Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veiligheidsrisico’s vliegverkeer Schiphol zwaar onderschat

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 796 
|
 Bewoners Omgeving Schiphol 
Baanonderhoud2_hvs.JPG

Omwonenden van Schiphol maken zich ernstig zorgen over het bagatelliseren van de veiligheidsrisico’s van het vliegverkeer op Schiphol. Het in april 2017 uitgebrachte rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) is onthullend en onthutsend: ”De Onderzoeksraad acht een besluit over verdere groei (boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen), voor of na 2021, pas mogelijk nadat de in dit rapport aanbevolen maatregelen zijn genomen en de risico’s nu en in de toekomst structureel zijn verminderd”. Op basis van de opvolging schrijft de OvV een jaar later: “De partijen moeten zich primair richten op het voorkomen van veiligheidsrisico’s, ook als dit consequenties heeft voor bijvoorbeeld de capaciteit van de luchthaven”.

Ondanks herhaalde toezeggingen van het ministerie en de luchtvaartsector dat de veiligheid bovenaan staat, blijkt uit bijgevoegd overzicht dat alles erop is gericht om groei door te drukken. De voorgenomen maatregelen schieten volledig tekort. Het commentaar van de OvV op de kabinetsreactie liegt er ook niet om.

Met het oog op het Algemeen Overleg op 3 juli 2018 doen omwonenden een dringend beroep op de Tweede Kamer om te voorkomen dat veiligheid moet wijken voor groei tegen elke prijs. De afweging van de veiligheidsrisico’s dient integraal onderdeel te blijven van de advisering door de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over de voorwaarden voor invoering van het Nieuwe Normen en Handhavingstelsel (NNHS).

Reactie voor debat 3 juli (pdf file)

Bekijk bericht op "Bewoners Omgeving Schiphol"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Nederland is ziek, Moeten terug naar voor de 2e wereld oorlog voor een vergelijkbaar iets. Het is echt heel erg.
Onder leiding van rutte mag koninklijke shell cs nog 4 jaar het land leeg roven voor haar aandeelhouders,ten koste van onderwijs,gezondheids zorg en onze sociale voorzieningen. Burger staat erbij en kijkt erna, en stemt volgende keer weer keurig vvd of pvda.
Ook Schiphol zal haar zin wel weer krijgen.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam osdorp

Ik geloof dat Schiphol iedereen die iets te zeggen zouden moeten hebben in dit land, in de pocket heeft...
Hierdoor zullen wij, de benadeelden, nooit iets bereiken en zijn we overgeleverd aan de arrogantie en de hufterigheid van de luchtvaart. (Gistermorgen weer om 5.15 wakker gebruld en op de tuin 300 toestellen op 600 m. gehad...terreur!)

Geplaatst door anoniem1

levensgevaarlijke situaties vandaag bij parallel landen aalsmeerbaan+zwanenburg baan
vlucht tra33a van ~1153 (voor wie het wil zien) zou landen op aalsmeerbaan maar vloog te ver door en kwam tot op 100meter van het vluchtpad naar de zwanenburg baan die op dat moment ook in gebruikt was!
Scherpe bocht terug om weer goed uit te lijnen voor de aalsmeerbaan. En dit zie je echt heel erg vaak bij het parallel landen. Komt overigens ook door het vectoren waardoor er geen vaste routes zijn op het laatste deel van de landing.
Het vectoren moet er uit,het is een mede oorzaak van heel veel van de problemen en overlast op Schiphol.

Geplaatst door Peter

Vectoren moet er inderdaad uit. Kunnen er ook CDA-landingen gemaakt worden. In dit geval was er wel verticale separatie tussen het toestel voor de Aalsmeer en Zwanenburgbaan , maar ik herinner mij dat deze separatie ook een keer mis ging. De verkeersleider dacht dat de andere baan niet in gebruik was en hield geen separatie aan. Overigens zijn er ook incidenten bij het vectoren voor een enkele baan. Inderdaad veel beter om vliegtuigen in een vaste route naar de landingsbanen te sturen en niet te gaan vectoren dicht bij Schiphol.

Geplaatst door anoniem1

Dat het vectoren eruit zou gaan was ons ook beloofd. Het zou al in 2012 grotendeels verdwijnen.
Maar de klm zei dat het teveel problemen zou geven voor hun network dus ging het niet door.
En de overgebleven vertegenwoordigers die steunen dat netwerk door dik en dun,keer op keer benadrukken ze het belang van het netwerk. Ook zonder verdere groei blijft de overlast gigantisch en onnodig hoog door deze steun aan het netwerk. Elke maatregel die verlichting kan bieden maar nadelig zou zijn voor ons o zo belangrijke netwerk daar wordt al bijvoorbaad niet eens over nagedacht.

HET NETWERK VAN DE KLM MAAKT DE LEEGOMGEVING IN DE RANDSTAD VOLLEDIG KAPOT.