’Vierde fix’ gaat geluidhinder Schiphol beter spreiden, maar er komt ook concentratie vlieglawaai
De effecten monitoren, handhaven op overtredingen én burgers die meer overlast ervaren compenseren. Die drie componenten moeten volgens Provinciale Staten van Noord-Holland goed worden geregeld bij de herziening van het luchtruim.
Er wordt al meer dan tien jaar over gesproken, de zogeheten ’vierde fix’. Dat is een nieuw punt waar vliegtuigen het naderingsgebied van Schiphol binnenvliegen op een hoogte van 3 tot 7,5 kilometer hoogte. Er zijn tot nu toe drie van zulke naderingspunten maar vliegtuigen die vanuit zuidoostelijke richting naar Schiphol vliegen, moeten van oudsher een omweg maken vanwege militair oefengebied. Dat gaat dus veranderen: door een uitbreiding van het militaire luchtruim in het noorden kan het oefengebied in het zuidoosten van Nederland worden opgedoekt. Ruimte voor de vierde fix, dus. En daarmee ook de mogelijkheid om het naderingsgebied van Schiphol opnieuw in te richten.
Die luchtruimherziening moet de hinder van vliegverkeer voor omwonenden in zijn totaliteit verminderen. Maar op bepaalde plekken - zo is de verwachting - gaat de overlast juist toenemen vanwege een concentratie van naderende vliegtuigen. Waar precies is nog niet duidelijk: het plan wordt de komende twee jaar verder uitgewerkt.
In de Noord-Hollandse Statencommissie Mobiliteit & Bereikbaarheid werd maandagavond de zienswijze die de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS) besproken, die namens onder andere Noord- en Zuid-Holland en 56 gemeenten naar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is gestuurd. Een beetje mosterd na de maaltijd, vonden de Statenleden want de brief ligt al lang op het bureau van de minister. Maar in grote lijnen is de Statencommissie blij dat vier provincies en 56 gemeenten er in zijn geslaagd om een gezamenlijk geluid te laten horen. Er is instemming over de toekomstige mogelijkheid van glijvluchten, die voor minder hinder zullen zorgen. Over de oproep van de BRS om de rechtsbescherming en compensatie van individuele burgers die juist meer overlast voor hun kiezen krijgen, goed te regelen. En over de eis dat er ruimte moet zijn om terug te komen op besluiten over de nieuwe routes, als deze toch niet blijken te functioneren.
Nu al meten
Statenlid Marcel Steeman (D66): ,,Maar er moet wél een goed monitoringssysteem komen. En daarbij moet nu al gemeten worden wat er gebeurt in het naderingsgebied van Schiphol, zodat er een goede vergelijking kan worden gemaakt met de nieuwe situatie straks.’’ Hij riep ook op om te handhaven bij overtredingen. ,,Dat is niet aan ons, maar aan de minister’’, zei gedeputeerde Jeroen Olthof. ,,De provincie heeft geen handhavingsbevoegdheid.’’
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Of komt er een demontagebedrijf op dat luizige schiphol?!?
Glijvluchten kennen we ook al, dat gebeurt stelselmatig onder 600 mtr !
Gewoon minder vluchten uitvoeren en niet meer van die oeverloze discussies die ons als bewoners alleen nog meer ellende brengen.
Krimp is de enige optie! Er is genoeg geschipholt !!!