Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veertig procent van alle Schipholvluchten ligt binnen 750 kilometer. Kan je die allemaal vervangen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 303 
|
 m.gooieneemlander.nl 
hs.png

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De vraag naar vliegreizen lijkt niet te stuiten. Nederlanders reizen steeds verder, gaan vaker met vakantie, maken stedentrips, studeren in het buitenland en maken zakenreizen. Maar zeker in Nederland zit de luchtvaart inmiddels klem. Biedt de trein op korte afstand een alternatief? In een vijfdelige serie belichten we de mogelijkheden. Vandaag deel 1 over de omvang.

Het aantal vluchten zit aan de limiet op Schiphol, al wil de luchtvaartminister het plafond ophogen van 500.000 naar 540.000 vluchten voor de komende jaren. Ook daarna wil de luchtvaartsector graag doorgroeien. Maar de veiligheid is een steeds groter probleem, net als de geluidsoverlast, ultrafijnstof en de CO2-uitstoot. En Lelystad, als dat ooit open gaat voor vakantievluchten, kan slechts in beperkte mate extra vluchten verwerken.

Verbindingen
Dus klinkt steeds vaker de roep om korte vluchten door vooral de trein te vervangen. Ook de luchtvaartsector en Schiphol steunen die roep. Met het schrappen van korte vluchten ontstaat dan ruimte voor nieuwe intercontinentale vluchten en dat is weer van belang voor het vestigingsklimaat van Nederland. Internationale bedrijven hebben belang bij zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen voor het zakendoen. Milieugroepen zien het schrappen van korte vluchten vooral als een methode om Schiphol niet te laten groeien of zelfs te laten krimpen.

In die discussies wordt veelal wordt de grens getrokken op 750 kilometer afstand van Schiphol. Maar waar hebben we het dan over? Daarom slaan we zelf aan het rekenen. Met het bestemmingennetwerk van Schiphol in de hand, levert dat maar liefst 45 bestemmingen op. Vijftien daarvan liggen in het Verenigd Koninkrijk, tien in Duitsland, zes in Frankrijk, drie in Denemarken en verder nog in Luxemburg, Noorwegen, België, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië.

Veertig procent van alle vluchten vanaf Schiphol ligt binnen 750 kilometer. Kan je die allemaal vervangen door de trein?
De zomerdienstregeling van Schiphol laat zien dat maar liefst zestig keer per dag op een van de zes Londense luchthavens wordt gevlogen, veertien keer op Parijs, dertien keer op Kopenhagen en zo verder tot één vlucht per dag naar steden als Rennes en Dresden. In totaal gaat het om 286 vluchten per dag. Op jaarbasis zijn dat er 104.390. Op Schiphol zijn daarvoor slots nodig om te starten en te landen, dus bij elkaar 208.780 vluchtbewegingen op een totaal van 500.000 starts en landingen. Een serieus aantal dus.

Ongeschikt
De cirkel van 750 kilometer houdt ook Royal HaskoningDHV aan. Maar niet alle luchthavens binnen die cirkel zijn bekeken door het bureau, dat een rapport opstelde op verzoek van de Milieufederatie Noord-Holland. „We hebben gekeken naar de 31 grootste steden in dat gebied en daarmee zijn we gaan rekenen. Veel bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, zeker Schotland, zijn ongeschikt om te vervangen door een treinverbinding vanuit Nederland”, verklaart het bureau de eerste selectie. Daarmee wordt al meteen toegegeven dat verbindingen over zee toch vaak het snelste per vliegtuig gaan.

Met de 31 gekozen steden komt Haskoning op 244 vluchten per dag en dat zijn op jaarbasis dan weer 178.000 vliegbewegingen.

Duizend kilometer
Inmiddels heeft de Milieufederatie met andere milieugroepen het standpunt ingenomen dat tegen 2030 luchtvaartmaatschappijen moeten stoppen met alle vluchten tot zelfs duizend kilometer, zonder uit te rekenen om hoeveel vluchten het gaat.

Veertig procent van alle vluchten vanaf Schiphol ligt binnen 750 kilometer. Kan je die allemaal vervangen door de trein?
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteit eveneens opdracht gegeven te kijken naar de mogelijkheden om op korte afstanden de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Daar is de grens van 800 kilometer aangehouden, maar niet via de lucht, maar gemeten over land. Dan gaat het om 24 bestemmingen. Goed voor 124.000 vliegbewegingen. Daarbij zijn de twaalf bestemmingen met de meeste passagiers onder de loep genomen, aangevuld met München.

De komende dagen zetten we op een rij wat praktisch haalbaar is per regio.

Bekijk bericht op "m.gooieneemlander.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

De luchtvaart vindt zo'n ontwikkeling prima, want ze gaan ervan uit dat de vluchten die vervallen mogen worden omgezet in verdere, meer lucratieve bestemmingen die gevlogen gaan worden met grotere toestellen, waardoor nog meer overlast, gezondheid- milieu - en klimaat schade.
Als dit waar is, dan schieten we er niks mee op. Sterker nog, we raken dan nog verder van huis.

Geplaatst door Hans Buurma

Inderdaad heeft vervanging van korte vluchten door de trein alleen zin als die slots niet voor andere, veel langere vluchten worden hergebruikt. Dan worden herrie en locale uitstoot (ook stikstof) iets groter vanwege de grotere toestellen en de CO2 uitstoot van die slots wordt minstens drie keer zo groot door het veel hogere brandstofverbruik. De sector is op dit hergebruik uit, maar omwonenden, politici en journalisten moeten er niet intrappen.

De aanname dat er meer intercontinentale bestemmingen nodig zouden zijn voor het vestigingsklimaat is niet aangetoond. Vermoedelijk onjuist. Een flink deel van de huidige verre bestemmingen is er voor toerisme en vluchten met verwaarloosbare aantallen passagiers van of naar Nederland. Als die geleidelijk vervangen worden door bestemmingen in nieuwe economische regio's, kunnen we nog tientallen jaren vooruit zonder verlies van economisch nut. Dat is pas echt goed voor het vestigingsklimaat.

Het wordt tijd dat politici en journalisten een betrouwbaar economisch onderzoek eisen door een deskundig instituut dat niet kritiekloos op luchtvaartgroei is gericht en zich ook niet door de sector in de luren laat leggen.

Wie is zo vriendelijk om Frans vd Berg op dit commentaar te attenderen?

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.