Verkeersleiding geeft tekst en uitleg
REGIO | 02 juni 2015 | Door de Dichtbijredactie (Nieuwsblad voor Castricum)
CASTRICUM - De toename van het aantal nachtvluchten boven Castricum heeft voor flink wat commotie gezorgd. "Reden voor mij om op bezoek te gaan bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)" zegt wethouder Leo van Schoonhoven. "Korte lijnen zijn belangrijk om onduidelijkheid zoveel mogelijk weg te nemen." Van Schoonhoven stelde een aantal vragen aan Jasper Daams, general manager Strategy & Performance van LVNL. We zetten ze voor u op een rij.
Welk onderdeel van de ORS is betrokken?
Bij de gang van zaken rondom de nachtroute is de Omgevingsraad Schiphol betrokken en daarvan het College van Advies. Vanaf 1 januari 2015 is de Omgevingsraad Schiphol het podium waar alle vraagstukken, belangen en partijen rond de ontwikkeling van Schiphol en omgeving bij elkaar komen. Betrokken partijen zijn overheden, de luchtvaartsector, bewoners en brancheorganisaties. De Omgevingsraad is de opvolger van de Alderstafel Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS).
De Omgevingsraad Schiphol bestaat uit een College van Advies en een Regioforum. Ze staan onder leiding van één voorzitter, Hans Alders. Het hoofddoel van het College van Advies is onderhandeling en advisering over de strategische kaders van de ontwikkeling van Schiphol en omgeving. De focus bij het Regioforum ligt vooral op de informatievoorziening en de bredere dialoog over de ontwikkelingen in de omgeving van Schiphol.
Wie is bevoegd om een dergelijke beslissing te nemen?
LVNL dient zorg te dragen voor het afhandeling van het vliegverkeer binnen de geldende wet- en regelgeving. Het wel of niet inzetten van een bepaalde route valt binnen de wet en kan LVNL zelf beslissen.
Hoe worden in de nacht de CDA's (glijvluchten waarbij met laag motorvermogen wordt afgedaald om geluidsoverlast te beperken, red.) vormgegeven?
Bij de informatiebijeenkomst bleek dat er verschillende interpretaties waren van het begrip CDA. LVNL voldoet in de uitvoering aan de wettelijke definitie van CDA's zoals omschreven inde de Regeling Milieu Informatie (RMI).
Bewoners ervaren vanaf circa 4.15 uur (in de nacht) meer geluid, hoe komt dat?
LVNL heeft aangegeven uit te zoeken waar deze ervaren hinder vandaan komt.
Wanneer gaat het officiële mogelijk vervroegde nachtregime in?
De mogelijkheid om het nachtregime te vervroegen is vormgegeven via de experimenteerwet (Wet luchtvaart). Het experiment is in 2014 met een jaar verlengd. Het ministerie is nu bezig om dit in de wetgeving in te bedden. Dit houdt in dat het met ingang van 1 november 2015 is opgenomen in wet- en regelgeving en dat de nachtroutes kunnen starten tussen 22.30 en 23.00 uur en kunnen stoppen tussen 6.00 en 6.30 uur. Dit is afhankelijk van het aanbod van vliegverkeer.
Wat is het verschil tussen afhandeling van naderend vliegverkeer overdag en in de nacht?
In de nacht wordt het vliegverkeer afgehandeld via vaste (nacht)naderingsroutes. Dit houdt in dat de vlieger vroegtijdig een route krijgt voorgeschreven die hij invoert in de computer van het vliegtuig. Het vliegtuig vliegt dan over een vaste route via een zo gunstig mogelijk daalprofiel naar de landingsbaan. Overdag is dit geen optie door het grotere aanbod van vliegverkeer. Dan worden vliegtuigen naar de baan geleid door middel van koers-, hoogte- en snelheidsinstructies van de luchtverkeersleider.
Waarom kun je als het rustig is niet op grote afstand al sturen dat de vliegtuigen de juiste afstand houden?
Het verloop van een vlucht kent een zekere onvoorspelbaarheid. Wanneer vluchten van verschillende kanten komen is door de invloed van weer, met name wind, door zowel de verkeersleider als door de luchtverkeersleidingssystemen niet voldoende in te schatten wanneer vliegtuigen vlak bij elkaar zijn. Hoe verder weg deze voorspelling gedaan wordt, hoe onnauwkeuriger hij wordt. Omdat het aanbod van verkeer niet te voorspellen is, kunnen er op een rustig moment ook drie vliegtuigen uit verschillende richtingen zich tegelijk aanmelden voor afhandeling.
Worden er minder CDA's gevlogen als de interim-oplossing wordt geïntroduceerd?
Dit zal meegenomen worden in de uitwerking van de alternatieven.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Zo kort voor het zomerreces en met een berg aan resterende werkzaamheden door alle nieuw opgelegde taken is er bij de getroffen gemeente nauwelijks ruimte om een gedegen antwoord op de nieuwe bedreigingen te formuleren.
En een antwoord op een aanbod van vliegverkeer "dat niet te voorspellen is" en waar blijkbaar alles van afhangt (lees: maximaal opgerekte capaciteit op start- en landingsbanen) is op deze manier nog nauwelijks te formuleren...................................