Verbijstering om Schipholplan minister Madlener: ’Klap in gezicht omwonenden’
Het maximale aantal vluchten wordt als het aan het kabinet ligt teruggebracht naar 475.000 tot 485.000 per jaar, eerder was dit vastgesteld op 460.000 tot 470.000 vluchten.
Natuur & Milieu spreekt van een ’grote domper’ en is ’verbijsterd’. Volgens de organisatie worden de plannen om de Nederlandse luchtvaart ’in balans te brengen met de belangen van milieu en omwonenden steeds verder afgezwakt’.
Directeur Marjolein Demmers benadrukt dat Schiphol niet onmisbaar is: „In verschillende onderzoeken is inmiddels vastgesteld dat Nederland heel goed met een kleinere luchthaven toe kan. Ons land kan voldoende verbonden blijven met de wereld met minder buitenlandse overstappers, minder vluchten en een hoop minder overlast voor mens en natuur.”
Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Milieudefensie en Greenpeace Nederland vinden het plan teleurstellend en ’weer een klap in het gezicht van de omwonenden van de luchthaven’. Volgens de milieuorganisaties kiest Madlener met dit besluit de kant van ’grote vervuilers KLM en Schiphol en niet van al die mensen die wakker liggen door de herrie van Schiphol’.
Schiphol zegt al het mogelijke te blijven doen om hinder voor de omgeving van de luchthaven te verminderen. Het aangepaste maatregelenpakket dat minister Madlener woensdag presenteerde om geluidsoverlast te beperken is volgens Schiphol een belangrijke stap om de luchthaven, omwonenden en luchtvaartmaatschappijen meer zekerheid te geven. Maar de minister heeft niet alle voorstellen van Schiphol overgenomen in het pakket dat hij nu voor advies aan de Europese Commissie voorlegt.
Schiphol pleitte voor een nachtsluiting en het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad Airport. „Echter, het ministerie heeft besloten beide voorstellen op dit moment geen onderdeel te laten zijn van hun maatregelenpakket”, zegt een woordvoerder. Het vliegveld moet hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die met lawaaiige toestellen vliegen en daarover is Schiphol al in gesprek met luchtvaartmaatschappijen. Met het maatregelenpakket van Madlener blijft genoeg ruimte over voor de zogeheten hubfunctie. Dat wil zeggen dat de luchthaven een knooppunt blijft voor overstappende passagiers.
Koerswijziging
Stichting SchipholWatch die zich inzet tegen verdere groei van de luchtvaart in Nederland ziet de plannen als goed nieuws. „Want dat betekent dat ondanks de wisseling van regering krimp van Schiphol nu toch een optie is”, zegt voorzitter Alfred Blokhuizen. „Dat is het tientallen jaren niet geweest. De koerswijziging is definitief ingezet.”
Lees ook:KLM ernstig in maag met grote aantal parttime piloten: ’Vloot dreigt aan de grond te blijven’
Blokhuizen haalt in herinnering dat ’vijf jaar geleden nog een groei naar 580.000 vluchten gepland stond’. „Dat is nu definitief van de baan.” De stichting stelt er wel gelijk achteraan dat het ’bij lange na niet genoeg is’. Zelfs al had SchipholWatch ook niet verwacht dat de politiek omwonenden zou beschermen in hun recht op een goede leefomgeving. „Dat moeten we helaas maar uitvechten via de rechter.”
Vliegtuighinder
Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder stelt dat omwonenden ’zo’n 1,5 miljoen mensen, voor hun toekomst niet hoeven te vertrouwen op politiek Den Haag, maar in de rechter’ en noemt de gang van zaken ’een treurig schouwspel’.
Jan Boomhouwer verwijst namens de stichting naar het ’fantastische vonnis’ dat er ligt, waarin de rechter stelde dat de Staat meer moet doen voor de rechten van omwonenden. Het is nog wachten op het hoger beroep dat de Staat aantekende, maar Boomhouwer ziet dat met vertrouwen tegemoet.
De gemeente Amsterdam, voor 20 procent aandeelhouder van Schiphol, kan zich voorstellen dat dit ’een enorme teleurstelling is voor omwonenden’, meldt wethouder Hester van Buren die snel in gesprek wil met het kabinet. „Een verdere afzwakking van de krimp van het aantal vliegbewegingen is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol en het klimaat.”
Luchtvaartmaatschappij KLM blijft beducht voor mogelijke vergeldingsmaatregelen als het maximaal aantal vluchten op Schiphol daalt.
Als bepaalde luchtvaartmaatschappijen daardoor start- en landingsrechten verliezen, kunnen hun thuislanden ook Nederlandse luchtvaartmaatschappijen terugpakken door deze zogeheten slots af te pakken. Bekijk bericht op "Gooi- en Eemlander"
Geplaatst door BS uit Castricum