Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vertrouwen in Schiphol opgezegd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1102 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 02-01-2017 
hvs_castricum_DSC_2563.jpg

Door Koen van Eijk

Castricum en Uitgeest hebben niet langer vertrouwen in onderzoek door Schiphol over de groeimogelijkheden van de luchthaven.

In totaal acht gemeenten zeggen in een enquête van de NOS geen vertrouwen te hebben in de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de berekeningen van Schiphol. Zij zijn vertegenwoordigd in het overlegorgaan Omgevingsraad Schiphol.

Het gaat om de MER (milieu-effectenrapportage) die Schiphol laat opstellen. Het document speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de groei van het aantal vluchten.

De Castricumse wethouder Marcel Steeman gelooft niet meer in de goede bedoelingen van Schiphol. ,,Iedereen mag overal over meepraten in talloze organen, maar zolang ik wethouder ben, is er niets veranderd.’’ Als voorbeeld noemt hij het afsluiten in 2015 van de oostelijke aanvliegroute ’s nachts, waardoor alle vluchten richting Polderbaan over Castricum gaan. ,,De bedoeling was dat het probleem binnen een paar maanden opgelost zou zijn, maar hoe hard ik ook met mijn vuist op tafel sla, er verandert niets.’’

Een eigen onderzoek naar de nachtvluchten door de Milieudienst IJmond kreeg Steeman niet op de agenda van de Omgevingsraad. Velsen en Beverwijk adviseerden hem uit het overleg te stappen, maar dat doet hij niet: ,,Anders word ik helemaal niet meer gehoord.’’

Volgens hem kan Schiphol met de MER straks alle kanten op. ,,Schiphol gaat uit van de gemiddelde overlast. Maar als boven Castricum ’s nachts een vliegtuig iets afwijkt van de route, is het hele dorp wakker.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 02-01-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De (loze) belofte van de sector, dat de oostelijke nachtelijke aanvliegroute tijdelijk richting Polderbaan zou gaan, maar 'gewoon' permanent is geworden, zou dat niet te maken kunnen hebben met de uitbreiding van Lelystad-airport?
Er wordt veel onder de spreekwoordelijke pet geschoven richting samenleving, dus wellicht is het al een tijdje een regel geworden binnen de LVNL.

Openheid en eerlijk zijn richting samenleving is helaas geen statement binnen de sector.
Dat de samenleving (spreekbuis gemeenten) er geen vertrouwen meer in hebben, heeft de sector over zich zelf uitgeroepen.
Arrogantie wordt, ook al kan het lang duren, toch een keer gestraft !

Geplaatst door anoniem1

Straks krijgen wij hier,een website met zo,n 50 bezoekers per maand, nog de schuld van het toegenomen wantrouwen in de overheid. Fake news en straks misschien ook strafbaar. Groot artikel in krant dat overlast is afgenomen terwijl het aantal individuele melders van overlast het afgelopen jaar enorm is gestegen kan dan natuurlijk weer wel.
Voel mij steeds minder vrij om hier mijn mening en visie te posten en dat meen ik oprecht helaas. Op reddit of grotere websites zou ik het zelf al nooit doen.
Aan de overheid zelf en het al jaren voortdurende gedoe rondom Schiphol en lelystad ligt het natuurlijk niet.
Het is een trend die zich alleen maar zal blijven voortzetten de komende jaren ben ik bang. Het monddood maken van tegen geluiden.

Geplaatst door anoniem1

Als ik eerlijk ben dan denk ik dat meer transparantie van de overheid ook niet heel veel gaat doen voor het vertrouwen en de waardering van de bevolking in/voor de overheid. Het gebrek aan transparantie is denk ik niet het hoofd problem. Uiteindelijk is het probleem dat de overheid beleid voert waar de bevolking het deels niet mee eens is. Stel dat men nu gelijk duidelijk was geweest over de nachtroute,zou dat de onvrede hebben verminderd. Stel dat men de mer van lelystad wel correct had gedaan en gezegt zou hebben: ja u krijgt veel overlast maar we gaan het toch doen. Zou dat de weerstand minder hebben gemaakt en zou men dan meer tevreden zijn geweest over de overheid?

Naar mijn mening ligt onder andere de toenemende ongelijkheid aan de basis van het toenemende wantrouwen in overheden. Meer mensen hebben het gevoel dat de overheid er niet echt voor hun is maar vooral voor de belangen van andere groepen. In Nederland is de ongelijkheid relatief klein en het vertrouwen in de overheid in het algemeen nog steeds heel erg hoog. Toch zal de toenemende ongelijkheid een belangrijke catalysator blijven voor het toenemende wantrouwen in de overheid in het algemeen. Dit,overigens,zonder hier een waarde oordeel aan vast te hangen.