Verkiezingsstrijd ontbrandt: VVD en D66 botsen over onderzoek naar burgerluchthaven op Twente
Door Frank Timmers
Initiatiefnemer Malkis Jajan (VVD) zegt dat onderzoek naar een burgerluchthaven op vliegveld Twente gewoon kan doorgaan, ook al ziet minister Mark Habers het somber in. D66-lijsttrekker voor Provinciale Staten Renilde Huizenga is onthutst. De verkiezingsstrijd is begonnen.
In de aanloop naar de provinciale verkiezingen op 15 maart botsen VVD en D66 over de zin en onzin van onderzoek naar een burgerluchthaven op vliegveld Twente. Woensdag zei VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat een burgerluchthaven bij Enschede ‘amper haalbaar’ is.
Lees ook hier: Minister Harbers ziet vooral hindernissen: ‘Twente Airport als burgerluchthaven is amper haalbaar’
Lees ook hier: Onderzoek naar heropening burgerluchthaven, wat kan wel en wat kan niet: ‘Mensen willen vliegen, ik heb ook net geboekt’
Hij reageerde daarmee op vragen van het Overijsselse Kamerlid Daniël Koerhuis (VVD), die zo’n ontwikkeling wel ziet zitten. Koerhuis borduurde voort op een motie van de gemeenteraad van Enschede van december vorig jaar waarin om onderzoek naar de mogelijkheden wordt gevraagd.
Totaal verbaasd
Donderdagochtend trok D66 aan de bel. Renilde Huizenga, lijsttrekker voor D66 in de provincie Overijssel, zegt ‘totaal verbaasd’ te zijn over het pleidooi van de VVD in Enschede en over het VVD-Kamerlid Koerhuis. Twente Airport is volgens haar nooit een vakantieluchthaven geweest en zal het nooit worden.
De opvatting van de provincie is relevant, omdat Overijssel samen met Enschede eigenaar en bestuurder van Twente Airport is. Bovendien zei minister Harbers ook dat het eigenlijk niet aan hem maar aan de regio is. Die moet, als ze dat nodig vindt, maar met een goed onderbouwd, rendabel voorstel komen.
Totaal kansloos
Huizenga moet er niets van hebben. Ze veronderstelt dat de liberalen niet goed hebben gekeken naar wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd. Er is een kapitaal in onderzoek naar de toekomst van het noodlijdende Twente Airport gestoken waarbij burgerluchtvaart een ‘totaal kansloze’ optie is gebleken.
Daar komt volgens haar bij dat bedrijven die er nu zitten en de omwonenden er geen enkel belang bij hebben dat er regelmatig grote vliegtuigen opstijgen. Bovendien zou het volstrekt in strijd zijn met de noodzaak om stikstofuitstoot te verminderen en een klimaatramp af te wenden.
Als het om mobiliteit gaat, heeft D66 een andere prioriteit, legt ze uit: „Wij denken aan wandelen, fietsen, openbaar vervoer, de auto en dan pas aan vliegen. In die volgorde”, zegt Huizenga.
Niet onoverkomelijk
De Enschedese initiatiefnemer tot onderzoek naar een burgerluchthaven, Malkis Jajan (VVD), laat zich niet weerhouden door de kritiek, noch door de bedenkingen van de minister. Hij denkt dat de barrières die zijn partijgenoot en minister Mark Harbers noemde niet onoverkomelijk hoeven te zijn.
„Dat er geen capaciteit voor een verkeersleiding is? Eelde lost het op met een mobiele verkeersleiding", geeft hij als voorbeeld. Het onderzoek waar de gemeenteraad om heeft gevraagd moet volgens hem gewoon doorgaan.
Jajan heeft de minister vooral horen zeggen dat het aan de regio is om met een plan te komen. Met het oog op dat regionale karakter zegt hij dat het belangrijk is om na de provinciale verkiezingen te weten of mede-eigenaar Overijssel mee wil doen. Zonder Overijssel kan het volgens hem niet.
Nog eens doorakkeren
Hij kan rekenen op steun van VVD-lijsttrekker voor Provinciale Staten Erwin Hoogland. Die vindt het, net als Jajan, goed dat ‘het hele project luchthaven nog eens wordt doorgeakkerd’. Hij denkt dat een 100 procent burgerluchthaven niet realistisch is. „Op den duur kan dat anders liggen, als vliegen door elektrische vliegtuigen duurzamer wordt.”
Hij ziet in de aanloop daar naartoe wel wat in een luchthaven waar enige burgerluchtvaart gecombineerd wordt met de ontwikkeling van elektrische toestellen en drones. Hij stelt dat de luchtvaart van groot belang is voor de regio en Nederland. „Het zou zonde zijn als we dit unieke stukje infra zouden opofferen aan natuur of woningbouw”, zegt hij.
Goed recht
Hoogland vindt het prima dat Enschede een onderzoek in gang zet. „Dat is het goed recht van de gemeenteraad. Het is wel verstandig om er in een vroeg stadium met andere betrokken partijen over te praten, zoals de provincie, maar bijvoorbeeld ook Hengelo en Oldenzaal.” Hij zegt wel benieuwd te zijn naar hoe Enschede dat wil financieren.
Het college van B en W laat weten nog te onderzoeken hoe de onderzoeksopdracht van de gemeenteraad moet worden uitgevoerd. Het voegt eraan toe bij de afwegingen eerder gedaan onderzoek en het Kamerdebat mee te nemen.