Verkeerstoren Schiphol te krap
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - De toren van de luchtverkeersleiding op Schiphol is te krap. Om te voorkomen dat een nieuwe toren moet worden gebouwd, wordt nu gestudeerd op een verbouwing.
De honderd meter hoge toren is tot in de wijde omgeving te zien. Vanaf de grond is een grote werkruimte te zien, maar dat is niet de plek waar de luchtverkeersleiders zelf zitten. In die ring zitten medewerkers van Schiphol en een ontvangstruimte. De luchtverkeersleiders zitten in een kleine koepel daarop, pal onder de radarbol.
Druk
Bij de opening nu 25 jaar geleden was de toren groot genoeg. De kleine verkeerstoren naast het bemanningencentrum voldeed niet meer en wordt sindsdien als reserve achter de hand gehouden. In de nieuwe toren werden in 1991 op een drukke dag 750 starts en landingen verwerkt. Dit jaar zat Schiphol op piekdagen op het dubbele aantal uitkomen en de groei kan na 2020 weer doorgaan. Het wordt steeds drukker in het luchtruim en daarmee in de toren. De onderzoeksraad voor veiligheid kijkt hier ook naar in het nog lopende onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer.
In die inmiddels kleine ruimte geven acht luchtverkeersleiders en ground controllers instructies voor de laatste 15 kilometer van de landing, het starten en het taxiën. Soms hebben ze opeens te maken met een doorstart van een vliegtuig, een vogelwacht die nog op de baan rijdt of een te slepen vliegtuig dat een landingsbaan kruist.
In de glazen koepel hebben ze naast hun apparatuur ook 360 graden zicht. „Maar het is inderdaad te druk geworden. Daar moet een oplossing voor komen. De bouw van een nieuwe toren met een grotere werkruimte heeft daarbij niet onze voorkeur”, benadrukt Michiel van Dorst, directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland.
Bij de afhandeling van het lucht- en grondverkeer wordt nu nog gewerkt met vluchtnummers op strips. „We gaan dat vervangen door een computersysteem. Dat duurt nog even, maar het zorgt wel voor meer rust op de werkvloer”, verwacht de directeur. „Daarnaast is er in de koepel nog een hele loopring. Als we die eens weghalen, hebben we een werkvloer van raam tot raam. Groot genoeg.”
Openblijven
Het allergrootste probleem wordt volgens Van Dorst hoe je de toren verbouwd terwijl de winkel open blijft. „We kunnen niet Schiphol een paar maanden sluiten. We kijken nu of we een deel van het verkeer dan via de oude lage toren afhandelen en een deel kunnen verschuiven naar de toren bij de Polderbaan.”
Een dergelijk probleem had de LVNL ook bij het invoeren van het nieuwe computersysteem voor de afhandeling van het vliegverkeer in Nederland. Die taak wordt uitgevoerd op Schiphol-Oost. Ook de luchtverkeersleiding van het militaire luchtruim schuift daar eind 2017 aan. Het nieuwe computersysteem moet in 2021 draaien, maar je kan niet even een computersysteem vervangen wanneer de luchtvaart dag en nacht doorgaat. Dus wordt dat nieuwe systeem de komende jaren opgebouwd in een nieuw pand, dat tegenover het huidige complex komt te staan. Na 2021 worden de bestaande computers van de LVNL vervangen en gaat dat nieuwe pand dienst doen als opleidingscentrum
Geplaatst door V.O.S.
Mag wat kosten (belastingsgeld), maar dan heb je ook wel wat: nog meer vervuiling, herrie en statistisch gezien, een grotere kans op ongelukken.
Wie stopt de waanzin dat Schiphol heet?