Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Verbied nachtvluchten boven Amsterdam

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1326 
|
 parool.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Bewonersgroepen eisen een onmiddellijk verbod op nachtvluchten boven Amsterdam en een beperking van het aantal vluchten overdag.

Door: Herman Stil

Een verbod op nachtelijk vliegverkeer boven Amsterdam en maar enkele toestellen die per dag over de stad mogen vliegen. Dat eist bewonersgroep Platform Vliegoverlast Amsterdam.

'Sinds een paar weken gebruikt Schiphol Amsterdam-West en -Zuid dag en nacht als uitvliegroute," zegt voorzitter Kees Weijer.
"De stad was al in gebruik als aanvliegroute, dwars over het historische centrum op enkele honderden meters hoogte. Nu stijgt regelmatig uren achtereen elke twee minuten een vliegtuig op over de stad. Het lawaai houdt ruim een minuut aan, waardoor een vrijwel aaneengesloten muur van geluid de wijde omgeving terroriseert. Naar schatting honderdduizenden mensen worden gehinderd in hun slaap en in hun dagelijkse activiteiten."

Groei
Het Platform eist nu dat de nachtvluchten over Amsterdam onmiddellijk worden gestaakt en dat het aantal vluchten overdag tot enkele per maand worden beperkt. In dat geval zouden andere bewoners rondom Schiphol juist méér overlast gaan ondervinden.

Door de grote drukte in de terminals moet Schiphol nu hals over kop een noodvertrekhal bouwen.
De oproep komt op een moment dat de groei van Schiphol explodeert.


Donderdag kondigde de luchthaven aan een tijdelijke vertrekhal te moeten bouwen om de enorme toename van het aantal reizigers in Europa op te vangen. Lees hier .

Grens van half miljoen
Dit jaar zullen er zo'n tien miljoen Europagangers meer zijn dan was verwacht. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn al 42,5 miljoen mensen via Schiphol gereisd, 9,3 procent meer dan in de eerste acht maanden van 2015.

Als de groei in datzelfde tempo doorzet, bereikt de luchthaven over een jaar al de in het Aldersoverleg afgesproken grens van een half miljoen starts en landingen per jaar. Schipholtopman Jos Nijhuis riep eerder op om alvast maatregelen te treffen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) is daar niet op voorhand tegen.

Geluidhinder
Volgens bewonersvoorman Weijer zijn de eerste stappen al genomen.
"Schiphol werpt, samen met de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu, alles in de strijd om een oude rekenmethode over geluidoverlast overeind te houden, zodat de luchtvaart nauwelijks hinder ondervindt van wettelijke beperkingen."

Vorige maand moest Dijksma aan de Kamer erkennen dat de geluidshinder rondom Schiphol helemaal niet zo sterk is gedaald als tot dan was voorgespiegeld, omdat er verouderde berekeningen zijn gebruikt. Volgens haar is geen sprake van opzet en wordt gewerkt aan nieuwe geluidregels. Lees hier .

Weijer heeft er geen vertrouwen in. "De economische schade die de luchtvaart veroorzaakt, wordt steeds meer afgewenteld op omwonenden, samenleving en toekomstige generaties."

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Tja, dat verbod op nachtverkeer eisen ze hier in Castricum ook. Maar dat nam alleen maar toe. Naarmate de rest in Nederland harder klaagt krijgen wij meer drek over ons heen. Dankjewel Amsterdam! Maar niet heus.
Hou toch eens op en laat ieder zijn deel krijgen.

Geplaatst door de Vries

Klopt, sinds 2 weken komt de wind voornamelijk uit het oosten en noorden. De Zwanenburgbaan wordt dan gebruikt om te starten.

Wat opvalt is dat men steeds langer lager blijft vliegen, uiteraard aangejaagd door de NADP2 procedure (waarom wordt hier niet keihard tegen geprotesteerd ?!?!?). Daarbij neemt men ook vaak steeds krapper de bocht en teistert daarmee dus Amsterdam-West, maar meer nog het dorp Lijnden.

Immers verkeer vanaf de Zwanenburgbaan kent 2 routes. Alles gaat sowieso over Lijnden en een deel gaat daarna rechtdoor en het andere deel maakt een bocht naar het zuiden. Lijnden krijgt dan echt de volle laag.

Dit alles mede dankzij het "foutje" van destijds en de heer van Ojik die op een listige manier ervoor heeft gezorgd dat Zwanenburg gevrijwaard werd van stijgende toestellen vanaf de Zwanenburgbaan.

Dat "foutje" is nooit hersteld. Logisch want hoe krapper de bocht des te meer vliegtuigen er achter elkaar kunnen. Dit is ook de enige reden dat men een experiment doet in Leimuiden. Rijsenhout en Burgerveen hebben dat denk ik nog niet helemaal door, die liggen te slapen. (nu nog wel. ;))

Beter zou zijn om langer rechtdoor te vliegen en boven westelijk havengebied te draaien.

