Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Verkeerde aannames bij berekening geluid Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 589 
|
 hartvannederland.nl - 15-10-2017 
hv_overig_1504.jpeg

Voor de geluidsberekening in het milieueffectrapport (MER) voor luchthaven Lelystad is gebruikgemaakt van enkele verkeerde aannames. Maar demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) verwacht niet dat het gevolgen zal hebben voor de gekozen vliegroutes en voor de opening van de luchthaven in 2019.

Invoergegevens van de stuwkracht van bepaalde landende vliegtuigen en het hoogteprofiel van landende vliegtuigen zijn voor de geluidsberekening van het MER uit 2013 te laag verondersteld, aldus Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. De gegevens zijn aangeleverd door het het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

De bewindsvrouw laat de gegevens herstellen. In november moet er duidelijkheid zijn over de nieuwe geluidsberekening. Eerste onderzoek wijst uit dat de gevolgen ,,zeer beperkt” zijn. Dijksma verwacht niet dat er een nieuw milieueffectrapport moet komen.

Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. Er zijn veel zorgen bij burgers in het oosten en noorden over geluidsoverlast door de uitbreiding van de luchthaven. De verkeerde aannames kwamen aan het licht na vragen van de actiegroep HoogOverijssel.

Ook voor luchthaven Maastricht laat de staatssecretaris een extra controle op de berekeningen uitvoeren. ,,Bij Maastricht is naar het zich laat aanzien ook gerekend met de profielen waarin onvolkomenheden zijn geconstateerd.” Eind deze maand hoort de Kamer wat de gevolgen hiervan zijn.

Bekijk bericht op "hartvannederland.nl - 15-10-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Thijs

En de huidige vliegroutes dan, die ook gebaseerd zijn op precies dezelfde cijfers maar waarvan men roept dat ze voldoen aan alle normen omtrent geluidshinder?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De gevolgen zijn 'zeer beperkt' zo wijst een eerste onderzoek uit, al dus S. Dijksma.
Het is niet correct dat de regering / sector blijft uitgaan van berekeningen.
De werkelijke geluidsbelasting ligt vaak veel hoger, zij weten dat ook.
Rond Schiphol zijn vrijwel alle meetpunten, die een veel objectiever beeld geven van de werkelijke geluidsbelasting, verwijderd.
De omwonenden worden getrakteerd op de mooiste cijfers, die uiteraard geflatteerd zijn.
De sector is in Nederland altijd de lachende derde.

Schandalig, een bananenrepubliek waardig, zoals de Nederlandse regering omgaat met haar inwoners omtrent de exorbitante herrie en vervuiling die de luchtvaartsector in Nederland kan produceren.

Artikel 21 van de Nederlandse grondwet wordt niet nageleefd door de Nederlandse regering.
Er is belangenverstrengeling tussen de Schipholgroup en de Staat der Nederlanden.


Geplaatst door Thijs


Geplaatst door anoniem

Naar verluid worden de berekeningen over de geluidsoverlast op Schiphol volgens dezelfde method berekend als die op lelystad. Ook in de berekeningen voor Schiphol zou deze fout dan voorkomen.

Geplaatst door anoniem

De overheid en de klm/Schiphol zijn ter kwaade trouw en maken deze en andere "fouten" bewust.
Iets dat je verwacht in een land als rusland maar toch niet in Nederland.
De bewoners zouden zich dan ook moeten afvragen of het zin heeft om het overleg met de overheid onder deze omstandigheden voort te zetten.
Binnenkort wordt de alsderstafel sowieso aan de kant geschoven. Men mag dan in 2020 instemmen met de nieuwe luchtvaart nota zodat alles op papier weer keurig in overleg en met toestemming van de bewoners gaat gebeuren en dat is dan het laatste wat men mag doen.

Waarom is dit misleiden ook nog nodig als je toch al alles beslist?


Geplaatst door anoniem

Als deze fouten ook in de berekeningen op Schiphol zitten dan zou dat verklaren waarom sommige plaatsen die buiten de geluidscontour liggen toch een enorme overlast hebben.
Ook de berekeningen over geluids overlast op Schiphol zouden onderzocht moeten worden en daar waar nodig met correcte gegevens gedaan moeten worden.


Geplaatst door thijs

Mee eens, misschien kan het bestuur van de pvrc eens contact opnemen met de persoon die dit ontdekt heeft?