Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vergeet vliegveld Lelystad, ga naar de Maasvlakte

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 249 
|
 Trouw 
hvs_aerlingus_DSC_2536.jpg

Verplaats Rotterdam-The Hague Airport naar de Tweede Maasvlakte, plan er vele vrachtvluchten en je hebt Lelystad Airport niet meer nodig, schrijft Erik van Loon, ceo van Dutch Design Month.

Onlangs vond in de Tweede Kamer het zoveelste debat over Lelystad Airport plaats. Niemand lijkt nog vertrouwen te hebben in een goede afloop. In mijn ogen is het dan ook beter om helemaal af te zien van deze uitbreiding.

Want hoe je het ook wendt of keert, Rotterdam The Hague Airport zal op korte termijn verplaatst moeten worden vanwege het grote gebrek aan geschikte nieuwbouwlocaties in Rotterdam en om de bewoners en de kwetsbare natuurgebieden rondom deze luchthaven op basis van de meest recente uitspraak van de Raad van State te ­verlossen van de almaar toenemende overlast.

Nu zou een luchthaven naar het voorbeeld van Köln-Bonn, met het grootste aantal vrachtvluchten van Europa, zonder veel moeite binnen drie tot vijf jaar op een van de braakliggende terreinen op de Tweede Maasvlakte kunnen worden aangelegd. De 18.000 vrachtvluchten per jaar op Schiphol kunnen zo naar deze locatie bij Rotterdam, waardoor Schiphol bijna vijftig passagiersvluchten extra per dag kan afhandelen en Nederland niet nog meer vrachtvluchten in deze snelgroeiende markt hoeft te verliezen aan België en Duitsland.

Naast vrachtvluchten zou Rotterdam net als Köln-Bonn ook de grootste en modernste luchtmachtkazerne van het land kunnen herbergen. Als daarnaast ook de allermodernste marinebasis wordt aangelegd, heeft Defensie na jarenlange bezuinigingen weer een plek waar men militairen optimaal kan trainen, te land, ter zee en in de lucht.

Hyperloop aanleggen


Om de nieuwe vrachtluchthaven goed te bereiken zou men na de opening van de A24 - Maasdeltatunnel in 2022 zelfs de aanleg van een hyperloop tussen Schiphol en de nieuwe luchthaven kunnen overwegen. Ladingen die via passagiersvliegtuigen van en naar Schiphol gaan, kunnen dan snel via Rotterdam overgeladen worden. Voor de bloemenveiling van Aalsmeer verandert er hierdoor niks, maar voor die van Naaldwijk als ook de groente- en fruitveiling van Barendrecht betekent dit een enorme kosten- en tijdsbesparing omdat de reisafstand van veiling naar vliegtuig meer dan halveert.

Ondanks al het bovenstaande en het feit dat een nieuwe luchthaven op de Tweede Maasvlakte perfect past binnen de door de Tweede Kamer geformuleerde doelstelling om Rotterdam als modernste, grootste en snelste transportknooppunt van Europa te behouden, blijft het oorverdovend stil vanuit Rotterdam.

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Dit levert de omwonenden van Schiphol dus geen voordeel op, die 50 vluchten per dag blijven over ons heen gaan!

Geplaatst door Gerard

Die Van Loon denkt alleen maar aan de economie in Rotterdam, en aan meer, meer, meer vliegtuigen, vrachtverkeer enzovoorts. Het idee voor een vliegveld op de Maasvlakte is al lang geleden afgeschoten, en niet zonder reden. Er is nadien bewust gekozen voor Lelystad Airport, met zeer weinig inwoners in de directe omgeving, en dat ligt er nu al kant-en-klaar te wachten op opening. We moeten in dit land alleen nog afspreken dat we de groei van de luchtvaart stoppen, dat de nachtvluchten op Schiphol verboden worden, en dat de vliegmaatschappijen met die slots als alternatief een slot op Lelystad krijgen, waar ook niet 's nachts gevlogen mag worden. We moeten zeker geen extra luchtmachtbasis in de Randstad toevoegen. Laat die basis maar lekker in Eindhoven en Leeuwarden.

Geplaatst door anoniem1

50 vluchten per dag,ik wou dat dat waar was.

lelystad uitgesteld. Onduidelijk wat er nu gaat gebeuren.