Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verzet tegen groei Schiphol: overlast is onacceptabel

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 238 
|
 witteweekbladuithoorn.nl - 03-02-2020 
HvS_Schiphol_service.JPG

UITHOORN - Platform Uithoorn Schiphol Hinderbeperking (PUSH) hield woensdag een informatieavond over Schiphol. De organisatie, bestaande uit bezorgde inwoners van Uithoorn, wilde van plaatsgenoten weten hoe zij de overlast van Schiphol ervaren. Dit met het oog op het huiskamergesprek met Dick Benschop, CEO van Schiphol, dat op 11 februari plaatsvindt bij de voorzitter van PUSH, Mirella Visser.

De kantine van roei- en kanovereniging Michiel de Ruyter vormde het decor voor de informatieavond. Naast inwoners, waren ook enkele prominenten aanwezig, waaronder Job Cohen (oud-burgemeester van Amsterdam) als voorzitter van de Commissie participatie en governance luchtvaart. Ook Lammert van Raan, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Dieren was van de partij. Zij konden via verschillende presentaties horen hoe Uithoorn gebukt gaat onder de overlast van Schiphol. De laatste jaren is de geluidshinder, als gevolg van het frequenter vliegen via de Aalsmeerbaan, enorm toegenomen. Tel daarbij de nieuwe startprocedure op, die ervoor zorgt dat er lager wordt gevlogen. Ook het verplaatsen van een wakepoint zorgt ervoor dat inwoners meer hinder ervaren. In plaats van over de (lege) Bovenkerkerpolder, wordt daarom precies over De Legmeer gevlogen. Nick Roosendaal, voormalig VVD-raadslid en betrokken bij PUSH gaf treffend aan: "In plaats van over het gebied te vliegen wat er voor aan is gewezen, waar geen woningen mogen worden gebouwd, vliegt men nu over een woonwijk, waar niet overheen zou worden gevlogen."

Voor een secundaire baan wordt wel erg veel gebruik gemaakt van de Aalsmeerbaan. Sterker nog, de groei in het aantal vliegbewegingen werd de afgelopen jaren goeddeels op de Aalsmeerbaan afgewenteld. De angst bestaat dat wanneer Schiphol mag doorgroeien van 500.000 naar 540.000 vluchten, de Aalsmeerbaan nog meer wordt belast. Vliegtuigen mogen nu al tussen 7.00 en 23.00 uur opstijgen vanaf de Aalsmeerbaan; mogelijk worden de vliegtijden door het zoveel mogelijk terugdringen van nachtvluchten nog verder verbreed. Opstijgen vanaf 6.00 uur zou dan tot de mogelijkheden behoren. Dat terwijl nu menig inwoner in het weekend al niet meer kan uitslapen vanwege de vliegherrie.

Niet alleen de herrie, maar ook de fijnstof kan leiden tot gezondheidsproblemen, denkt PUSH. Bij de organisatie zijn schrijnende verhalen bekend van mensen die stress en gezondheidsklachten ervaren door de overlast van het vliegverkeer. Daarom maakt de organisatie zich hard voor het tegengaan van verdere groei van de luchthaven. Eerst moet de bestaande hinder worden verminderd, precies zoals jaren geleden werd beloofd. Deze belofte is tot dusver niet nagekomen, en dat maakt Schiphol een onbetrouwbare gesprekspartner, aldus PUSH.

Aanwezigen waren veelal dezelfde mening toegedaan: zij willen minder hinder, onder meer door minder vliegbewegingen. Ook moet de nieuwe startprocedure worden aangepast, zodat vliegtuigen hoger over Uithoorn vliegen. Of Benschop iets gaat doen met de aanbevelingen van de inwoners is de vraag, maar hij komt in ieder geval luisteren.

Naomi Heidinga

Bekijk bericht op "witteweekbladuithoorn.nl - 03-02-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Allemaal goed bedoeld door de bewoners, maar praten met de luchtvaartsector heeft, bewezen in lengte van jaren, geen zin. Ze luisteren vriendelijk, doen beloften die ze telkens niet nakomen en de omwonenden hebben het nakijken.
O ja, ze hebben alle begrip, alleen ze doen niets voor u. Sterker nog ze naaien u een oor aan.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"Naast inwoners, waren ook enkele prominenten aanwezig, waaronder Job Cohen (oud-burgemeester van Amsterdam) als voorzitter van de Commissie participatie en governance luchtvaart."

Met PvdA collega Jacques Wallage buigt Cohen zich als vertegenwoordiger van de bestuurlijke elite over het inperken van burgerparticipatie en ombuiging naar de beruchte constructie waarbij men wordt ingeschakeld bij de financiering en realisatie van de eigen teloorgang. En zo blijft de geschiedenis zich helaas herhalen......................................

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.