Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verlengde startbaan vliegveld Beek eerder niet meer in gebruik

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 256 
|
 limburger.nl - 04-12-2018 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Peter Bruijns en Frans Dreissen

Maastricht Aachen Airport mag al vanaf 1 januari geen gebruik meer maken van de verlengde startbaan van 2750 meter.

Net als vroeger is 2500 meter weer de maximale lengte, in afwachting van een nieuw Luchthavenbesluit.
Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer.

De minister reageert daarmee op het besluit van de provincie om de lopende vergunningaanvraag voor de baanverlenging in te trekken. De minister had tot nu toe – in afwachting van een goedkeuring van die vergunning – het gebruik van de 250 meter langere baan tot en met maart volgend jaar willen gedogen.

Onheilsboodschap

Luchthavendirecteur Jos Roeven had de onheilstijding vanuit politiek Den Haag al een beetje voorzien. „Een nieuwe aanvraag, een nieuwe procedure, dan wellicht ook geen gedogen meer.” Volgens hem loopt de exploitant een bedrijfseconomische risico. Deals met maatschappijen als Emirates en Saudia lopen gevaar. „Het is jammer dat ons niet meer tijd wordt gegund. We zullen nu sneller moeten acteren naar specifieke klanten toe. En dan maar afwachten wat ze besluiten. Wij gaan ons stinkende best doen om de vluchten niet aan Luik te verliezen, maar garanties geven kan ik niet.”

Zwaarbeladen vrachtvliegtuigen of toestellen die volgetankt grote afstanden willen overbruggen, hebben een startbaan van 2750 meter nodig om het luchtruim te kiezen. Volgens Roeven maken de grotere vrachttoestellen twee, hooguit drie keer per week gebruik van die maximale lengte. Het leidde dit jaar tot veel klachten van omwonenden.

Overlast

Gedeputeerde Joost van den Akker noemde de toegenomen overlast als een van de redenen om de vergunningaanvraag in te trekken. Een andere reden is dat er een nieuwe aanvraag wordt voorbereid waarin wordt uitgegaan van een betere businesscase met nieuwere en stillere toestellen.

Bij het intrekken van de vergunningaanvraag had de provincie verzocht de baanverlenging nog tot en met 31 maart te mogen gebruiken, zodat contracten met luchtvrachtvervoerders zouden kunnen worden uitgediend. Maar de minister ziet daar geen heil in. Nu de procedure voor de vergunning op verzoek van de provincie is stopgezet, kan het gedogen niet nog drie maanden aanhouden. Ze wil het gebruik van de verlengde baan daarom op zo kort mogelijke termijn laten beëindigen.

Veiligheid

Het stoppen van het anticiperend handhaven, zo schrijft ze, mag natuurlijk niet tot gevolg hebben dat de luchtvaartveiligheid nadelig wordt beïnvloed. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat hierover in overleg met de exploitant.

Roeven hoopt tijdens het Luchtvaartoverleg donderdag in Den Haag om via de belangenorganisaties Maastricht Aachen Airport nog op de politieke agenda te zetten en om zo iets meer respijt te krijgen. „Ik acht de kans klein, maar wil het toch proberen.”

Roeven wijst er nogmaals op dat de fouten in de aanvraag van het Luchthavenbesluit niet door de exploitant zijn gemaakt. ,,Maar wij worden nu wel met de gevolgen daarvan geconfronteerd. En natuurlijk zijn wij voor de juiste gegevens. Die oude wijken zover af van de realiteit… We moeten toe naar een realistische situatie om zo ook integer te kunnen ondernemen.”

Vrachtvluchten

Roeven hoopt op een snelle, nieuwe procedure. Maar die neemt normaal gesproken minstens anderhalf jaar in beslag. Daarnaast rekent hij erop dat het de BV Nederland iets waard is om vrachtvluchten te behouden. „Wij hebben nu al bewezen een prima alternatief te zijn voor Schiphol. Daar is de vracht met 2 procent gedaald, in Nederland toch met 2 procent gegroeid, dankzij Maastricht.”

Gedeputeerde Joost van den Akker is teleurgesteld over het voornemen van de minister. Hij zegt zorgvuldig te hebben gehandeld en pleit voor zorgvuldigheid van de minister met het oog de klanten van MAA. De gedeputeerde voert meerdere gesprekken in Den Haag om te proberen het vroegtijdig inkorten van de baanlengte ongedaan te maken en uit te stellen tot 31 maart, zoals de bedoeling was.

Bekijk bericht op "limburger.nl - 04-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Even een pas op de plaats, tijd om een list te verzinnen, zodat we weer gewoon door kunnen.
Het zou mij verwonderen als het anders zou zijn.

Geplaatst door M.

Ik vrees dat je gelijk hebt Wim. Ik vertrouw het voor geen meter.