Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verplaats Schiphol naar de Flevopolder

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 888 
|
 NRC 
schiphol_DSC_3246.JPG

De uitbreiding van Schiphol is al jaren een hoofdpijndossier. Integrale verplaatsing en samenvoeging met Lelystad Airport is de oplossing, betoogt Zef Hemel .

Amsterdam verdubbelt de komende jaren in omvang en de Randstad groeit verder dicht. Deze nieuwe realiteit vereist een andere toekomstagenda voor Flevoland.
In dat kader sprak de demissionaire minister van Infrastructuur onlangs over de ‘Hyperloop One’. Deze snelle buisverbinding, zei ze, zou in Nederland prima passen. Voor een testlocatie keek ze naar Flevoland en op termijn zou er een hyperloop tussen vliegveld Lelystad en Schiphol kunnen komen. Ik stel voor om de luchthavens Schiphol en het vliegveld van Lelystad als vertrekpunt te nemen om deze nieuwe realiteit het hoofd te bieden.
Schiphol groeit op dit moment met bijna 7 procent per jaar en is daarmee een van de grootste en snelst groeiende luchthavens van Europa. De bovengrens van 500.000 vliegbewegingen is vrijwel bereikt. Groei na 2020 is alleen mogelijk als er stillere vliegtuigen komen.

De dynamiek in de luchtvaart is sinds de opening van Schiphol in 1967 en door de explosieve groei alleen maar groter geworden. Recente groeiprognoses van het vliegverkeer gaan uit van een verdubbeling van het aantal vluchten elke vijftien jaar. Boeing verwacht de komende twintig jaar een vraag naar meer dan 40.000 nieuwe vliegtuigen. De oorzaak van de groei ligt in de opkomende middenklasse in India en China en deels omdat wij ons meer door de lucht gaan verplaatsen. Het huidige Schiphol zal die groei nooit kunnen opvangen.

Daar komt bij dat Schiphol ongelukkig gesitueerd is. Door de nabijheid van Amsterdam kan de luchthaven bijna niet groeien. Omgekeerd wordt verdere metropoolvorming door de luchthaven ernstig belemmerd. Optreden tegen de oprukkende bebouwing helpt niet. Steden hebben nu eenmaal de neiging om naar vliegvelden toe te groeien.
Eind jaren negentig werden alternatieve locaties voor Schiphol overwogen. De meest besproken optie van destijds was een kunstmatig eiland in de Noordzee. Om allerlei redenen is dat toen niet doorgegaan. Daarna groeiden Schiphol en Amsterdam gewoon verder. Nu is de limiet opnieuw bereikt.

Nieuw is de optie Lelystad. Door delen van het vliegverkeer naar Flevoland te verplaatsen moet ruimte op Schiphol ontstaan voor nieuwe, selectieve groei. Welke delen verplaatst worden is de grote vraag. Het luchtruim boven de noordelijke Randstad zit propvol en dus kunnen Lelystad Airport en Schiphol niet groeien zonder elkaar in de weg te zitten. Lelystad kan voor Schiphol alleen de rol van bescheiden overloopluchthaven spelen.
Het verbaast me dat de integrale verplaatsing van Schiphol niet wordt overwogen. Met Lelystad Airport beschikt de regio over een nieuwe luchthaven met een uitermate gunstig ligging. Door verplaatsing ontstaat ruimte rond Amsterdam voor de bouw van een compleet nieuwe stad: de oppervlakte van Schiphol bedraagt 2.787 hectare. Dat is een gebied ongeveer zo groot als Leiden.

Schiphol hóéft ook helemaal niet zo dicht bij Amsterdam te liggen. De luchthaven is in de eerste plaats een overstapmachine. Als transferluchthaven is ze misschien belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, maar voor Amsterdam levert ze, afgezien van werkgelegenheid, vooral hinder op. Verplaatsing zal de lokale economie niet echt schaden. In Flevoland daarentegen zal verplaatsing grote voordelen opleveren: een bron van nieuwe werkgelegenheid wordt gecreëerd. Zwolle, Harderwijk en het Noorden des lands zullen fors gaan profiteren. Op het nieuwe land zal een heuse Airport City ontwikkeld kunnen worden. Zonder tangentieel banenstelsel: twee of drie parallelle banen volstaan.

