Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veel meer mensen dan gedacht hebben last van vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 579 
|
 Jeugdjournaal 
hvs_egmonbinnen_DSC_2553.jpg

Je zit lekker in de tuin of je bent rustig huiswerk aan het maken. Dan is het best wel irritant als er iedere keer een lawaaierig vliegtuig voorbijkomt. Bijna 200.000 mensen die in de buurt van vliegveld Schiphol wonen hebben daar regelmatig last van.

Dat zijn veel meer mensen dan werd gedacht. Vroeger werden alleen de mensen ondervraagd die heel dichtbij de luchthaven wonen. Nu zijn ook mensen ondervraagd die iets verder weg wonen.

Volgens onderzoekers is geluidsoverlast een groot probleem. Mensen kunnen er stress door krijgen of problemen met slapen. Aan de andere kant vinden veel mensen vinden het fijn om met het vliegtuig op vakantie te gaan.

Aan het onderzoek deden alleen volwassenen mee, maar er zijn ook veel kinderen die last hebben. Aidan van 11 woont in Egmond aan den Hoef en vindt de vliegtuigen soms erg vervelend.

Bekijk de twee filmpjes over het onderwerp in het jeugdjournaal hier.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie

Hoeveel van deze 200.000 omwonenden zouden zelf een (verre) vliegruis maken? Daarmee wil ik aangeven dat we voor een groot gedeelte zelf de overlast veroorzaken. Niet alleen het vliegtuig, ook de auto enz. Wij zullen als gebruiker van deze planeet andere keuzes moeten maken. Overigens is de 'opwarming van de Aarde al begonnen na de 'ijstijd'!

Geplaatst door GEEN UITBREIDING SCHIPHOL


Geplaatst door GEEN UITBREIDING SCHIPHOL


Geplaatst door anton

Elodie,
Zie het stuk over Istanboel, waaruit onderstaand citaat komt.
"Ook Nederlandse deskundigen vrezen voor uitholling van Schiphol, dat zijn bestaansrecht dankt aan de overstappers". Dat gaat dus om 70% van de vluchten, 350.000 onnodige vliegbewegingen.
Het is dus een niet relevante vraag om slachtoffers van Schiphol (ongefundeerd) te beschuldigen, dat ze zelf vast wel vliegen. Het is feitelijk onjuist om te beweren dat omwonenden zelf voor een groot gedeelte de overlast veroorzaken, aangezien het maar om (maximaal) 30% van de vliegbewegingen gaat.
Overstappers weg (voortaan lekker grotendeels, liefst allemaal, via Instanboel) = probleem hier opgelost.
Ik zeg "hier", omdat het verplaatsen van vluchten natuurlijk geen oplossing is voor reductie van uitstoot. Wat je zegt over andere keuzes maken, daar ben ik het helemaal mee eens.


Geplaatst door Annelie

mensen, hier in amstelveen gaat het constant door, vanmorgen starters over ons huis op 500 meter, nu de hele vooravond het constante gezucht en gedrasi van landers op 300 meter, straks weer een 2 uur durende puls van starters afgewisseld met landers die tot 1.00 uur doorgaan. de decibellen zijn echt ver over wat wordt getolereerd bij de WHO, maar hier in het enige stinkend rijke 3e wereldland nederland ben je als bewoner niks waard.,Het is zo afschuwelijk om hier te wonen, ik word er gewoon misselijk van. Ik ben wanhopig

Geplaatst door Jan Griese

@Elodie: Dit artikel gaat over het feit, dat er VEEL MEER ERNSTIG GEHINDERDEN ZIJN IN NOORD- EN ZUID HOLLAND EN DELEN UTRECHT.Ja zeker veroorzakers zij diegaan vliegen, maar de grote meerderheid in Nederland vliegt nooit, eterwijl en burgers zijn , die wel 3 tot 6x p jaar vliegen.
Dit Onderzoek toont aan, en dat vind ik de kern: Schiphol blijft de boel maar belazeren. MER bleek vele fouten te bevatten, alleen in nadeel Onderwonenden ( Opzettelijke lagere cijfers o.a. Die van Lelystad en van Schiphol moesten over .. Mensen en burgers willen zoveel .Een wijze Overheid in een RECHTSTAAT , die hadden we toch, of ? Moet regelstellend zijn. EN AL HELEMAAL NIET LIEGEN ! DAAR LIGT DE KERN VOOR MIJ.
(De Blowers willen op elke hoek een coffeeshop, en anderen graag 130 tot 160 rijden. Onderzoek wees in de jaren 70 al uit: In een gezin, waarregels gelden ,groeien kinderen veel weerbaarder , stabieler en gezonder op, dan in gezinnen met een LAISSEZ FAIR opvoeding. Dus waar wachten we op: Invoeren tickettax ca € 35 p vlucht,(GEEN € 3,80 !) BTW op Kerosine,

