Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verkeersknooppunt bij Badhoevedorp moet groei Schiphol opvangen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 612 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

BADHOEVEDORP - Luchthaven Schiphol werkt aan een nieuwe uitbreiding. De plannen voor een nieuwe ’stadsterminal’ in de zogeheten Schipholdriehoek bij Badhoevedorp tussen de A4, A5 en A9 worden steeds concreter. Deze is straks noodzakelijk voor de luchthaven om niet vast te lopen met een groei van anderhalf procent per jaar.

„Wij werken aan een concept voor een geheel nieuwe terminal aan de noordwestkant van de luchthaven”, bevestigt Ruud Ummels van adviesbureau To70. Voor meer details verwijst hij naar Schiphol.

De verwachting is dat Schiphol dit jaar groeit van 71 naar 73 miljoen reizigers en volgend jaar nog eens met twee miljoen. Rond 2030 kan volgens het ’masterplan’ de grens van 85 miljoen doorbroken worden.

Ruimte
Er is in die groene hoek tussen de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan, aan de overkant van de A4, planologisch genoeg ruimte gereserveerd voor een satellietvliegveld om Schiphol Centrum als knooppunt met veel overstappende reizigers te ontlasten.

Een woordvoerder van Schiphol bevestigt de ideeën om uit te breiden naar de noordwestkant.

„Eventuele bouw is op dit moment echter niet aan de orde. Concreet zijn alleen de nieuwe A-pier en de Zuidterminal op de bestaande luchthaven in aanbouw. Die hebben we nodig voor de 500.000 starts en landingen die we jaarlijks afhandelen. Ondanks het plafond blijft het aantal passagiers stijgen door grotere toestellen.”

De politiek moet echter haar zegen nog geven aan gematigde groei van Schiphol richting 2030. Minister van Nieuwenhuizen gaat die knoop eind dit jaar doorhakken. Den Haag is nog wel verdeeld.

Er wordt nu gekeken naar verschillende opties, zoals naar een ’people-mover’ om de twee locaties te verbinden.

Veel belangrijker is de integratie van de stadsterminal met de metropoolregio Amsterdam door middel van hoogwaardig ov, zoals directe aansluiting met de metro richting de Zuidas en het stadshart. Dit blijkt uit diverse provinciale en ministeriële beleidsstukken.

Schiphol-topman Dick Benschop pleit voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar de luchthaven, dat onderwerp is van een studie. Die snelle ov-lijn kan dan aantakken bij de satelliet-terminal.

Op Schiphol Centrum is nauwelijks ruimte om het aantal sporen uit te breiden. Ook het treinstation daar puilt uit en moet dringend vergroot worden.

Bestemmingsverkeer
Gemeente Haarlemmermeer en provincie Noord-Holland zeggen bekend te zijn met de plannen, maar hierin niet leidend te zijn.

De satelliet-terminal bij Badhoevedorp zou in 2027 gereed moeten zijn, een paar jaar nadat de Zuidterminal op Schiphol Centrum in gebruik is genomen.

Infrastructuur, capaciteit, ontwerp en kosten worden eerst uitgewerkt. Zonder de extra noordwestterminal zou de capaciteit volgens ingewijden dan veel te klein zijn, omdat Schiphol nu al overvol is.

De KLM heeft kritiek geuit op de bestaande bouwplannen, die naar verwachting zo’n vier miljard euro kosten. In de satelliet zal later ook weer een paar miljard moeten worden geïnvesteerd. Die kan de KLM-concurrentie in de kaart spelen, als er meer ruimte komt voor budgetvliegers.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Groei, groei en nogmaals groei, een van de kankergezwellen in Nederland.

Geplaatst door M

Kanker

Geplaatst door gerard

.. die 1.000.000 (1 miljoen!) vluchten staan al lang in het lange termijn plan van Schiphol. Ze werden in 2003 al eens heel vluchtig openbaar aangestipt. Als de tijd daar is worden we met een voldongen feit geconfronteerd. Als we dit lijdzaam aanzien gewoon gebeuren. Tijd voor tegengas!

