Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verkeerslawaai schaadt ontwikkeling kinderen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 307 
|
 ad.nl 
Verkeerslawaai schaadt ontwikkeling kinderen

Door Francine Wildenborg

Het RIVM gaat in Nederland onderzoeken hoe kinderen lijden onder lawaai. 5-jarigen die wonen in een omgeving met veel verkeersgeluid, lopen tot drie maanden achter in hun ontwikkeling, blijkt uit recent Duits onderzoek.

Kinderen hoeven niet naast een vliegveld te wonen om last van lawaai te hebben. Ook verkeersgeluid kan er voor zorgen dat ze minder goed slapen én zich zo minder goed ontwikkelen, zo toont de Universiteit van Wuppertal aan in een onderzoek onder vijfduizend 5-jarigen.

Kleuters die 's nachts aan 10 decibel meer dan gemiddeld (44 decibel) worden blootgesteld door (trein)verkeer, lopen in hun ontwikkeling tot drie maanden achter bij kinderen die niet te maken hebben met die extra decibellen.

Als kinderen op hun 5de jaar al 3 maanden achterlopen, dan kan het moeilijk zijn om dat later weer in te halen, zeker als er niets aan de lawaaierige omstandigheden verandert.
Hoogleraar onderwijseconomie Kerstin Schneider


Nederland
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt dat de Duitse studie onderstreept hoe belangrijk het is om ook hier heel grondig te onderzoeken wat voor effect geluid in de leefomgeving op kinderen heeft, nu en later in hun leven. Geluidsdeskundige van het RIVM Irene van Kamp: ,,We bereiden een zeer groot onderzoek voor onder duizenden kinderen vanaf de zwangerschap. We volgen ze tot volwassen leeftijd, om de lange termijneffecten te kunnen meten."

Precies dat is waar in het Duitse onderzoek voor wordt gewaarschuwd, aldus hoogleraar onderwijseconomie in Wuppertal Kerstin Schneider: ,,Als kinderen op hun 5de jaar al 3 maanden achterlopen, dan kan het moeilijk zijn om dat later weer in te halen, zeker als er niets aan de lawaaierige omstandigheden verandert."

Meerdere fronten
De ontwikkelingsachterstand van de Duitse kinderen is meetbaar op meerdere fronten: zowel wat motoriek als taal en rekenen betreft, constateerden de onderzoekers op basis van een test die alle kleuters daar voorafgaand aan de basisschool krijgen. Hun sociaal-economische achtergrond maakt niet uit voor het verband tussen geluid en achterstand.

Het maximale aantal decibellen dat 's nachts in Wuppertal werd berekend is 67 wat gelijk staat aan het geluid van een televisie die aanstaat op normaal volume. Het gemiddelde geluidsniveau ligt slechts op 44 decibel. Hoogleraar Schneider verwacht dat de situatie in Wuppertal niet veel verschilt van die in andere steden. Dus ook in Nederland, waar bovendien de meerderheid van de mensen in verstedelijkt gebied woont.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Verkeerslawaai = verkeerslawaai. Het gaat om het lawaai. Vliegtuiglawaai = verkeerslawaai.
Dit onderzoek is eigenlijk geen nieuw. Op deze site is al meerdere keren dit onderwerp in nieuwsartikelen aan de orde geweest. Het onderzoek van het RIVM is dan ook een vlucht naar voren. Het RIVM heeft met alles wat al is onderzocht al geruime tijd nagelaten (net zoals met de ultra fijnstof op en rond Schiphol) een standpunt in te nemen.
Al met al een enorme stapeling van ongezonde en gevaarlijke effecten van ouderwetse mobiliteit. Zal mij benieuwen hoe lang het gaat duren, dat het uit de klauwen gaat lopen. Feitelijk is het al zo, maar nu moeten nog de misdadigers toegeven dat het zo is.