Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Verkeerstoren Schiphol te krap

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3100 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_verkeerstoren_schiphol_.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De toren van de luchtverkeersleiding op Schiphol is te krap. Om te voorkomen dat een nieuwe toren moet worden gebouwd, wordt nu gestudeerd op een verbouwing.

De honderd meter hoge toren is tot in de wijde omgeving te zien. Vanaf de grond is een grote werkruimte te zien, maar dat is niet de plek waar de luchtverkeersleiders zelf zitten. In die ring zitten medewerkers van Schiphol en een ontvangstruimte. De luchtverkeersleiders zitten in een kleine koepel daarop, pal onder de radarbol.

Druk

Bij de opening nu 25 jaar geleden was de toren groot genoeg. De kleine verkeerstoren naast het bemanningencentrum voldeed niet meer en wordt sindsdien als reserve achter de hand gehouden. In de nieuwe toren werden in 1991 op een drukke dag 750 starts en landingen verwerkt. Dit jaar zat Schiphol op piekdagen op het dubbele aantal uitkomen en de groei kan na 2020 weer doorgaan. Het wordt steeds drukker in het luchtruim en daarmee in de toren. De onderzoeksraad voor veiligheid kijkt hier ook naar in het nog lopende onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer.

In die inmiddels kleine ruimte geven acht luchtverkeersleiders en ground controllers instructies voor de laatste 15 kilometer van de landing, het starten en het taxiën. Soms hebben ze opeens te maken met een doorstart van een vliegtuig, een vogelwacht die nog op de baan rijdt of een te slepen vliegtuig dat een landingsbaan kruist.

In de glazen koepel hebben ze naast hun apparatuur ook 360 graden zicht. „Maar het is inderdaad te druk geworden. Daar moet een oplossing voor komen. De bouw van een nieuwe toren met een grotere werkruimte heeft daarbij niet onze voorkeur”, benadrukt Michiel van Dorst, directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland.

Bij de afhandeling van het lucht- en grondverkeer wordt nu nog gewerkt met vluchtnummers op strips. „We gaan dat vervangen door een computersysteem. Dat duurt nog even, maar het zorgt wel voor meer rust op de werkvloer”, verwacht de directeur. „Daarnaast is er in de koepel nog een hele loopring. Als we die eens weghalen, hebben we een werkvloer van raam tot raam. Groot genoeg.”

Openblijven

Het allergrootste probleem wordt volgens Van Dorst hoe je de toren verbouwd terwijl de winkel open blijft. „We kunnen niet Schiphol een paar maanden sluiten. We kijken nu of we een deel van het verkeer dan via de oude lage toren afhandelen en een deel kunnen verschuiven naar de toren bij de Polderbaan.”

Een dergelijk probleem had de LVNL ook bij het invoeren van het nieuwe computersysteem voor de afhandeling van het vliegverkeer in Nederland. Die taak wordt uitgevoerd op Schiphol-Oost. Ook de luchtverkeersleiding van het militaire luchtruim schuift daar eind 2017 aan. Het nieuwe computersysteem moet in 2021 draaien, maar je kan niet even een computersysteem vervangen wanneer de luchtvaart dag en nacht doorgaat. Dus wordt dat nieuwe systeem de komende jaren opgebouwd in een nieuw pand, dat tegenover het huidige complex komt te staan. Na 2021 worden de bestaande computers van de LVNL vervangen en gaat dat nieuwe pand dienst doen als opleidingscentrum

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Mag wat kosten (belastingsgeld), maar dan heb je ook wel wat: nog meer vervuiling, herrie en statistisch gezien, een grotere kans op ongelukken.
Wie stopt de waanzin dat Schiphol heet?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

" In de nieuwe toren werden in 1991 op een drukke dag 750 starts en landingen verwerkt. Dit jaar zat Schiphol op piekdagen op het dubbele aantal uitkomen "

Verdubbeling dus in nog geen 25 jaar tijd.

Belachelijk werkelijk. Stop met subsidiëring van vliegverkeer en kijk eens naar de zeer schadelijke effecten.

De economische waarde van het aantal vluchten verdubbelen stelt niks voor, voor de gezondheid van honderdduizenden mensen is het echter dramatisch.

Geplaatst door Gerard

Nederland is te krap voor Schiphol. Schiphol is te groot voor Nederland.