Geplaatst door M uit U

Ik vlieg niet. Ik woon 30km van Schiphol. En ik word vaak volledig gestoord en depressief van de aanhoudende stroom vliegtuigen over de stad heen. Sinds 1,5 jaar is die overlast er: daarvoor was er nauwelijks geluid. Waarom moet ik zoveel overlast accepteren? En dan mag ik nog blij zijn dat ik niet in een plaats als Oegstgeest of Castricum woon.......

Geplaatst door drs Jan Griese

@Ja M uit U: U hebt volkomen gelijk... En de egoisten en dommerikken, die roepen: Dat Schiphol er eerder was, DAAR HEEFT U NIETS MEE TE MAKEN . (Trouwens ook de andere klagende ONDERWONENDENNIET In 1995 werd de PKB Schiphol gevormd , met daarin beloften, DIE NOOIT ZIJN WAARGEMAAKT (De Schandelijke Jorritsma die doorlopend de boel belazerde. Ze zei : Wat een gezeur van die Milieupartijen , Die Milieubaan leggen we alleen aan voor als we eens problemen krijgen,... Terwijl de Polderbaan nu al jaren ruim 1/3 van de Vluchten op Schiphol verzorgd Jorritsma : En de groei wordt maar 3 % op jaarbasis Na een jaar was de groei in eens 11 % Ruim 3x zoveel . In het 2e Kabinet Kok, was ze NB Min v Economische zaken ..

Haar collega Oud minister de Boer PvdA van VROM bedankte voor dat Tweede Kabinet Kok . Ze had geen zin om een tweede keer onder het juk van Jorritma door te gaan. (Aardige bijkomstigheid: Te Amstelveen wilde een VVD Wethouder 10 hoge zgn slokker flets bouwen , aan de oostrand van A.veen. Zodat ons zicht op de Polder zou verdwijnen . Iedereen was in Mineur. 3/4 van dat gebied was zgn Vrijwaringszône , 30 KE waar GEEN BOUW mocht plaats vinden . We belden met de hoogste ambtenaar dhr Jan Klaver SG VROM . Hij hoorde daar van op. direct belde hij met Min de Boer. EEN WEEK LATER LAZEN WE IN DE KRANT: Min de Boer houdt bouw te A.veen tegen.. En die wethouder VVD werd door 150 toehoorders in de Aveense Raad WEGGEHOOND Hij trad af.. .. Mensen , Laat de Waarheid winnen. Je kunt de burgers NIET blijven belazeren

Geplaatst door Peter

Vroeger was vliegen een luxe, men ging op vakantie met de auto of met de bus. Toerisme in Nederland was rond pinksteren en hemelvaart of in de zomer.
Nu gaan de vliegtuigen 365 dagen 24 uur per dag stampvol om Nederlanders naar Turkije te vliegen en toeristen van elders naar Amsterdam. Volstrekt onvergelijkbaar met vroeger en met heel veel slechte bijeffecten. Mensen die zeggen je had daar niet moeten wonen of je moet verhuizen zijn nietwijs. Wat zouden zij ervan vinden als pal naast hun huis een 8 baans snelweg kwam. En dat wij dan zeiden, ja je wist het want je woonde al naast de straat, die is alleen wat uitgebreid..

Geplaatst door M uit U

Dat is wel een mooie analogie Peter. Zodra er een weg of spoorlijn achter je huis wordt aangelegd, lopen omwonenden te hoop tegen de plannen, maar als een vliegroute opeens over je woonwijk wordt gelegd moet je niet zeuren. Heel vreemd.

Geplaatst door M.

