragen aan onze economie vrijwel niets bij.
Daar moeten we vanaf, van dat idiote, uit zijn voegen gegroeide netwerk, waar we alleen maar last van hebben ........... En dat hoeft zeker niet groter dan het nu al is, liefst veel kleiner. Dat is alleen maar voor de BV Schiphol, die verdient er aan, wij hebben daar geen moer aan.

Geplaatst door anoniem

Stel er komt hier een vliegtuig met 300 man en daarvan stappen er 200 over en leveren er 100 een bijdrage aan de economie. Dan is de uitsoot van die bijdrage eigelijk gelijk aan de uitstoot van die hele vlucht met 300 man. En wat geld voor de uitstoot geld ook voor de overlast en het fijnstof. De grote hiervan staat echt een geen verhouding meer tot de economische bijdrage,omdat er ook heel veel "loze ballast" mee moet in de vorm van reizigers die overstappen.
In werkelijkheid ligt het nog veel schever,want op sommige vluchten zijn vrijwel geen overstappers en op andere weer heel veel.
Het is echt vreselijk inefficient om het hele netwerk instant te houden voor de misschien 10% passagiers per vlucht die daarmee vervolgens naar Nederland komen.

Nederland die verliest zijn bereikbaarheid niet als het netwerk zou krimpen. Iemand die vanuit een incourante locatie hier heen komt die heeft sowieso al een heel erg lange reis met waarschijnlijk meerdere keren overstappen. Zouden deze mensen echt het belasting voordeel laten liggen als ze in Frankfurt een keer moeten overstappen?

De bijdrage van netwerk wordt ook op andere gebieden overschat. Zo was een van de argumenten om Eindhoven te laten groeien dat het goed is voor het vestigings klimaat.
Maar Schiphol dan? Schiphol lag te ver weg om invloed te hebben op het vestigings klimaat zei men,dan was zelfs Frankfurt nog beter.

En juist de brievenbussen uit niet courante locaties wil het kabinet aan gaan pakken "omdat ze vrijwel niets bijdragen aan de economie"
Dan blijven er vooral de grote bedrijven over,maar de voor die bedrijven belangrijke bestemmingen die gaan niet verdwijnen bij krimp netwerk. En men kan ook geen enkel voorbeeld geven van een groot internationaal niet luchtvaart gerelateerd bedrijf dat zich afgelopen jaren in Nederland heeft gevestigd en dat zich NIET in Nederland gevestigd zou hebben als Schiphol een veel kleiner netwerk had gehad. Die bedrijven die zijn er niet en men zou het van de daken schreeuwen als het een keer gebeurt.

Het zou wel grappig zijn als Schiphol de cijfers nu correct zou moeten berekenen, met het juiste motor vermogen en wat al niet meer. Dan zit men met een enorme toename van de overlast in vergelijking met de oude cijfers waarin nog wel wordt gemanipuleert en kan er van groei helemaal geen sprake meer zijn. De oude cijfers moeten dan ook over om een goed vergelijk te maken maar ik vraag me af of men die cijfers nog heeft van een x aantal jaren geleden.

Maar goed,zo ver zal het wel niet komen. Vermoed zelf dat men het alders akkoord gaat "openbreken" en vervangen door iets geheel nieuws,waarin dan wel de gewenste ruimte is om te groeien.