Hier het hele persbericht: http://www.vliegoverlast.nl/docs/persbericht pva 161013.pdf

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

De u-bocht die opstijgende toestellen maken lijkt op de animatie van BAS inderdaad krap. In werkelijkheid vliegen ze vele kilometers verder naar het oosten dan volgens BAS het geval is. (Het eerste wat je moet laten zien, als je carrière in deze sector wil maken is dat je staalhard durft liegen, anders hebben ze je niet nodig) Volgens BAS maken de vliegtuigen een u–bocht over de Sloterplas en vliegen vervolgens over het Amsterdamse Bos naar het zuiden. In werkelijkheid is de bocht die ze nemen vier kilometer ruimer en voert over een aantal van de dichtstbevolkte wijken van Nederland; over de Jan van Galenstraat, het Bilderdijkpark, Oud–West en dan naar het zuiden over Amstelveen.

Die bocht over de stad maken ze ook wanneer de parallelle polderbaan niet wordt gebruikt en ze dus voor hetzelfde geld westwaarts zouden kunnen afbuigen: over het Noordzeekanaal en vervolgens over de Noordzee naar het zuiden.

En inderdaad blijven ze bij hun tocht over west ook nog lang laag vliegen. Waarom hier niet keihard tegen wordt geprotesteerd ?!?!?.

Doe maar. Ik protesteerde bij mijn volksvertegenwoordigers en kreeg (na maanden) het volgende antwoord van hen:

Geachte heer Wobbe,

U liet ons weten dat u uit uw slaap wordt gehaald door laag overvliegende vliegtuigen. Wij waarderen het feit dat u ons er met uw klacht op wijst dat zaken voor verbetering vatbaar zijn. Wij hebben echter geen enkele bemoeienis met het vliegverkeer.
Ik stuur u twee links van twee organisaties die zich bezig houden met het overlast van vliegtuigen; Bezoekersbas en de Omgevingsraad Schiphol.
Hopelijk kunnen zij u verder helpen.

met vr. groeten,

Geplaatst door de Vries

Nou met protesteren bedoelde ik eigenlijk de ORS. Maar het enige waar die op inzetten zijn een paar duizend nachtvluchten en de groei in niet mainport gebonden verkeer.

Geplaatst door anoniem

Napd2 ben ik sterk tegen en heb dat hier al vaker gezegd. Het schijnt echter zo te zijn dat enkele bewoners in de alders groep een klein voordeel van de invoering van napd2 meenden te krijgen. Napd2 was zelfs mede op voorspraak van deze bewoners ingevoerd. Inmiddels is van het voordeel dat men dacht te krijgen (dit ten nadele van andere bewoners uiteraard) helemaal niks meer over. Maar protesteren tegen dat waar je zelf eerst voor was,dat gaat net iets te ver. Daarom horen we niet veel over napd2, terwijl dit de overlast in de buiten gebieden sterk heft doen toenemen.

Geplaatst door anoniem

ja de ors is erg sterk gericht op verkrijgen van datgene wat voor de individuele leden belangrijk is, en niet zozeer als wat voor de omgeving als geheel belangrijk is. Schiphol werkt did ook in de hand met de cluster indelingen.

Ik krijg sterk het vermoeden dat de ors een verlengstuk is van Schiphol. Af en toe krijgt men een kruimel toegeworpen die Schiphol kan missen of zelfs kwijt moet, en dan doet men net alsof men iets voor de bewoners heeft bereikt. Terwijl dit toch echt niet het geval is, zo is napd2 gemiddeld genomen voor alle bewoners nadelig. Toch werd dit in eerste instantie als een overwinning voor de bewoners naar buiten gebracht. Maar het zijn niet de bewoners die het willen,het is de luchtvaart die het wil om 1% brandstof (of nog minder) te besparen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De gemeente Amsterdam is aandeelhouder van de Schiphol-group.
Dus de inwoners willen wel de lusten binnen halen en niet de lasten dragen?

Wij, in de noordelijke regio hebben helemaal geen lusten maar dragen wel de lasten.
Dus ook hier geen nachtvluchten gewenst en doe ook maar geen vluchten meer overdag, want dan wordt het weer zoals het ooit was: heerlijk rustig en geen vervuiling!

Groet uit Uitgeest.

Geplaatst door Anita uit Haarlem

Ik vraag mij af wanneer de overheid ongeacht het rijk en/of de gemeenten opkomt voor de belangen van zijn inwoners. Feitelijk zou het goed zijn als het rijk zich losmaakt als groot-aanhouder van de Schiphol-group. Dan zal de Schiphol-group zich moeten aanpassen aan de normering die vastgesteld is en zal het rijk niet zo snel de regels aanpassen hopelijk. En wat heeft een bewoner in Nederland aan al die transit-vluchten ? Hierop verdienen we maar heel weinig want ze komen niet van de luchthaven.

Geplaatst door CB uit Heiloo

Aan een ieder. Ook de groeten uit Heiloo!

Deze plaats vlak onder Alkmaar kan ook op het lijstje worden geplaatst van "onbewoonbaar verklaard vanwege geluidhinder Schiphol". Bij gunstige wind en tussen 23.00 uur en 04.00 is het er overigens prettig wonen.