Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vier woningen bij Schiphol gekocht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2795 
|
 nhd.nl 
hv_veiligheid_2813.jpeg

Door Bart Boele

HOOFDDORP - Haarlemmermeer koopt vier woningen in ’t Kabel, Oude Meer en Rozenburg omdat de situatie van de huidige eigenaren wordt aangemerkt als ’schrijnend geval’ door de ontwikkeling van de luchthaven Schiphol.

De stichting Leefomgeving Schiphol gaat de woningen verkopen, desnoods met verlies. Alle kosten komen voor rekening van die stichting.

Het gaat in ’t Kabel (bij Nieuw-Vennep) om de nummers 47 en 57, in Oude Meer om de Aalsmeerderdijk 122 en in Rozenburg om de Aalsmeerderweg 523. De stichting Leefomgeving Schiphol heeft geld gekregen van het Rijk, de provincie en de luchthaven Schiphol voor de aankoop van woningen. Eigenaren kunnen aangeven dat hun situatie als gevolg van het vliegverkeer onhoudbaar is geworden en de stichting vragen om een oplossing.

Deze vier aanvragen zijn gehonoreerd. Uitkopen is volgens de stichting de enige reële oplossing. De vier panden liggen niet in de sloopzone van het Luchthavenindelingsbesluit waar de directe omgeving van Schiphol toe behoort. De panden hoeven dus niet te worden gesloopt. De stichting wil ze doorverkopen.

Kopers moeten de consequentie van het vlak bij de luchthaven wonen accepteren en kunnen later geen beroep op hulp van de stichting doen. De provincie deed dat eerder met een paar woningen langs de nieuwe N201 in Aalsmeer.

De gemeente Haarlemmermeer helpt in het geval van deze vier woningen.

De stichting mag volgens haar statuten geen onroerend goed hebben. Daarom koopt de gemeente ze en betaalt de stichting alle kosten van aankoop, beheer (camerabewaking of antikraakbewoning) en verkoop.

Het budget voor schrijnende gevallen is nu op. Provincie en Rijk overleggen over een vervolg.Voor de constructie van aankoop en verkoop van woningen kan nieuw budget komen, maar zeker is dat nog niet. De gemeente verwacht wel dat de criteria voor wanneer een situatie wel of niet schrijnend is duidelijker worden.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid

Het verdient mijn waardering dat de huizen worden opgekocht vanwege de schrijnende situatie door het exorbitante vliegverkeer in Nederland.
Maar liever had ik gezien dat de luchthaven Schiphol ZELF ervoor opdraaide !
De vervuiler dient te betalen en zeker geen ’subsidie' in welke vorm dan ook, te ontvangen !

Dus weer wordt de luchtvaartsector geholpen......…

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Een begrijpelijke reactie ware het niet dat Schiphol het enige bedrijf in Nederland is waarvoor het niet automatisch is dat regels en wetgeving ook voor Schiphol gelden. En dat al sinds mensenheugenis.

Geplaatst door s. van halm uit Hoofddorp

Dit bericht vereist enige voorzichtigheid gezien de opvolgende berichtgeving van betreffende gedupeerden in het Haarlems Dagblad (22-10-2015: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article27537269.ece/Kabelaars-voelen-zich-gemangeld-door-instanties_ en 02-11-2015: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article27549017.ece/Geen-hulp-voor-bewoners-t-Kabel_ )

Het schade schap schijnt een dermate laag bedrag aangeboden te hebben dat in ieder geval 2 van de gedupeerden daar niet mee kunnen leven.

Ik ben bij de bijeenkomst in het Provinciehuis in Haarlem geweest waarin Godhar Massom de heer Talsma er op aansprak of er niet geld uit de 1e of 2e tranche (beide 30 miljoen) voor deze mensen ter beschikking gesteld kon worden. Talsma heeft hier niet negatief op gereageerd met, naar het schijnt, bovenstaand aanbod als gevolg. Of het beschikbare geld uit één van beide tranches komt kan ik hier niet opmaken.
Of de gedupeerden gelijk hebben in hun klacht dat het aanbod van het schade schap te laag is evenmin maar het geeft te denken.

Beide tranches van 30 miljoen zijn beschikbaar gesteld om de leefomgeving te verbeteren. Het geld is hoofdzakelijk besteed aan gemeenschappelijke maatschappelijke doelen (bijv. dorpshuizen). Hoewel ik het toejuich dat hiervoor geld ter beschikking gesteld wordt is toename van hinder veroorzaakt door vliegtuigen en door overheidsbeslissingen (lees goedkeuring) de enige hinder waar je als burger niet tegen in het geweer kunt komen. Dergelijke schrijnende gevallen dienen in mijn opinie reëel en ruimhartig vergoed te worden.

Hinder van wegverkeer, spoorverkeer, wijziging bestemmingsplannen, etc; overal kun je (terecht) bezwaar tegen aan tekenen en kun je een beroep doen op plan-schade. Behalve als je gehinderd wordt door een toename van vliegtuighinder.

Jaren geleden heb ik een keer geroepen "Nog liever een HSL langs mijn huis": http://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/Vliegen-boven-Floriande-Nog-liever-een-HSL-langs-mijn-huis

Inmiddels hebben de mensen die langs het tracé van de HSL wonen diverse maatregelen voorbij zien komen (planschade vergoeding, geluidsschermen, etc) en rijdt die HSL nog steeds niet......

Schiphol en de verantwoordelijke overheden denderen echter voort zonder zich serieus te bekommeren om mensen wiens leefomgeving aangetast wordt door de groei of wijzigingen in bestaande routes. Het is begrijpelijk dat er maatregelen genomen worden om een leefomgeving te ontlasten. Het is in mijn opinie niet meer dan normaal dat mensen die getroffen worden door "ontlastende maatregelen" daarvoor gecompenseerd worden.

En als je dat niet wilt dan moet duidelijk zijn dat een dergelijke maatregel niet doorgevoerd kan en mag worden!