Dat is een goede Peter, die mensen die dat zeggen zijn niet wijs. Ik had telefonisch contact met de ORS (Omgevingsraad Schiphol), daar werd tegen mij gezegt dat ik het zelf had kunnen weten dat ik overlast kon krijgen. Ik woon verdomm.. al mijn hele leven al in Heemskerk! Ik ben juist vorigjaar verhuist omdat ik geen nacht meer sliep, toen woonde ik in Heemskerk tegen de grens van Castricum en Uitgeest. Ik had ook nooit last van vliegtuigen, ik begreep ook niet dat mensen in Castricum zo last kunnen hebben, totdat ik in 2015 - 2017 steeds meer last van kreeg. Ja en dan ben je klaar. Je hoort alleen nog maar vliegtuigen hoe goed je ook je best doet om daar iets aan te doen.
Ik denk dat we allemaal een de tijd en de engergie moeten pakken en naar den Haag moeten gaan, dit kan zo niet doorgaan. Het zijn niet alleen de vliegtuigen van en naar Nederland, de vele grote zware zoals 777’s op 10km hoogte geven ook een behoorlijk gedreun en dat worden er ook teveel.

Geplaatst door M

Weten jullie dat de laagvliegroutes van Lelystad ook over omgeving castricum gaan?
?fit=704,649&ssl=1

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

LAAGVLIEGROUTES ACTUEEL !!

Gisteren op Nieuws uur NPO 2 een reportage over Lelystad Airport:

Heet hangijzer voor de politiek zijn op dit moment de LAAGVLIEGROUTES ofwel de uitbreiding daarvan in verband met al het luchtverkeer rond Schiphol. Er zal al Provincies die tegen zijn, zo niet Noord Holland en Flevoland.

Op 12 november dreigt de Provincie Noord Holland akkoord te gaan met een Omgevingsvisie 2050 die in feite toe zal staan dat Schiphol wederom met 14 miljoen passagiers ofwel 20% meer vluchten uitbreidt! Alle Coalitiepartijen VVD, PvdA, CDA en D66 negeerden de waarschuwingen die door onze burger organisaties in de commissie Ruimte en wonen naar voren weren gebracht. Wel de oppositie en vooral GL, PvdD, SP en CU maken zich zorgen, maar zij hebben helaas geen meerderheid.

De hele burgerparticipatie er omheen is overigens een farce gebleken.

Gezien de ontwikkelingen (en bovenstaande kaart!) lijkt gezamenlijk optreden van genoemde organisaties en het PVRC bestuur verstandig?

Geplaatst door Nederbelgen

Alles heel herkenbaar waar in ons voormalig vaderland de lucht,ook verder van de luchthavens, steeds meer verziekt raakt door de ongelimiteerde groei van het luchtverkeer !
Verschrikkelijk en schandalig dat dit "gewoon" kan gebeuren, de burger niet of nauwelijks gehoord wordt en klimaatakkoorden in het geheel niet gelden voor de luchtvaart !
Sterker nog: tot de max gesubsidieerd worden en rustig 100% of meer mogen groeien: de sky is the limit en "natuurlijk" geheel vrijgesteld zijn van het betalen van belasting !
Niet te vatten voor de goedwillende, brave burger die wel zijn steentje wil bijdragen aan het milieu echter verplicht de hoofdprijs dient te betalen.
Mijns inziens wordt/is dit een gigantisch Europees en wereldwijd probleem waarbij het "waterbed" effect overal op de loer ligt !
Een aantal jaren geleden het drukke Nl. ontvlucht om bij onze zuiderburen rust te vinden te midden van schitterende natuurgebieden.
Intussen is het hier helaas ook "oorlogsgebied" wegens steeds toenemend laag-vliegend vliegtuigterreur dag- en nacht.
In het bijzonder van en naar luchthavens Maastricht, Luik, Keulen Brussel, Duesseldorf, Eindhoven en Weeze.
Voorheen kleine regionale, luchthavens, financieel in de rode cijfers, worden met nieuwe landingsbanen uitgebreid om de grootste vliegtuigen te kunnen ontvangen.
Continue stinkende, donderende, dreunende en gierende herriebakken in de lucht, veelal meerdere gelijktijdig.
Bovendien blijken we opeens onder een van de meest overvlogen vliegroutes/knooppunten
van Europa te wonen, niet alleen bestemmingsverkeer dus.
Klachten bij de betrokken instanties worden steevast afgedaan met de nietszeggende antwoorden dat de economie maximaal profiteert,
men slechts tegemoetkomt aan de groeiende vraag van de consument en het sterk toegenomen wereldwijde vrachtvervoer !
Ons werd aangeraden ons huis te isoleren en er vooral maar " aan te wennen" want moderne tijd !
Wij hopen erop en vechten er voor dit verwoestende tij nog bijtijds te kunnen keren.
En nee; wij reizen principieel niet per vliegtuig !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.