Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verlies vrachtvluchten blijft cijfers Schiphol domineren

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 246 
|
 Nieuwsblad Transport 
Air_Bridge_Cargo_hvs.JPG

Na een minder verlies (-8%) in de maand maart is het aantal vrachtvluchten op Schiphol in april (-12,8%) weer verder gezakt. Over de eerste vier maanden werden er 4.608 vrachtvluchten uitgevoerd, een afname van 14,4% vergeleken met dezelfde periode in 2018. Dat blijkt uit de laatste vervoerscijfers van de luchthaven.

Schiphol zag vorige maand het aantal vrachtvluchten dalen met 12,8% naar 1124 bewegingen. Daarmee deed de luchthaven het in de eerste maand van het zomerseizoen aanzienlijk slechter dan in maart toen het verlies door het aanhoudend tekort aan vrachtslots voor het eerst dit jaar onder de 10% zakte. De maand maart leek daarbij het langverwachte kantelpunt naar betere vrachtcijfers nadat januari en februari voor Schiphol dramatisch waren verlopen met een afname van het aantal vrachtvluchten met respectievelijk 17,1 en 19,7%.

Vrachtoverslag Schiphol


De vrachtoverslag op Schiphol kwam over de eerste vier maanden van dit jaar uit op 510.000 ton. Dat komt neer op een volumeverlies van 8,5% vergeleken met 2018. Over de maand april nam het vrachtvolume met 9,3% af naar 126.742 ton. Indien deze trend zich doorzet voor de rest van het jaar zou Schiphol in 2019 tussen de 150.000 tot 200.000 ton aan vrachtvolume kunnen verliezen.

De recent door minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) goedgekeurde local rule zou in de tweede helft van dit jaar voor meer ruimte op Schiphol kunnen zorgen voor de vrachtvluchten. Daarbij is wel een voorwaarde dat er vluchten door bijvoorbeeld weersomstandigheden worden geannuleerd. Deze niet uitgevoerde vluchten worden dan via de local rule herverdeeld, waarbij de vrachtmaatschappijen een kwart van de vluchten krijgen.

Vrachttax


Een vrachttaks op vrachtvluchten, die het ministerie van Financiën deze week aankondigde, kan het positief effect van de local rule op de Nederlandse luchtvrachtmarkt weer teniet doen. Volgens verladersorganisatie Evofenedex zou die fiscale maatregel leiden tot een verhoging van de havengelden op Schiphol van meer dan 100% per vrachtvlucht. De Nederlandse vrachtkoepel ACN vreest ook voor het ‘weglekken’ van vrachtstromen over de grenzen door de vrachttaks.

Bekijk bericht op "Nieuwsblad Transport"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Krimp is prima voor de leefomgeving! Graag ook een CO2-heffing op vrachtvluchten (die vaak 's-nachts worden uitgevoerd).