Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vijf gratis tips voor de nieuwe minister van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 115 
|
 schipholwatch.nl 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Zie hier het artikel met illustratie........

De nieuwe minister Mark Harbers start volgens het opiniepanel van EenVandaag met een 4-0 achterstand. Slechts 20 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in de nieuwe bewindspersoon op Infrastructuur & Waterstaat. Wij geven hem vijf gratis, maar niet waardeloze, tips om de achterstand in te halen.

Handhaaf Schiphol op de huidige omvang
De Nederlandse economie draait prima, naar sinds twee jaar blijkt ook met een flink kleiner Schiphol. Afgelopen jaar wist het vliegveld net iets meer dan 200.000 vluchten te faciliteren, het jaar ervoor waren het er nog minder. Daarentegen is de vervuiling, klimaatschade en overlast van zo’n oversized vliegveld enorm. Allemaal goede redenen om Schiphol in te krimpen tot wat Nederland echt nodig heeft. Een plek om op vakantie te gaan en om verbindingen te realiseren met voor ons land belangrijke zakencentra. Dat kan prima met maximaal 250.000 vluchten per jaar.

Handhaaf de regels in de luchtvaart
De luchtvaart is een staat in de staat. Regels die gelden voor alle andere bedrijven in ons land, gaan aan de vliegmaatschappijen en vliegvelden voorbij. De sector maakt teveel lawaai, zorgt voor veel te veel uitstoot, levert rechtstreekse gevaren op voor de volksgezondheid, kost de staat heel veel geld en vormt een regelrechte aanslag op milieu en klimaat. Nederlanders willen die uitzonderingen voor de vliegende medemens niet meer. Maak er een einde aan.

Blaas Lelystad Airport af
Het poldervliegveld in Lelystad is het resultaat van een lange reeks gesjoemel, gefantaseer en van wensdenken. Het vliegveld kan niet voldoen aan de bedoelingen, heeft door de noodzakelijke krimp van de luchtvaart geen enkel maatschappelijk nut en zou na opening honderdduizenden extra burgers in de herrie en vervuiling plaatsen. Niemand wil het vliegveld, blaas het risicoloos af. Het vliegveld kan worden herbestemd als museum voor de fossiele industrie met hoogtepunten uit een voorbij era.

Sluit Rotterdam Airport
In de havenstad bestaan prachtige ideeën over een groene woonwijk op de plek van het huidige vliegveld. De plannen gaan uit van tienduizenden hoogstnodige woningen, ingebed in een parkachtige omgeving. Herbestemming levert lokale overheden de mogelijkheid een deel van de nijpende woningtekorten op te lossen en tegelijkertijd meer inkomsten te genereren uit erfpacht en OZB. Schiphol ligt met de trein tien minuten verderop voor de Rotterdamse vliegpassagier.

Hou rekening met uw nageslacht
U kunt wel denken dat de luchtvaart van groot belang is voor de Nederlandse economie, maar na klimaatontwrichting is er geen sprake meer van een economie. Beter om de uitstoot van de luchtvaart ver terug te dringen. De huidige omvang van de uitstoot van CO2 vernielt ons klimaat, de uitstoot van stikstofoxyden is een bedreiging voor de weinige natuur die we nog overhebben en de uitstoot van kankerverwekkende stoffen brengt de volksgezondheid in gevaar. Hoe dan, vraagt u zich af. Op dit moment is er letterlijk maar één manier om die uitstoot terug te brengen en dat is door minder te vliegen. Maak daarom de harde afspraak met de luchtvaartsector dat meer vliegen dan in 2020/2021 verdiend kan worden zo gauw het echt schoon kan. Daarmee stimuleert u ook meteen echte innovatie in deze sector die nu alleen nog maar innovatie predikt. In woorden, niet in daden.

Minister Harbers, wij wensen u veel succes in uw nieuwe rol als minister van Infrastructuur & Waterstaat. Als u meer ideeën wilt, staan wij en tientallen andere bewonersorganisaties graag klaar om u van goede adviezen te voorzien.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl"

Reacties op dit bericht


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik sta volledig achter deze heel goede tips. Vanuit de VVD verwacht ik geen verbeteringen op het luchtvaartbeleid. Men gaat door op de oude voet met groei en openen Lelystad en laat andere sectoren voor de kosten opdraaien, zoals nu al twee jaar gebeurt. Met de VVD-ministers op verschillende posten is de bal handig rond te spelen en kan I&W alles naar hun hand zetten. Dit gaat niet anders dan voorheen met Netelenbos en Kok rond 2000.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.