Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verzet tegen vliegroutes naar Lelystad zoekt steun

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 833 
|
 destentor.nl (11-02-2017) 
tb_vliegtuig_PH-BFY.jpg

DALFSEN/KAMPEN - Het nieuwe burgerinitiatief Hoog Over(ijssel) roept iedereen die er mee te maken krijgt op zich aan te sluiten bij het protest tegen grote passagiersvliegtuigen boven de woonkernen.

,,Het is vijf voor twaalf, iedereen in dit deel van Overijssel moet zich nu echt bewust worden wat ons boven het hoofd hangt'', waarschuwt de eergisteren opgerichte buurtbeweging Hoog Over(ijssel).

Het is een initiatief van de Plaatselijke Belangen in Dalfsen, Hoonhorst, Lemelerveld en buurtschap Hessum-Rechteren. Ze willen grote passagiersvliegtuigen die vanaf 2019 over het Vechtdal, maar ook door het Overijsselse luchtruim boven Zwolle, Kampen en de Kop van Overijssel naar luchthaven Lelystad vliegen, letterlijk 'omhoog' en daarmee buiten gehoorsafstand krijgen. De actievoerders hopen dat buurgemeenten, die de vliegtuigen ook laag over zich heen krijgen, zich bij het protest aansluiten.

Vooralsnog zijn voor het aanvliegen van Lelystad routes boven dit deel van Overijssel ingetekend op 1.000 tot 2.000 meter hoogte. Dit betekent dat veel 'naderende' (lees: dalende) vliegtuigen op de grond hoorbaar overkomen. Voor Salland zijn er ook consequenties. Als de landingsbaan nog niet vrij is moeten 'wachtende' toestellen enige tijd rondjes cirkelen boven Salland.

Druk opvoeren
Voor vertrekkende toestellen is bepaald dat die hier al op twee kilometer hoogte moeten overkomen en dus niet of nauwelijks hoorbaar zijn. Opgeteld gaat het op de vliegroutes oostelijk en westelijk van Zwolle en in noordelijke richting over de Kop van Overijssel binnen enige jaren om 40.000 tot 50.000 vliegbewegingen per jaar. Driekwart hiervan gebruikt de oost- westroute, de rest de noordelijke. Omdat de aanvliegroutes nog niet vast zouden liggen, wil de actiegroep in genoemde Vechtdalkernen de publieke druk opvoeren en 'bestuurders, beleidsmakers en beslissers' ervan overtuigen dat hoger (aan)vliegen veel overlast voorkomt.

De nu georganiseerde actievoerders in de gemeente Dalfsen hebben zich naar eigen zeggen door (luchtverkeers)kenners laten uitleggen dat er luchtruimte is om ook voor hogere aanvliegen te kiezen. ,,Dat gaat nu ook onze inzet richting bestuurders, beleidsmakers en vooral beslissers rondom de uitbreiding van Lelystad Airport worden. Dat die luchthaven straks veel meer en ook grotere passagiersvliegtuigen gaat ontvangen staat vast. Dit is onomkeerbaar, Schiphol zit immers barstensvol. Als er nog mogelijkheden zijn vlieghoogtes boven deze regio aan te passen moeten we daar snel en met zoveel mogelijk bewoners en betrokkenen op gaan hameren", vinden Eline Elshof (Plaatselijk Belang Hoonhorst) en mede-initiatiefnemer Ben Schrijver van Hoog Over(ijssel) uit Lemelerveld.

Complex
Lucht Verkeersleiding Nederland laat weten dat het niet zo eenvoudig is vlieghoogtes aan te passen. Dat heeft consequenties voor andere vliegvelden. Woordvoerder Maj-Britt van Raalte: ,,Het is veel complexer dan wat meer omhoog of omlaag.'' De prioriteit voor de dienst ligt 'in het aansluiten van de Lelystadroutes op die in het hogere luchtruim'.

Bekijk bericht op "destentor.nl (11-02-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Een vertrekkend toestel op 2000 meter dat hoor je nog wel hoor,als je er binnen 1-2 km vanaf woont. Niet alleen de wide bodys maar ook de 737. Ga zelf maar eens luisteren. Als dat dan om de 2 minuten is en de hele dag door dan is dat erg naar,zeker als je gewend bent aan geen achtergrond gebulder. Maar zover is het gelukkig nog niet voor vliegveld lelystad denk ik.

Maar goed,wel goed dat hiervoor aandacht is. Je moet er vroeg bij zijn,als de routes eenmaal bepaald zijn dan wordt het erg lastig om ze te veranderen. Succes!

Geplaatst door F.C. den Boer

Graag steun ik de actie om het luidruchtige laagvliegen zoveel mogelijk te voorkomen door afspraken over minimale hoogte boven het Vechtdal.

Hopelijk zijn we nog niet te laat met ons protest!.