Vier woningen bij Schiphol gekocht
Door Bart Boele
HOOFDDORP - Haarlemmermeer koopt vier woningen in ’t Kabel, Oude Meer en Rozenburg omdat de situatie van de huidige eigenaren wordt aangemerkt als ’schrijnend geval’ door de ontwikkeling van de luchthaven Schiphol.
De stichting Leefomgeving Schiphol gaat de woningen verkopen, desnoods met verlies. Alle kosten komen voor rekening van die stichting.
Het gaat in ’t Kabel (bij Nieuw-Vennep) om de nummers 47 en 57, in Oude Meer om de Aalsmeerderdijk 122 en in Rozenburg om de Aalsmeerderweg 523. De stichting Leefomgeving Schiphol heeft geld gekregen van het Rijk, de provincie en de luchthaven Schiphol voor de aankoop van woningen. Eigenaren kunnen aangeven dat hun situatie als gevolg van het vliegverkeer onhoudbaar is geworden en de stichting vragen om een oplossing.
Deze vier aanvragen zijn gehonoreerd. Uitkopen is volgens de stichting de enige reële oplossing. De vier panden liggen niet in de sloopzone van het Luchthavenindelingsbesluit waar de directe omgeving van Schiphol toe behoort. De panden hoeven dus niet te worden gesloopt. De stichting wil ze doorverkopen.
Kopers moeten de consequentie van het vlak bij de luchthaven wonen accepteren en kunnen later geen beroep op hulp van de stichting doen. De provincie deed dat eerder met een paar woningen langs de nieuwe N201 in Aalsmeer.
De gemeente Haarlemmermeer helpt in het geval van deze vier woningen.
De stichting mag volgens haar statuten geen onroerend goed hebben. Daarom koopt de gemeente ze en betaalt de stichting alle kosten van aankoop, beheer (camerabewaking of antikraakbewoning) en verkoop.
Het budget voor schrijnende gevallen is nu op. Provincie en Rijk overleggen over een vervolg.Voor de constructie van aankoop en verkoop van woningen kan nieuw budget komen, maar zeker is dat nog niet. De gemeente verwacht wel dat de criteria voor wanneer een situatie wel of niet schrijnend is duidelijker worden.
Geplaatst door V.O.S.
Het verdient mijn waardering dat de huizen worden opgekocht vanwege de schrijnende situatie door het exorbitante vliegverkeer in Nederland.
Maar liever had ik gezien dat de luchthaven Schiphol ZELF ervoor opdraaide !
De vervuiler dient te betalen en zeker geen ’subsidie' in welke vorm dan ook, te ontvangen !
Dus weer wordt de luchtvaartsector geholpen......…