Geplaatst door gerard


Geplaatst door S. van Halm

Naast het rupsje (noem het gerust de rups van de Atlasvlinder) nooit genoeg heeft Schipholwatch op haar site nog een andere belangrijke ontdekking gedaan m.b.t. geluidsniveau's in stedelijk gebied n.a.l.v. de uitkomsten van de door hun ontwikkelde app (Explane) om vliegtuiggeluid te meten en te verzamelen. Zie artikel hier: https://schipholwatch.nl/2019/03/18/geluidscontouren-schiphol-te-klein-in-stedelijk-gebied/

Concreet ziet het er naar uit dat geluidsniveau's in stedelijk gebied te laag worden gemeten door de NOMOS meetpunten dan in de kern van de woonomgevingen onder de route's.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het vervelende van uitbreidingen van een luchthaven (i.d.g. Schiphol), ligt wel in het feit dat zij (de directie / aandeelhouders etcetera) altijd kunnen schermen met 'een noodzakelijk gebeuren van vraag en aanbod van de markt' dat de exorbitante geluidshinder en vervuiling doet rechtvaardigen.
Zonder zich op geen enkel punt schuldig te voelen richting de duizenden gedupeerden.
Want met elke uitbreiding wordt de olievlek groter, en nog zijn er van die kortzichtige mensen die dan stellen dat je maar niet bij een luchthaven moet gaan wonen.
Schiphol maakt steeds meer misbruik van haar machtspositie die zij onder toeziend oog van de slappe / laconieke en corrupte overheid verkrijgt.
Maar als Schiphol zo door mag gaan, krijgen ze er zelfs in Schagen nog last van, 53Km in vogelvlucht.
Ronduit asociaal gedrag van een bedrijfssector dat zich gesteund voelt door een al even asociale overheid.
Wat kun je daar nog als burger die rust en een schone omgeving wil tegen over stellen?


Geplaatst door Annelie

Het gaat zo ver niet komen, gisteren was ik al water aan het besparen plotseling. Want ik stelde me het zo voor: Schaarste...hoe voelt dat? De arrogante hebmens is even vergeten wie echt de baas is op de wereld. Dat zijn wij niet. De natuur is de baas.

Geplaatst door Bob

Tot nu toe zijn ze er altijd mee weggekomen, met die idiote groei. Niets wijst erop, dat dit nu niet zal doorgaan. Het politieke klimaat is ook niet gunstiger geworden om deze groei tegen te houden. Wat rest ons nog? Een Lange Mars naar Schiphol en bezetting van de luchthaven?

Geplaatst door jan Griese

VOS: we deelden het al veel eerder. De Luchtvaartsector is HONDSBRUTAAL , en Asociaal. Het ministerie is nog steeds niet voldoende geschoond van haar cultuur van symbiose met de Luchtvaart .
Niettemin, Ik houd hoop, (Tegen beter weten in ? Er kwam vorig jaar een omslag, De minister liet in het kader van de Luchtvaartdag en de talloze consultaties buro Motivaction een onderzoek doen, onder ALLE NEDERLANDERS , met de vraag: Wilt u groei of niet. UITSLAG : 54 % zei: GEEN GROEI MEER ! Ze wilde m.i. proberen tegenwicht te realiseren, tegen al die overwinningen, die Omwonendende laatste 2 jaar realiseerden.. al 3x moest die gemanipuleerde MER over van Lelystad én Schiphol ! Vandaar die opdracht aanMotivaction : Bevraag ALLE Nederlanders.. En : De minister kreeg het lid op de neus . De uitslag was historisch. Mensen willen niet meer belazerd worden
Tel daarbij op dat de gemeenten rondom Schiphol (BRS) Nu ook geen groei meer willen, Idem M F -NH , die zelfs krimp wil . Laten we mert enig vertrouwen doorgaan! vr gr Jan