Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vijfduizend omwonenden van Schiphol mogen de staat voor de rechter dagen vanwege vlieghinder

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 392 
|
 Parool 
hv_geluidshinder_2986.jpeg

Ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol mogen de Nederlandse Staat voor de rechter dagen vanwege de jarenlange geluidshinder rondom de luchthaven. Volgens de rechtbank staat vast dat de deelnemers aan de massaclaim daardoor gedupeerd kunnen zijn. De zaak kan eind januari van start gaan.

Volgens de claim schendt de rijksoverheid het recht op bescherming van de persoonlijke leefomgeving van omwonenden en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat onder meer het recht op ongestoord wonen garandeert.

RBV eist geen schadevergoeiding, maar maatregelen. Zo moeten rondom Schiphol in het vervolg de strenge normen die wereldgezondheidsorganisatie WHO voor geluidshinder stelt als leidraad gelden in plaats van de veel soepeler Nederlandse en Europese geluidsnormen. Ook moet in plaats van een maximum aantal vluchten, een maximum hoeveelheid vlieglawaai als grens worden gehanteerd.

Bij de massaclaim hebben zich ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol aangesloten. De rechtbank in Den Haag oordeelde woensdagochtend dat de stichting daarmee ‘een adequate spreekbuis van de belanghebbenden’ is. De claimzaak gaat nu eind januari van start.

Rechteloosheid
Sinds 2015 worden de geluidsgrenzen rondom Schiphol stelselmatig overschreden omdat deze nooit definitief in wetten zijn vastgelegd. Opeenvolgende kabinetten verzuimden dat, of moesten invoering uitstellen vanwege onder meer de stikstofcrisis en de verplichting voor een natuurvergunning voor Schiphol.

Dinsdag nog blies minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onverwachts de geplande tijdelijke krimp van Schiphol af, waarmee de geluidshinder binnen de normen had moeten blijven. De wijze waarop hij dat wilde doen, strookt niet met Europese regels en internationale afspraken met onder meer de VS. Zowel Brussel als Washington dreigden met maatregelen.

Rubberen ruggengraat
“Dat krimp nu plots is afgeblazen is heel heftig, zeker in het licht van deze tussenuitspraak,” zegt Jan Boomhouwer van RBV. “De rechteloosheid rondom Schiphol duurt al jaren en wordt hiermee verder voortgezet. Ik ben dolblij dat wij, ondanks de krimpplannen van het kabinet, onze zaak hebben doorgezet. Hieruit blijkt maar weer dat de politiek een rubberen ruggengraat heeft als het om Schiphol gaat. Maar niet de minister, Brussel of de VS hebben het hier voor het zeggen; de rechter heeft hierin het laatste woord.”

Boomhouwer voerde de afgelopen jaren diverse procedures om handhaving van de geluidsregels af te dwingen, spande een kort geding aan tegen luchtvaartinspectie ILT en procedeerde tegen het schenden van afspraken. Maar hij ving telkens bot op de belofte van kabinetten dat de regels alsnog zouden worden vastgelegd.

Desondanks leidde die zaken er eind 2021 toe dat luchtvaartinspectie ILT minister Harbers adviseerde in te grijpen, omdat een volgende rechtszaak weleens verloren zou kunnen worden. Nu het kabinet wederom niet ingrijpt, acht Boomhouwer de kans groter dat de rechtbank dat wél zal doen. “In de plannen voor krimp heeft het kabinet erkend dat er jarenlang verzuimd is omwonenden te beschermen.”

Eerder dit jaar voegde RBV zich juist aan de kant van het kabinet in rechtszaken waarbij de luchtvaartsector eiste dat krimp zou worden afgeblazen. Stappen tegen het besluit van Harbers om Schipholkrimp alsnog af te blazen ziet Boomhouwer niet zitten omdat er nog een procedure tegen krimp loopt bij de Hoge Raad. Luchtvaartmaatschappijen zijn namelijk in cassatie gegaan tegen de uitspraak van het gerechtshof waarmee aanvankelijk tijdelijke krimp, vanaf april 2024, kon doorgaan.

Lees ookTijd voor goed nieuws: rechtszaak RBV mag door (Schipholwatch)

Bekijk bericht op "Parool"

Reacties op dit bericht