Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegadvertentie staat naast kritisch stuk over vliegen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 126 
|
 Trouw - 05-01-2019 
hv_natuur_9992.jpeg

OPINIE - brief van de hoofdredactie Cees van der Laan

Geregeld krijgen we brieven van lezers over waarom de krant van de duurzaamheid advertenties plaatst waarin vliegreizen worden aangeboden. Zeker nu de periode is aangebroken dat mensen zich weer oriënteren op de zomervakantie. In de krant van donderdag stond er weer een onder het kopje 'funvliegen'. "Waarom toch bijna dagelijks paginagrote advertenties die het milieubelastende funvliegen aanwakkeren. Graag ben ik als abonnee bereid (en volgens mij velen met mij) een aantal euro's meer te betalen voor mijn krant om van dit soort praktijken verschoond te blijven'', aldus Gert van Norel uit Elburg.

Advertenties voor vliegreizen in een krant die vindt dat er minder moet worden gevlogen voelt ongemakkelijk, als een kiezel in de schoen. Waar de krant redactioneel staat is helder: wij zijn niet tegen vliegen, maar wij vinden dat er wel minder moet worden gevlogen en dat dit duurder moet worden. Om die reden is de krant voor de invoering van belastingen op kerosine en tickets en voor een maximumaantal vluchten op Schiphol.

Dat er desondanks advertenties voor vliegreizen in de krant staan heeft te maken met de - terechte - scheiding tussen de redactie en de advertentieafdeling. Die scheiding is strikt. De redactie werkt onafhankelijk, de mensen van de advertentieafdeling hebben niets te zeggen over de verhalen die wij schrijven. Dit is vastgelegd in ons redactiestatuut. Dit werkt ook omgekeerd, wij als redactie hebben niets te zeggen over de advertenties die worden geplaatst, tenzij ze reclame maken voor geweld, racisme, discrimi-natie en seksisme. Die worden geweigerd en leiden zelden tot een discussie tussen redactie en de advertentieafdeling.

Om als redactie je toch te bemoeien met het advertentiebeleid is een bijkans heilloze weg. Welke advertenties zouden wij dan moeten weigeren? Er zijn lezers die vinden dat wij geen reclame voor auto's zouden mo-gen maken, of advertenties moeten weigeren waarin het planten van bomen in Israël wordt gepromoot, of voor politieke partijen. Mag je van dezelfde touroperator wel advertenties voor auto- en busreizen plaatsen maar niet de vliegvakanties? Ik denk dat als je eenmaal deze weg opgaat, waarbij de redactie op de stoel van de adverteerder gaat zitten, je in een labyrint van dilemma's verdwaalt. Dan is het verstandiger de scheiding tussen advertenties en redactie strikt te handhaven.

Dus u kunt een kritisch artikel verwachten over de milieubelasting van cruiseschepen en verderop in de krant een advertentie voor een reis naar Spitsbergen aantreffen.

De lezers van Trouw vinden een duurzamere wereld belangrijk, maar reizen net zo graag als andere mensen, zo blijkt uit lezersonderzoek. Reizen appelleert aan vrijheid, ontspanning en nieuwsgierigheid naar andere culturen. De een doet dit op de fiets, de meesten per auto of vliegtuig en soms per trein of schip. Reisadvertenties in de krant, maar ook op de radio, televisie en internet, helpen mensen bij hun keuze voor een vakantie.

En zijn lezers echt bereid 'een paar euro's' meer te betalen voor een krant zonder reisadvertenties? Op individueel niveau zal die bereidheid er zeker zijn, maar dit geldt beslist niet voor alle lezers. De belangrijkste reden om de krant op te zeggen is doorgaans de hoogte van het abonnementstarief. Advertenties maken het mogelijk de kosten van het maken van een krant binnen de perken te houden. En dat is voor veel lezers ook belangrijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem1

Het is beetje vreemd om te zien. Er is misschien toch het beeld dat de toonzetting van een krant centraal wordt geregeld. Redactie doet het verslag maar dat wordt wel gestuurd van bovenaf,al is het alleen al bij de keuze voor bepaalde redacteuren. Het is niet voor niks dat elke krant een eigen en redelijk consequente toonzetting heeft. Je zou dan ergens verwachten dat dat consequent doorgevoerd word,ook bij de advertenties. Het risico is natuurlijk dat de adverteerders mede de berichtgeving gaan bepalen,maar dat lijkt bij trouw niet aan de orde.

En aan de andere kant betalen de adverteerders nu gedeelteijk mee aan kritische berichtgeving over hun eigen product. Het lijkt mij voor de adverteerders dan ook vervelender dan voor de lezers dus het niet weren van bepaalde advertenties dat kan ik wel begrijpen en ik zie daar ook niet veel bezwaren tegen.


Dat Advertenties klanten helpen een keuze te maken,en eigenlijk vooral informatief zijn,dat vind ik echt totale onzin. Om een goede keuze te maken heb je alle informatie nodig en je krijgt alleen informatie over de producten van de adverteerders,niet over producten van andere aanbieders die niet adverteren.
Advertenties zijn er vooral om een behoefte bij de klant te genereren of aan te wakkeren. Iedereen heeft thuis wel een paar nutteloze producten die zijn gekocht op basis van een advertentie en waar men bij nader inzien geen enkele behoefte aan had. De mens die wil alles wat hij ziet wel hebben,als er minder geadverteerd zou worden dan zou de consumptie maatschappij veel minder extreem zijn doorgeslagen en dan zouden mensen ook minder het gevoel hebben dat ze iets missen als ze het geadverteerde product niet kopen.
Het feit dat advertenties voor sommige bedrijfstakken een noodzaak zijn geworden geeft eigenlijk ook al aan dat hun product van nature niet heel erg aantrekkelijk is voor de meeste consumenten. "Koop mij koop mij" men moet het van de daken schreeuwen om het product te kunnen verkopen. Vliegvakanties,waarbij de helft van de mensen dolblij is als men eenmaal weer thuis is,is een van die producten.

Maar goed,advertenties zijn al erg lang een essentieel onderdeel van onze maatschappij,en bij trouw betalen ze mee aan kritische berichtgeving,dat is in elk geval iets positiefs.

Geplaatst door Bob

Misschien maar eens toevoegen aan deze advertenties de opmerking "Vliegen verpest de leefbaarheid voor steeds mer mensen in Nederland en bedreigt de noodzakelijke vermindering van CO2-emissies", denk maar aan sigarettenreclames?!

Geplaatst door M.

Tip voor iedereen, bij online vliegreis advertenties, druk op het kruisje en meld de advetentie als ongepast. Als we dat massaal doen zal er vast verandering komen. Ik doe dit en de kotsmisselijke vliegreis advertenties worden echt stukken minder.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.