Vierde aanvliegroute Schiphol levert veel hinder op voor Utrechtse regio en moet gestopt worden
BUNNIK - Dat er over de provincie Utrecht 120 vliegtuigen per dag laag over komen vliegen door een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol, daarover hebben lokale kranten zoals het Bunniks Nieuws eerder over geschreven. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken gaat de Kerngroep Stop4deroute de komende maanden bij gemeenteraden inspreken in plaatsen die hiermee te maken kunnen krijgen. Wanneer Bunnik aan de beurt is, is nog niet bekend.
De Kerngroep Stop4deroute laat weten dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over de provincies Gelderland en Utrecht richting Schiphol wil gaan aanwijzen. Een route waarover circa 19 procent van de aankomende vluchten op Schiphol moet gaan vliegen. De gemeenten in de provincie Utrecht waar de vliegtuigen mogelijk laag over gaan vliegen zijn: Amersfoort, Baarn, Breukelen, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Zeist.
INSPREKEN TIJDENS RAADSVERGADERINGEN
De Kerngroep Stop4deroute - een groep van inwoners en andere belanghebbenden - merkt op dat mensen nog steeds niet of nauwelijks zijn geïnformeerd over wat hen boven het hoofd hangt. Of, in dit geval, vliegt: elke 7 à 8 minuten een laag - op 2 kilometer hoogte en lager - overkomend vliegtuig. Ook ’s nachts. Om inwoners en belanghebbenden te informeren zal de kerngroep de aankomende maanden gemeenteraadsleden toespreken. Alle inwoners zijn daarbij welkom.
,,Er komt een snelweg boven de provincie Utrecht, waar 120 vliegtuigen per dag over komen vliegen. Maar niemand weet hier iets van,” zegt Lenneke Kok van de Kerngroep Stop4deroute. ,,Daarnaast heeft minister Harbers ook nog eens de wens uitgesproken – en dit staat ook in de Luchtvaartnota – om Schiphol vanaf 2027 te laten groeien. Een vierde aanvliegroute faciliteert dus extra ruimte voor deze groei. Dat betekent méér hinder voor iedereen, qua geluid en qua uitstoot van kankerverwekkende stoffen, CO2, stikstofverbindingen en andere broeikasgassen. Ook voor de kwetsbare natuur waar de vliegtuigen over zullen vliegen is dit schadelijk.”
Op de website www.stop4deroute.nl is te vinden wanneer de kerngroep de verschillende gemeenten aandoet. Deze zal steeds worden aangevuld, dus het is verstandig regelmatig te kijken. De kerngroep zal een installatie meebrengen, die studenten van Hogeschool Utrecht hebben gemaakt, om mensen de overlast van geluid te laten ervaren die er zal zijn als deze route er komt en de reacties van andere inwoners te laten horen. De kerngroep hoopt door bestuurders en inwoners te informeren, dat ze de vergaande gevolgen gaan inzien en dat er een gezamenlijke vuist wordt gemaakt tegen de komst van de vierde aanvliegroute.
GEEN GROEI LUCHTVAART IN STIKSTOFCRISIS
,,De IPPC rapporten zijn alarmerend over het klimaat. We zitten in een stikstofcrisis. De luchtvaart levert schade op voor de leefomgeving en het welzijn van heel veel mensen. Groei hiervan is in onze ogen op geen enkele manier te rechtvaardigen. Sterker nog, voor mens, natuur en klimaat is krimp van de luchtvaart noodzakelijk,” concludeert Kok. ,,De hamvraag is: van wie is de lucht? Is deze alleen van commerciële bedrijven als Schiphol en luchtvaartmaatschappijen, of is deze van ons allemaal? Wij vinden van ons allemaal.”
Op 22 februari wordt er om 9 uur ingesproken bij de provinciale commissie Milieu & Mobiliteit, dit is online te volgen.
Door Kuun Jenniskens
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Als je er van uit gaat dat utrecht centrum vermeden gaat worden met deze route,dan is het moeilijk om een route te bedenken die niet over deze plaatsen gaat. Eens te meer gezien het wel noemen van een plaats als houten.
Amersfoot zal denk ik geen last krijgen van deze route,dan zou de route wel erg noordelijk komen te liggen en moet er ook weer een heel stuk naar het zuiden gevlogen gaan worden. De nieuwe route kan wel indirect gevolgen hebben voor amersfoort. Omdat met de nieuwe aanvlieg route er waarschijnlijk ook iets gaat veranderen aan diverse uitvlieg routes. (al eerder genoemd door de sector:het verdwijnen van het oefengebied in brabant geeft vliegtuigen die nu oostwaards vliegen de mogelijkheid om eerder naar het zuiden af te buigen). Welk effect dit op amersfoort gaat hebben is onuidelijk. Het zou zowel een klein positief als een negatief effect kunnen hebben
Erg goed om te zien dat er in elk geval gezamelijk actie ondernomen word. De route tegenhouden gaat naar mijn verwachting niet lukken maar er is heel veel winst te halen voor omwonenden in de uitvoering. Daar zijn echt grote verschillen mogelijk.