Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegbasis Eindhoven hoopt op veel animo omwonenden voor klimtest

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 239 
|
 ed.nl 
hv_vliegtuig_2149.jpeg

Door Hans Vermeeren

EINDHOVEN - Hoe meer mensen er meedoen, hoe betrouwbaarder het resultaat van de vliegtest. Daarom hopen de mensen van Vliegbasis Eindhoven op veel animo van de inwoners van Eindhoven-Noord, Acht, Wintelre, Knegsel en andere dorpen onder de vertrekroutes van Eindhoven Airport voor de proef die de komende week gaat plaatsvinden.

Die proef bestaat uit het testen van twee verschillende manieren van opstijgen met de toestellen van Ryanair. De proef begint maandag en duurt tot en met zaterdag. Toestellen van de Ierse prijsvechter vliegen de ene keer volgens het ene opstijgprofiel, de andere keer volgens een tweede profiel.

,,Verschil tussen de beide profielen is dat bij het ene profiel er snel wordt opgestegen en later vaart wordt gemaakt. Bij het andere is dat precies andersom", zo legt een woordvoerder uit van de vliegbasis - het militaire deel van de Eindhovense luchthaven. ,,Bij dat laatste profiel wordt er langer laag gevlogen en eerst vaart gemaakt voordat er wordt opgestegen."

Medewerking
Om inzicht te krijgen welk opstijgprofiel op welke plekken in de omgeving van Eindhoven Airport de meeste dan wel de minste hinder veroorzaakt, is de medewerking van die omwonenden wel nodig, benadrukt de zegsman.

Via de media heeft de vliegbasis hen dan ook al opgeroepen en masse mee te doen. Aanmelden voor de proef - waarvan eerder sprake leek te zijn - is niet nodig. Op een speciale website is te zien welke vluchten vanaf Eindhoven Airport aan de proef meedoen, en ook kunnen omwonenden op die plek vervolgens in een handomdraai een paar vragen invullen over hoe ze die overlast ervaren hebben.

,,Als de resultaten binnen zijn, gaan we die uiteraard uitgebreid analyseren", zo zegt de woordvoerder. ,,En als de resultaten daar aanleiding toe geven, zou het ook zo kunnen zijn dat we onze startprocedures gaan aanpassen."

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Hoop dat ze uitgebreid meten,ook verder weg van de luchthaven!
Verder weg van luchthaven is nog steeds overlast,ook als vliegtuigen aan het klimmen zijn op 2000m+. Je kan dat zien aan de klachten uit gemeentes verder van Schiphol die onder de uitvlieg routes liggen. Pas boven de 3000 meter begint de overlast echt te verdwijnen.
Nadp2 heeft een minimaal lagere overlast in een heel klein gebied en een behoorlijk grote overlast in een veel groter gebied.

Geplaatst door Jaap

Naast NADP1en NADP2 schijnt er nog een startprocedure te zijn: de Continuous Climb Operation (CCO). Dan klimt het vliegtuig in één rechte lijn naar kruishoogte. Daar hoor of lees ik nooit wat over, terwijl deze manier van stijgen volgens dit filmpje op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=PdeNroWY8Y0 in alle opzichten erg aantrekkelijke zou zijn. Weet iemand hier wat meer over te vertellen?

Geplaatst door anoniem1

Oh dat was mij niet bekend,dat is wel intressant.
Dat moet dan haast wel de methode zijn die de minste overlast geeft. Soms zie je het op Schiphol,vliegtuig is dan binnen 5km op 3000m+. Vroeg me altijd al af wat dat nu was.

Denk overigens dat het lastig is om met een vlucht een goede indruk te krijgen. Een vlucht kan veel lawaai geven maar als het er maar een is dan valt de overlast nog steeds erg mee (mits overdag). Pas bij een continue stroom van vliegtuigen ga je het verschil echt merken denk ik.

Nu ja.succes voor Eindhoven. Hoop dat er iets moois uitkomt.