Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Verschillende invalshoeken m.b.t. Vliegveld Airport Eelde

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1111 
|
 groningerkrant.nl 
hv_geluidshinder_2813.jpeg

Wat betreft het verschil tussen een economische visie hebben en te maken hebben met politieke werkelijkheid, daar weet directeur Marco van de Kreeke alles van. Afgelopen woensdag stond het onderwerp Vliegveld Eelde weer op de agenda bij de gemeenteraad en weer werd de discussie fel gevoerd of het nu wel zo’n goed idee is om het vliegveld financieel te blijven steunen.

Iets meer dan een jaar geleden heeft het vliegveld haar Strategisch plan aangeboden aan de aandeelhouders waar de gemeente Groningen er een van is. Eén jaar verder blijkt dat de cijfers tot nu toe nog niet helemaal gelijk lopen met de verwachte ambities. Daar komt nog eens het negatief geschetste beeld bij in de media van prijsvechter Ryanair die besluit niet verder te gaan met Vliegveld Eelde Airport.

“Luchthavens zullen altijd omstreden blijven”, zegt Marco van Kreeke. Het kost geld, het milieu speelt een rol, de ruimte etc. Op deze manier krijg je interessante discussies in de samenleving en dat is goed. Dat de gemeenteraad van Groningen niet meteen resultaten ziet is misschien inherent aan politiek en democratie.

Operationeel de eigen broek ophouden
Ongeveer ¾ van alle vliegvelden in Europa worden op de een of andere manier gefinancierd door de overheid of hebben een exploitatiesteun vanuit het bedrijfsleven. Dan kan variëren van veel tot weinig. De vraag of het dus realistisch is om er vanuit te gaan dat een vliegveld zijn eigen broek kan ophouden is niet met ja of nee eenvoudig te beantwoorden.


In Frankrijk zit veelal de Chambre de Commerce (KVK) achter de regionale luchthavens, in Duitsland zijn het de deelstaten die de regionale luchthavens financieren. Financieel interessant zijn is slechts voor een paar internationale, grote luchthavens weggelegd.

Aandeel houders moeten niet alleen maar naar dividend kijken maar voornamelijk naar de spin-off voor de regio. In het licht van de dagelijkse realiteit in Europa geldt dat Europese regelgeving aangeeft dat kleinere luchthavens deels gefinancierd mogen worden door een overheid. Zoals kosten gemaakt voor beveiliging, brandweer etc.

Samenwerking met het bedrijfsleven wordt zeer zeker gezocht bijvoorbeeld door middel van Fun-raises. Vliegveld Eelde heeft alleen nog geen track record en dat werkt tegen. Het vliegveld is altijd een vakantievliegveld geweest en doet het redelijk goed op dat punt maar de echte ambitie is om uiteindelijk een hub-luchthaven (overstap vliegveld) te worden.

Noord Nederland is wat dat betreft nog een groen gebied met een risico voor investeerder (luchtvaartmaatschappij). Maar het is mogelijk. Goed voorbeeld hiervan is met flybe naar London die over de streep is getrokken met financiële middelen uit het bedrijfsleven.

Positieve ontwikkelingen en kritisch positief
De kosten-baten analyse van bureau Coris (MKBA)heeft uitgewezen dat het hebben van een vliegveld maatschappelijk nuttig is voor Noord Nederland. Ook als zou blijken in 2023 dat het Strategisch plan maar ten dele is geslaagd, is de spin-off voor de regio alsnog enorm. Zeker dus de moeite waard om de handen uit de mouwen te steken.

Het voorlopig stoppen van de subsidie vormt geen belemmering om hard te werken naar het operationeel omhoog houden van de eigen broek. Dat wordt gefinancierd vanuit het geld wat op de balans staat.

Grote projecten zoals de passagiersterminal en de brandweervoorziening zijn toch moeilijker. De vraag ligt dan ook bij de aandeelhouders die zich kritisch –positief opstellen. De gemeente Groningen steunt het routeproject van de luchthaven met 60.000 euro en wil eerst zien of het vliegveld de groeiambities kan waarmaken.

Vliegveld Lelystad vormt voorlopig geen bedreiging omdat de situatie moeilijk is in te schatten. Maar het is zeker wel een extra zetje om scherp te blijven. Begin dit voorjaar nog zijn er drie nieuwe maatschappijen bijgekomen. Arke Fly, Flybe en drie dagen na het bericht dat Ryanair ging stoppen kwam W!ZZ-air. Vliegveld Eelde is en blijft een ambitieuze onderneming en een directeur die niet ambitieus is daar zit men niet op te wachten. Aldus Marco van de Kreeke.

Bekijk bericht op "groningerkrant.nl"

Reacties op dit bericht