‘Veiligheidsraad, voorkom Bijlmerramp’
Door Paul Eldering
SCHIPHOL - Omwonenden van Schiphol worden steeds banger door het drukkere vliegverkeer. ,,Er wordt onvoldoende rekening gehouden met onze veiligheid”, schrijven bewonersorganisaties aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
De vertrouwelijke brandbrief van zes belangenclubs rond de Buitenveldertbaan is in handen van De Telegraaf. Ook bewoners onder andere aanvliegroutes klagen over toegenomen onveiligheid. De OVV gaat Schiphol dit jaar doorlichten, omdat de risico’s te groot zouden worden.
Voorzitter Jan Griese van de Schiphol Werkgroep Amstelveen-Buitenveldert (SWAB) bevestigde gisteren de onrust. ,,Bij veel mensen overheerst de angst, omdat het aantal vluchten over woongebieden blijft doorgroeien. We vrezen een nieuwe Bijlmerramp als er niet wordt ingegrepen.”
In de brief wordt gepleit voor een strategisch plan na 2020 om het vliegverkeer in veiliger banen te leiden. ,,Het gevaar is dat alles uit de schaarse capaciteit wordt geperst om maar zoveel mogelijk vliegtuigen binnen te halen”, meent Griese.
Belazerd
Hij is ook secretaris van de koepelvereniging Behoud Leefmilieu Regio Schiphol (BLRS) en kiesman van de Omgevingsraad Schiphol. ,,Wij krijgen de indruk dat er onverantwoorde beslissingen over onze hoofden heen worden genomen en dat we worden gemanipuleerd en belazerd.”
Het gaat volgens hem allang niet meer alleen over geluidsoverlast. ,,Onze veiligheid wordt slechts beperkt meegenomen in de besluitvorming. Het aantal ernstige incidenten, waaronder bijna-botsingen in de lucht neemt toe.”
De woningbouw in de omgeving van Schiphol gaat stug door. ,,Daar komt vanaf 2018 het verkeer van en naar het nieuwe vliegveld Lelystad bij. Ook de kleinere Oostbaan over dichtbevolkt gebied wordt vaker als volwaardige baan ingezet om aan de vraag te voldoen. Dat baart ons zorgen, omdat er geen goede regelgeving is”, aldus de brief.
Milieu
Efficiency krijgt volgens Griese meer prioriteit dan veiligheid voor omwonenden. Maar directeur Robert van Diemen van Luchtverkeersleiding Nederland stelt juist vast dat er extra risico’s zijn door de strenge milieuregels. ,,We worden verplicht banen te gebruiken om geluidshinder te beperken die niet altijd onze voorkeur hebben.”
Bewoners beschuldigen Schiphol en LVNL er ook van onvoldoende buffers in de planning van vertrek- en aankomsttijden in pieken op te nemen. ,,De veiligheid komt dan onder druk te staan om wachttijden van vliegtuigen te beperken.”
Geplaatst door r0b3r1 uit Amsterdam
Ik zie vliegtuigen die opstijgen vanaf de Zwanenburgbaan regelmatig toestellen kruisen die afdalen naar de Kaagbaan. Moet kunnen natuurlijk, die opstijgende toestellen zitten tenslotte al op een heel andere hoogte. Maar wat als een toestel onverhoopt niet voldoende hoogte weet te maken bij de start? Liggen er twee vliegtuigen in de Kinkerstraat.