Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 161 
|
 rtlnieuws.nl 
Logo_NS_International.JPG

Stap je vandaag weer in de trein of bus naar je werk? Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele EU. Wat krijgen we terug voor die dure kaartjes?

Vervoersdiensten zijn in Nederland 35 procent duurder dan gemiddeld in de Europese Unie, blijkt uit de cijfers van Eurostat. Naast het OV vallen ook taxi’s en vliegtickets onder deze categorie. In bijvoorbeeld België is het OV een stuk goedkoper. In Luxemburg wordt het OV binnenkort zelfs helemaal gratis.

Subsidie
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid. Van Wee: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."

In België kost een trajectabonnement van Antwerpen naar Gent bijvoorbeeld 174 euro per maand. Een trajectkaart van Amsterdam naar Den Haag, een vergelijkbare afstand, kost 371 euro per maand.

Zoveel duurder wordt jouw treinkaartje in 2019. Zie hier.

Overvolle treinen
Helpt het ook om het OV goedkoper te maken? Van Wee: "Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen."

Gratis OV, zoals in Luxemburg, zou volgens Van Wee dan ook geen oplossing zijn voor files. "Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken."

Behoorlijk goed
Bovendien, stelt Van Wee, als je het OV goedkoper maakt, moet dat uiteindelijk door de overheid betaald worden, en dus doorberekend worden in de belasting. "In de praktijk zijn het vooral mensen met een hoger inkomen die veel met de trein reizen, omdat ze in een andere stad werken. Uiteindelijk betaalt iedereen dan mee zodat die mensen goedkoper kunnen reizen."

In Nederland krijgen we ook waar voor ons geld, vindt Van Wee. "De kwaliteit van het Nederlandse OV is beter dan in veel andere landen. De NS scoort altijd behoorlijk goed in internationale vergelijkingen."

Wouter van Dijke

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

WE waren al de duurste binnen de EU en nu ook nog BTW verhoging op OV gebruik. En de luchtvaart wordt gesubsidieerd. Snapt u het nog? Het lijkt wel, of is zo, dat we worden geregeerd door debielen!

Geplaatst door M.

Wim, je hebt helemaal gelijk. Ik begrijp er ook geen donder van.
Ik hoop dat het luchtkasteel van de luchtvaart volledig inelkaar stort, als we de afspraken van belasting en accijns vrij opzeggen vanuit de EU. Dus wil je je geld risico vol investeren dan moet je dat in de luchtvaart doen. Ik zet mijn geld al op omvallen van KLM, maar hopen dat deze regering ze dan maar niet gaan helpen (die mensen vinden zeker wel een andere baan)

Geplaatst door Anoniem1

De nederlander betaald voor alles de hoofdprijs (ook vliegreizen onder andere). Hebben wel beste trein net van europa naar mijn mening. Dit ondanks de gedeeltelijke privatisering die het spoornet heeft gescheiden van het treinvervoer zelf.
Vroeger was het een bedrijf, als er in de winter een wissel was bevroren kon de machinist die vaak zelf ontdooien en de vertraging tot een minimum beperken. Nu mogen de machinisten dat niet meer doen want het spoor is van pro rail. Er moet dan eerst een mannetje van pro rail komen om de wissel te ontdooien met tot gevolg dat vertragingen veel groter kunnen worden en ook veel dieper doorwerken in de overige dienstregeling.
De kwaliteit van de nederlandse treinen is stuk beter dan die van treinen in engeland of belgie,dat is echt 20-30 jaar terug in de tijd. Een paar moderne lijnen uitgezonderd.