Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verplaats Schiphol vooral niet naar Flevoland

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 696 
|
 Hans Buurma, Werkgroep Toekomst Luchtvaart 
hv_luchtfoto_9745.jpeg

Professor Hemel, stedebouwkundige uit Amsterdam, stelt voor Schiphol naar Flevoland te verplaatsen om zijn stad te kunnen uitbreiden. In de verhitte discussie over de uitbreiding van Lelystad werkt dit voorstel als olie op het vuur.

De constatering dat Schiphol op deze locatie niet meer kan groeien is op zichzelf wel juist. Niet vanwege de nabijheid van Amsterdam, maar vanwege het wettelijke stelsel van milieunormen binnen de geluidscontouren. Maar afgezien van het noemen van stillere vliegtuigen komt de impact op de omgeving in dit betoog helemaal niet voor. Het verbaast mij dat een stedenbouwkundige aan de UvA zo'n ingrijpende verhuizing en uitbreiding voorstelt zonder enige vermelding van impact en veiligheidsrisico's in leefomgeving, natuur en klimaat.
Ook het economische argument van forse werkgelegenheidsgroei in en rondom Flevoland is achterhaald. Nederland moet zich tussen nu en 2050 ontzettend inspannen om alle werkgelegenheid klimaatneutraal en de economie circulair te maken. Als iets daar volstrekt haaks op staat is het wel de luchtvaart, die nog decennia lang niet in staat zal zijn om klimaatvriendelijk te worden en steeds meer opwarming zal veroorzaken. Kortom: het veelal oneigenlijk gebruikte economische argument voor groei van Schiphol klopt ook hier van geen kant.
En dan die rammelende groeiprognose: "Recente groeiprognoses van het vliegverkeer gaan uit van een verdubbeling van het aantal vluchten in elke vijftien jaar". Schiphol zou naar verluidt veel groter moeten worden, omdat de opkomende middenklasse in India en China enige honderden miljoenen toeristen zou genereren en "deels omdat wij ons meer door de lucht gaan verplaatsen" (zij het vooral met pretvluchten). Pas deze prognose eens toe op de huidige 500 duizend vluchten. Dat worden er dan een miljoen in 2032 en twee miljoen in 2047. Boven Flevoland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Overijssel, Noordoostpolder, Friesland en Drenthe. Dat zou een nachtmerrie worden voor de bewoners. Bovendien kan dit niet in het nu al overvolle Nederlandse en Europese luchtruim, dat maar zeer beperkt uitgebreid kan worden. Jammer voor al die miljoenen toeristen, maar deze beker moeten we maar aan ons voorbij laten gaan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Voor het mainportverkeer kan Schiphol zeker nog tot 2030 vooruit met de 500.000 slots. Selectiviteit komt vanzelf tot stand bij schaarste zoals de ervaring bij Heathrow leert. Echter op de lange termijn heb je ook voor de mainport meer slots nodig. En Schiphol heeft fysieke beperkingen (nog los van de ongelukkige ligging in een dicht bewoond gebied) door het verouderde banenstelsel zoals aangegeven door de OVV. Het is dus nodig om een alternatief te ontwikkelen voor de lange termijn. Op de locatie Flevoland is wel een en ander aan te merken. Markerwaard zou beter zijn indien de Noordzee niet haalbaar is.

Geplaatst door Jaap

Misschien moeten de slots maar bij opbod worden verkocht. Kun je de schaarste aan slots maximaal verzilveren. Het zakelijke segment is minder gevoelig voor wat duurdere tickets dan het recreatieve segment.

Of schrijf ik nu iets heel doms?

Geplaatst door Jos

@Jaap. Nee dat is zeker niet dom. Op Heathrow worden de slots verhandeld middels secondary slot trading. Een maatregel al meermaals aanbevolen door luchtvaarteconomen voor Schiphol , maar nooit opgepakt door het ministerie.