De situatie verschilt overigens niet wezenlijk van die in de jaren tachtig, toen de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders een nieuwe nationale luchthaven in de gedroomde Markerwaard projecteerde. Het zou bij het nieuwe land passen wanneer deze ontwikkeling geordend en planmatig zou verlopen. Flevoland kan zich op voorbeeldige wijze voegen in de rand van de metropool.

Handhaving van Schiphol op deze plaats zou ik ernstig afraden. Steden met twee of meer vliegvelden laten zien dat de luchthaven dicht bij de stad het op termijn altijd wint. Handhaving wordt sowieso lastig, want het luchtruim boven de metropoolregio is nu al druk bezet. Bij groei van Schiphol zal vliegveld Lelystad ook om die reden het onderspit delven. We zullen Schiphol dus in één keer moeten verplaatsen. Laten we daarvoor een termijn van 20 jaar nemen. In de tussentijd kunnen we de benodigde infrastructuur in de polder aanleggen.

Om de verplaatsing van Schiphol tot realiteit te maken hebben we een regionale autoriteit nodig die infrastructuur, terreinreserveringen, vliegveldontwikkeling en stedelijke ontwikkeling van meet af aan coördineert. Iets als Gatwick Diamond die de zuidelijke zone tussen Londen en vliegveld Gatwick in samenhang organiseert. Een nieuw soort Schiphol Area Development Corporation dus, maar dan met meer bevoegdheden. Een soortgelijke autoriteit zou vervolgens de stedelijke transformatie van het oude Schipholterrein en omgeving moeten voorbereiden.

Zef Hemel is hoogleraar grootstedelijke vraagstukken aan de UvA. Dit is een verkorte versie van de Cornelis Lely-lezing die hij op woensdag 20 september uitsprak.

Bekijk bericht op "NRC "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Of dit een goed/het beste voorstel is, kan je over discussiëren, maar dit artikel geeft wel haarfijn aan dat Schiphol op deze plek niet houdbaar is. Een belangrijke bijdrage aan een discussie die gevoerd moet worden, maar die het visieloze aan de leiband van de Schiphollobby lopende I&M maar niet wil voeren.

Geplaatst door anoniem

Grappig artikel.

Bouwen op de locatie van Schiphol is denk ik onmogelijk of extreem duur. De grond daar is waarschijnlijk zeer ernstig vervuild.
Vliegveld midden in Nederland is misschien ook niet de meest optimale oplossing voor wat de hinder betreft,dit gezien het vliegen op 1500m hoogte al op 60km voor de landing.
Wel goed dat men na denkt over alternatieven.

Geplaatst door anoniem

flevoland.
Voordelen:
-goedkoopste oplossing
-bereikbaarheid
Nadelen:
-overlast van lawaai en uitstoot fijnstof blijft relatief groot.

Noordzee.
Voordelen:
-Kleinste overlast van lawaai en uitstoot
-prestige?
Nadelen:
-Duurste oplossing
-bereikbaarheid
-operationeel (sterkste wind)

Maasvlakte.
Voordelen:
-kleine overlast
Nadelen:
-potentieel veiligheids risico bij overvliegen petro chemische industrie
-Bereikbaarheid

Geplaatst door Anoniem

Het is jammer dat de overlast zoveel verpest,want buiten dat is de luchtvaart best intressant.

Alle vluchten,transit en budget, bij elkaar houden op een vliegveld met goede en snelle treinverbindingen lijkt economisch gezien het beste. Dan houdt je de beste synergy en uiteindelijk de laagste kosten voor de grootste opbrengt. Nadeel hiervan is dat het grote concurentie zou opleveren voor de klm. Als je als overheid de klm wilt steunen,iets dat op zichzelf geen slecht idee is,dan is dit niet wenselijk.
Uitgaande van uiteindelijk 2 vliegvelden in de randstad en omgeving,een voor de budget vluchten en een voor de netwerkverbindingen zou het een optie kunnen zijn om van Schiphol een touristisch/budget+klein zakelijk vliegveld te maken en een nieuw vliegveld aan te leggen voor het netwerkverkeer op de maasvlakte of de noordzee. Lelystad zou daarmee op termijn komen te vervallen. Dat zou uiteindelijk de minste transport kilometers opleveren.

