Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veluwse gemeenten weigeren om minister voorkeur te geven over een laagvliegroute Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 264 
|
 destentor.nl 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Paolo Laconi

Veluwse gemeenten weigeren om minister voorkeur te geven over een laagvliegroute Lelystad Airport
Het leek een goed plan. Laat zes gemeenten die getroffen worden door een laagvliegroute van Lelystad Airport meebeslissen over het verleggen van die route zodat er minder overlast voor bewoners ontstaat. Daarvan komt echter weinig terecht nu ze weigeren om überhaupt een voorkeur uit te spreken. ,,De negatieve effecten zijn te groot.”

Dat staat in een brief die woensdag door Elburg, Hattem, Heerde en Oldebroek aan minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat is verstuurd.

Lees ook hier:
Noord-Veluwse gemeenten, Zwolle en Kampen ‘bepalen’ nieuwe vertrekroute Lelystad Airport

Afspraak
Wat is er aan de hand? Een vertrekroute van Lelystad Airport loopt pal over het bewoonde gebied bij Wezep en relatief veel mensen zullen na de opening van de vakantieluchthaven overlast ervaren. Een opstijgend vliegtuig gebruikt vol motorvermogen en maakt daarom meer lawaai. Op initiatief van het ministerie hebben de vier Noord-Veluwse gemeenten samen met Zwolle, Kampen en Luchtverkeersleiding Nederland gekeken naar het optimaliseren van deze vertrekroute. Er werden naast de bestaande route ook drie alternatieven opgesteld, waarbij de vertrekroute werd verlegd richting Zwolle en Kampen. De afspraak was dat de zes gemeenten Van Nieuwenhuizen een voorkeursadvies zouden geven. Dat advies zou de minister overnemen.

Weigering
Maar zover komt het niet, want de gemeenten weigeren een voorkeur uit te spreken. ‘Wij verwachten dat de negatieve effecten van de voorgenomen vliegroutes op ons gebied zodanig ernstig zijn dat het woon- en leefklimaat wezenlijk wordt aangetast’, schrijven de vier Veluwse gemeenten aan Van Nieuwenhuizen. Ze eisen dat er routes komen die voor minimale overlast zorgen. ‘Naar onze mening moet u ernaar streven om de vliegroutes zodanig neer te leggen dat overlast voor welk gebied of gemeente dan ook tot een minimum wordt beperkt. Dat houdt wat ons betreft in dat het vliegen op de voorgenomen hoogtes en het door stijgen boven bebouwd gebied in ieder geval niet aan de orde kan zijn.’

Zwolle & Kampen
Zwolle en Kampen ondertekenden de brief niet, maar zijn het inhoudelijk wel eens. Woordvoerder Sam Rademaker van de gemeente Zwolle: ,,Het klopt dat de brief van de Noord-Veluwse gemeenten niet is ondertekend door de gemeente Zwolle en Kampen. Deze brief voegt niets toe aan de brief van 21 mei die wij met de Veluwse gemeenten aan het ministerie hebben gestuurd. Het standpunt van Zwolle en Kampen is nog steeds dat eerst het luchtruim moet worden herzien voordat Lelystad Airport wordt geopend.”

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Weer zo'n manipulatie truc van het Ministerie lieg en bedrieg. Steden tegen elkaar uitspelen. Goed dat ze daar niet zijn ingetrapt. Onze betrouwbare overheid?