Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veteraan Griese: schiphollen van alle tijden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 280 
|
 schipholwatch.nl - 18-02-2020 
schiphol-pixabay_1280.jpg
Schiphol
Credit: hpgruesen

Omwonenden worden al tientallen jaren bedrogen door de luchtvaartsector, dat is niet iets van de laatste tijd.

Dit zegt Jan Griese, al sinds 1990 betrokken bij het overleg van bewoners met Schiphol, onder meer als lid van de Stichting SWAB en als kiesman in de Omgevingsraad Schiphol. Een interview om duidelijk te krijgen hoe de sector al decennia groeit ten koste van de gezondheid en het leefklimaat van omwonenden.

“In de afgelopen drie jaar is, mede dankzij SchipholWatch en mensen als Leon Adegeest, erg veel duidelijk geworden over het gezamenlijk sjoemelen van het ministerie I&W en de luchtvaartsector”, vertelt de 79-jarige gesoigneerde veteraan.

Desastreus nieuws
“Ik benaderde in 2002 de Eerste Kamer over de voor omwonenden desastreuze nieuwe wet van minister Netelenbos. Zij stelde voor om in het nieuwe stelsel maar 35 handhavingspunten op te nemen. Tot die tijd waren er liefst 300 handhavingspunten opgenomen in de planologische kernbeslissing (PKB) van 1995.”

“In de Tweede Kamer was die wet al geruisloos aangenomen, vooral omdat enkele dagen ervoor de aanslag op het WTC in New York had plaatsgevonden. Niemand had toen het hoofd staan naar de handhaving rond Schiphol.”

“Gelukkig nam de Eerste Kamer onze inbreng uiterst serieus. Naast de andere belanghebbenden als NLR, KLM, Luchtverkeersleiding, de Commissie MER en professor Berkhout, kregen de omwonenden een stem. De hele behandeling in de kamer duurde maar liefst negen maanden, uitzonderlijk lang.”

Not amused
Tijdens de behandeling werd duidelijk dat met name de Commissie MER ‘not amused’ was over de manier waarop de minister met hun adviezen was omgegaan (zie ook dit schrijven van toenmalig voorzitter ir N. Ketting).

“Voorzitter ingenieur Ketting was laaiend op het ministerie. Tijdens de eindbehandeling in 2003 hield Netelenbos haar verhaal. Zij ging de wet ongezien invoeren, zo was haar verhaal, en dan achteraf wel kijken of dat allemaal goed was gegaan.”

Omdat de materie nogal ingewikkeld was, had het advocatenteam van Schiphol de senatoren aangeboden een ‘begrijpelijke’ samenvatting te maken van de PKB. Daarbij was een belangrijke belofte uit het PKB niet overgenomen in de samenvatting, namelijk dat de zogenaamde buitengebieden ook beschemd dienden te worden.

“Als u weet dat grote delen van Buitenveldert, Amstelveen-Noord, Aalsmeer en Uithoorn in dat zogenaamde buitengebied liggen, dan snapt u dat dit niet acceptabel is voor de omwonenden.”

Overleg met de senatoren
“In de pauze van het plenaire debat kregen de kans om de senatoren te spreken. Leden van CDA (prof. dr Lemstra), D66 (Jan Terlouw) en VVD’er Beukema stonden ons te woord en beseften gelukkig hun naïviteit.

In het tweede deel van het debat sloeg de stemming in de kamer om. “Voorzitter Baarda zei aan de minister dat de bescherming van de buitengebieden toch echt opgenomen moest worden in de wet. Netelenbos spartelde nog wat tegen, maar kon niet anders dan met rood hoofd de motie accepteren.”

Drie jaar later volgde een evaluatie van een tweede commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid onder voorzitterschap van CDA-senator Huib Eversdijk. Na vier deelrapporten sprak die op een zondagavond op het NOS Journaal uit dat “het stelsel niet gelijkwaardig was aan het PKB-stelsel”. Letterlijk zei hij “de omwonenden zijn belazerd”.

Motie gewoon niet uitgevoerd
Griese: “Wij bleven het proces volgen en constateerden dat Schultz van Haegen de motie Baarda gewoon niet uitvoerde. Dus schreven we de Eerste Kamer weer aan met als gevolg dat Schultz op het matje werd geroepen.”

“Terlouw drong met goede voorstellen niet door tot de minister. Schultz bleef negeren, totdat professor doctor Lemstra het zat was en haar in twee zinnen de waarheid zegt. Mevrouw, als u ons niet hetzelfde toezegt als Netelenbos heeft gedaan, heeft u een groot politiek probleem. Pas toen boog ze haar hoofd, ze zou de motie om meer handhavingspunten alsnog uitvoeren.”

“Het is wrang dat de motie Baarda uiteindelijk nooit is uitgevoerd. En met de adviezen van de tweede commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid is ook nooit iets gedaan”, vertelt Griese met woede in zijn ogen.

Alle rapporten in de prullenbak
De minister van Infrastructuur verzon vervolgens de volgende list. “In 2007 gaf minister Peijs de opdracht tot vorming van de regionale Alders-tafel. Zo verdween al het werk van de dure commissies Deskundigen Vliegtuiggeluid, net als de motie Baarda, in de prullenbak!”

Een jaar later, in 2008 presenteerde Hans Alders zijn eerste akkoord. “Alweer een stelselwijziging, nog maar vijf jaar na de laatste wijziging. De meerderheid van de bewoners waren tegen. Voorzitter van de bewonersdelegatie Van Ojik zei het ook eens te zijn met ons standpunt dat we extra handhavingspunten eisten, maar had in het geheim al een deal gesloten met directeur Cerfontaine van Schiphol.”

“De 14 grootste bewonersplatforms stemden tegen het Alders-akkoord en slechts 12 kleinere stemden vóór. Alders claimde echter direct dat vóór het akkoord was gestemd en ontving in de Tweede Kamer de complimenten van minister Eurlings. Vervolgens werden de tegenstemmende veertien grootste platforms uit het overleg gezet.”

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 18-02-2020"

Reacties op dit bericht