Velsen: stop nachtvluchten op Schiphol

Door Robbert Minkhorst
VELSEN - De Velsense politiek wil een verbod op nachtvluchten op Schiphol. Een voorstel daartoe krijgt in de gemeenteraad genoeg steun.
Met die opstelling schaart Velsen zich achter buurtgenoot Uitgeest, al ging dat met minder overtuiging. In Uitgeest werd vorige week een motie unaniem aangenomen die een verbod op nachtvluchten bepleit. Uitgeest wil bovendien een onderzoek naar ’gecontroleerde krimp’ van de nationale luchthaven.
GroenLinks, die de Velsense motie woensdagavond indiende, hoopte iets soortgelijks voor elkaar te krijgen en wilde daar zelfs nog een stapje verder ingaan. Maar dat was zo’n beetje alle fracties in Velsen duidelijk te hoog gegrepen. Alsof GroenLinks nog even een ’landelijk stokpaardje’ in het voorstel wilde fietsen, suggereerde VVD-fractievoorzitter Cas Schollink. Daarop schrapte raadslid Maarten-Jan Hoekstra van GroenLinks die ambitie in zijn motie. Hij werd met 20 tegen 11 stemmen aangenomen.
Frappant was dat GroenLinks hiermee tegen zijn eigen wethouder Sebastian Dinjens inging. Die probeerde nog steun te winnen voor het collegestandpunt en dat van andere Schipholgemeenten, die wijzen op ’het terugdringen van het aantal nachtvluchten’. Een discussie over toekomstscenario’s voor Schiphol (krimp óf groei) voert hij graag na de zomer - wat de raad omarmde.
Maar een meerderheid in Velsen onderschreef het idee van de fractie van GroenLinks dat het gemeenschappelijke standpunt van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), dus dat van de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland en 56 gemeenten in de wijde omgeving van Schiphol over de toekomst van de luchthaven te braaf is. Verzuimd wordt om te wijzen op de gevaren van ultrafijnstof - en daar dringt Velsen met de motie van GroenLinks nu wel op aan. ,,Ook het RIVM benadrukt die risico’s’’, gaf indiener Hoekstra aan. Met het bepleite verbod op nachtvluchten, die omwonenden uit hun slaap houden, gaat de Velsense politiek ook verder dan de BRS.
,,Overlast beperken is breder dan alleen vluchten schrappen’’, motiveerde liberaal Schollink zijn tegenstem. ,,En heus: zelfs VVD’ers zitten niet zeven dagen 24 uur in een vliegtuig. Maar het volledig schrappen van vluchten mist nuance. Wij denken dan eerder aan nieuwe en stillere vliegtuigen.’’
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
"Wij denken dan eerder aan nieuwe en stillere vliegtuigen."
Dit weten we nu wel, 2-3 dB(A) minder toch goed hoorbaar en honderden vtb's erbij binnen de te hoge Lden norm!