Geplaatst door anoniem

wordt weer aangepast baangebruik,let maar op.
De oude torens hebben niet voldoende zicht op alle banen dus dat levert weer beperkingen op aan het baangebruik.
Zelfs de huidige toren heeft niet voldoende zicht. Een nieuwe toren lijkt met het oog op de toekomst veruit de beste oplossing

Geplaatst door anoniem

komend jaar wordt het alders akkoord mbt preferent baangebruik volledig kapot gemaakt,keurig gewacht tot na de verkiezingen. Men wil ons klaar maken voor nieuw baangebruik om de groei te faciliteren. ors staat erbij en kijkt er na. Ziet het waarschijnlijk niet eens aankomen lol.

Geplaatst door anoniem

De komende verkiezingen zijn zeer belangrijk, want dat kabinet gaat dan over hoe de groei na 2020 gefaciliteert gaat worden,hoe de 50/50 regel ingevuld gaat worden,het onderzoek naar het fijnstof wat tot 2020 is uitgesteld. Gaat allemaal door komend cabinet beslist worden. De overlast hebbenden kunnen zich geen misser meer veroorloven in het stemhokje.

Geplaatst door Gerard

`De overlast hebbenden kunnen zich geen misser meer veroorloven in het stemhokje.`
??
Sinds wanneer blijkt verkiezingsbelofte ook daadwerkelijk beleid na de verkiezingen? Ik was ooit zo naïef dat te geloven, maar ben het niet meer.

Geplaatst door anoniem

Er zijn wel mogelijkheden om goed te stemmendenk ik,maar dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken want Schiphol is uiteraard niet het enige dat belangrijk is.
Al is het voor mij inmiddels wel het belangrijkste punt,helaas. Ik zou liever stemmen op punten die echt belangrijk zijn voor het grote geheel,maar dat is niet mogelijk vanwege de extreme overlast die dat dan gaat geven.

De kaagbaan gaat dicht voor groot onderhoud,again. 3 maanden dit keer. Volgens Schiphol vind groot onderhoud eens in de 5 jaar plaats,in 2014 echter was de kaagbaan ook al 5 weken gesloten wegens groot onderhoud. Andere banen kunnen wel volgens het 5 jaar scheme maar de kaagbaan niet meer ineens. Ook vreemd natuurlijk. Het extreme wantrouwen tegen Schiphol doet misschien overdriven aan maar het is helaas gerechtvaardigt.

Zelfs de huidige toren geeft bij bepaalde omstandigheden beperkingen voor het baangebruik. Ik heb dit bas zelf gevraagt en men zegt dan dat de huidige toren op bepaalde banen en bij bepaalde omstandigheden niet voldoende zicht heeft om een doorstart te zien. Waarom de lvnl geen nieuwe toren zou willen is mij ook een raadsel,lijkt me leuk een nieuwe toren en ongetwijfeld een betere werkomgeving. Als men slim is doet men de toren tegelijkertijd met het onderhoud aan de kaagbaan,maar ik vermoed dat men het erna gaat doen, zodat men vrijwel een heel jaar kan proefdraaien met het baangebruik dat de lvnl en de klm willen hebben (aalsmeerbaan als primaire baan)

Ook het verruimen van de regels voor parallel landen op aalsmeer en zwanenburg is onzin argument. Het enige dat hier werkelijk belangrijk is is te zien dat er een doorstart gemaakt wordt. Voor dit zien is een 1000 voet wolkendek geen probleem.

Wat mij het meeste stoort is dat men absoluut niet eerlijk is hierover en het op alle mogelijke manieren probeert te verbloemen met oneigelijke argumenten,hierdoor kan de bevolking zich ook geen goed oordeel vormen,hetgeen natuurlijk de bedoeling is.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

@anoniem

"Er zijn wel mogelijkheden om goed te stemmendenk ik,maar dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken want Schiphol is uiteraard niet het enige dat belangrijk is."

Dit is uiteraard waar, maar vergeet niet dat partijen die structureel liegen over schiphol, met name PVV/VVD en CDA dit uiteraard ook met hetzelfde gemak doen over andere belangrijke zaken.

Denk aan 130 op de snelweg, vluchtelingenprobleem, arbeidsrecht etc.

Puur keihard rechts liegen tbv een kleine elite die profiteert.