Geplaatst door Jos

Concurrentie voor de KLM door low cost heb je ook bij 2 luchthavens. De KLM wilde niets voor niets enkele jaren terug de uitbreiding van Lelystad tegenhouden (wat in feite nu ook gebeurt tot tenminste 2023 door de problemen bij de LVNL en in het luchtruim). Lelystad begint met 2000/4000, en per jaar komt er dan 2000 bij. Het opschalen daarna naar 45.000 zal ook wel weer traag gaan. Eerst moet de LVNL dan weer wennen aan het nieuwe luchtruim en geleidelijk vertrouwd raken met de hogere aantallen. Wat dan weer vreemd is dat de LVNL wel toestaat dat Schiphol maar slots uitgeeft op een verouderd kruizend banenstelsel met allerlei gevaarlijke situaties zoals aangegeven door de OVV.

Hoe eerder een compleet nieuwe luchthaven met een modern banenstelsel hoe beter. Markerwaard zou je ook als optie kunnen toevoegen aan mogelijke lokaties.

Geplaatst door Frans

Begin met het bouwen van een start/landingsbaan in Flevoland, gekoppeld aan het opheffen van een baan van Schiphol. Dat levert al direct heel veel op aan minder geluidhinder, meer woningbouwlocaties, werkgelegenheid in Flevoland, etc. Dat kan dan daarna worden opgevolgd door een tweede baan die je inwisselt. Maak dan ook direct een goede combinatie met een spoorlijn, zodat -net als nu op Schiphol- er een treinstation onder de plaza ligt. Een snelle spoorverbinding is belangrijk. De huidige luchthaven Lelystad heeft dat niet.

Geplaatst door Hans Buurma

Aan Frans. Zullen we in uw betoog Flevoland (in casu Lelystad, Almere en andere woonlocaties) door uw woonplaats en omliggende gemeenten vervangen? Of is het misschien toch beter om uit te kijken naar een locatie zonder bewoners? Die bovendien een stuk minder ver van Schiphol afligt dan Lelystad?

Geplaatst door Iep

Schiphol ligt in een polder, ooit ver weg van dat grote Amsterdam, ruimte genoeg voor een klein vliegveldje met van die leuke vliegmachientjes, Het grote Amsterdam werd groter en groter en aan alle kanten werd gebouwd en het vliegveldje groeide mee en werd een luchthaven. Een luchthaven die straks midden in de stad ligt... Lelystad ligt in een polder, heel ver weg van dat grote Amsterdam waarvan vele bewoners moesten verkassen naar Almere en Lelystad omdat de stad te duur werd, er geen ruimte meer was de polder alles bood. Er ligt zelfs een klein vliegveldje....

Ik weet niet waar Zef vandaan komt maar de geschiedenis dreigt zich te herhalen. Op dit moment maken "onderwonenden" tot Zwolle, Dalfsen, Apeldoorn en Ede zich ernstig zorgen over de gevolgen van de groei van het vliegveldje Lelystad. Om dan van de inwoners van Flevoland nog maar niet te spreken.

Er is maar 1 oplossing en dat is het verplaatsen van het huidige Schiphol naar de Noordzee. Op afstand zodat je er niets van hoort, met goede verbindingen naar het vaste land. De investering is hoog maar als de randstad (en die loopt inmiddels tot achter Apeldoorn) het genot van rust en ruimte wil hebben dan zal daarvoor moeten worden betaald (door de passagier en de belastingbetaler).

Verplaatsen naar Lelystad is het verplaatsen van het probleem (ook naar de toekomst en toekomstige generaties). Maar Zef wil vast voor weinig geld een villa in het verlengde van de lelystad baan kopen. Die komen binnenkort in de aanbieding.